4 צפייה בגלריה
 "סעיף המשמש לאיום על אזרחים". לסקי נגד שבתאי
 "סעיף המשמש לאיום על אזרחים". לסקי נגד שבתאי
"סעיף המשמש לאיום על אזרחים". לסקי נגד שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הגיע היום (רביעי) לדיון בוועדת החוקה בכנסת, כדי להביע את התנגדותו הנחרצת להצעת החוק של ח"כ גבי לסקי (מרצ), לפיה יש לבטל את סעיף "העלבת עובד ציבור" - שבו עושה המשטרה שימוש כדי לעצור אזרחים או לעכב אותם לחקירה. ההצעה, שקודמה בתמיכת ממשלתית ובהסכמה של משרד המשפטים, עברה פה אחד בקריאה טרומית.
במהלך הדיון, ביקש המפכ"ל להציג סרטון מטעם המשטרה, המציג תקריות בהן אזרחים מקללים שוטרים בעת עבודתם - אולם בשל האמירות הנשמעות בו, סירבה הוועדה להקרינו. "אם הייתם רואים אותו, הייתם נחשפים למה שהשוטרים חווים יום-יום", אמר שבתאי, שהזהיר כי מבחינתו ביטול הסעיף יביא להפקרה של השוטרים בשטח.

ח"כ לסקי אמרה מצדה: "בשנת 2021 הורשע אדם אחד בלבד בעבירה זו, כך שבפועל הסעיף לא רלוונטי. הוא משמש לאיום על אזרחים – אדם שנעצר שלא כחוק, הושפל והוכה יכול בלהט הרגע לקלל את השוטר – המשטרה מנצלת זאת".
מדי שנה מתקיימים מאות מעצרים או עיכובים לחקירה של אזרחים, כשהחשד היחיד נגדם הוא סעיף "העלבת עובד ציבור". בוועדה צוין כי 70% מכתבי האישום שהוגשו בגין הסעיף, הוגשו מטעם המשטרה. לסקי אמרה כי "המשטרה עם היד על ההדק, מבצעת חקירות ומעמידה לדין. היא צריכה לדאוג לאזרחים לפני שהיא דואגת לעצמה".
היא הוסיפה: "הצעת החוק היא לא רק שלי, היא הונחה לפני יותר מ-20 שנה על ידי ח"כים מכל הסיעות. חשוב להגן על עובדי הציבור, אבל הטענה היא שהסעיף הזה התיישן ועבר זמנו, והוא מהווה רק הגנה מדומה – יש למצוא דרכים אחרות".
4 צפייה בגלריה
"סעיף שעבר זמנו". לסקי
"סעיף שעבר זמנו". לסקי
"סעיף שעבר זמנו". לסקי
לסקי תקפה את שבתאי ואמרה כי "אתמול היה דיון בוועדה לביטחון הפנים על אלימות שוטרים נגד אזרחים שומרי חוק, והמפכ"ל לא טרח להגיע לשם. טוב שהוא נמצא פה היום כשהדיון קשור לשוטרים".
יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב (העבודה) חיזק את דבריה של לסקי, ואמר כי "הייתי שמח להתייצבות דרג כל כך בכיר של המשטרה בדיונים נוספים בעניינה. יש בעיניי טעם לתהייה מדוע בפרשות אחרות, משמעותיות מאוד, לא הייתה התייצבות של הצמרת המשטרתית".
שבתאי הגיב על הטענות, ואמר כי "היו פה הרבה דיונים מאוד חשובים, ולכל הדיונים האלו הגיעה צמרת המשטרה וקצינים בכירים שידעו לתת את התשובות הנכונות בצורה הכי מקצועית והכי ראויה. לדיון הזה החלטתי להגיע מאחר שמדובר על כבודם של אלה ששומרים על העם".
4 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
"תוהה מדוע צמרת המשטרה לא הגיעה לדיונים נוספים בעניינה". קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בהתייחסו לסירובו של קריב להקרין את הסרטון, אמר כי "תמונה אחת שווה אלף מילים. אם הייתם רואים את הסרטון שרצינו להציג, הייתם חווים את מה שחווים שוטרי משטרת ישראל יום-יום, במאות מקרים של העלבה". לדבריו, "הייתם שומעים אמירות גזעניות, ורואים אדם שמעליב ומשפיל משרת ציבור, שבא לעשות את עבודתו על מנת שכולנו נהיה פה בבטחה".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) פנה למפכ"ל המשטרה ואמר כי "כאשר מדברים על שיימינג שנעשה לשוטרים, צריך לזכור שגם המשטרה מעליבה אזרחים: חיים מזרחי הותקף על ידי שוטרים, משפחת כדורי נעצרה והושפלה לשווא, ואתם אפילו לא התנצלתם. אנו מעריכים מאוד את עבודת המשטרה, אך יש גם ביקורת". הוא הוסיף כי "מפגש בין שוטר לאזרח תמיד נגמר לא טוב, פעם אחר פעם נטען שהייתה הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. אתם עושים שימוש שלא כדין בסעיף הזה, השוטר תמיד נמצא בעמדת עליונות מול האזרח".

שבתאי: "יש הבדל בין חופש הביטוי לביזוי"

ההצעה, כאמור, עברה פה אחד בקריאה טרומית. שבתאי טען כאמור כי מדובר בהפקרה של השוטרים בשטח לביזוי מצד הציבור. "המגמה כיום היא להחמיר את הענישה על פגיעה בעובדי ציבור, ומה שקורה כאן זו מגמה הפוכה. המעשים מתחילים במילים, והתקרית אתמול שבה נפגעה רופאה, כנראה החלה במילוליות לפני כן". לדבריו, "אנחנו רוצים לאפשר את חופש הביטוי. מותר לבקר את השלטון, את עובדי הציבור ואת השוטרים, אך יש הבדל בין ביקורת וחופש ביטוי לביזוי, וגם הפסיקה עוסקת בכך".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מאירועי אלימות כלפי שוטרים
תיעוד מאירועי אלימות כלפי שוטרים
שבתאי: "יש הבדל בין ביקורת וחופש ביטוי לביזוי". תיעוד מאחת התקריות
(צילום: באדיבות דוברות המשטרה)
שבתאי הוסיף: "אני רוצה לחדד – הכמות הקטנה של כתבי אישום היא דווקא הוכחה לכך שאנחנו מאפשרים חופש ביטוי ומגלים איפוק לקריאות נגד שוטרים. כתבי האישום מוגשים רק באירועים חריגים במיוחד, וזאת על פי תבחינים שנקבעו בבית המשפט העליון. המשטרה מבינה את הרגישות ומגישה כתבי אישום רק במקרים החמורים בלבד ועל פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה".
לדבריו, "ביזוי השוטרים הוא ביזוי של סמלי המדינה ושלטון החוק, והוא פוגע בסדר החברתי הבסיסי ביותר. כדאי שתכירו את המציאות שאנחנו מתמודדים איתה, שהיא בלתי נסבלת. יש לתת לה מענה, וביטול הסעיף רק יחמיר את המצב".