מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה היום (שני) בעד הצעת החלטה הכוללת "דרישה" להפסקת אש הומניטרית מיידית במהלך חודש הרמדאן, שיסתיים בעוד כשבועיים, ול"שחרור מיידי וללא-תנאי" של החטופים. 14 מדינות תמכו בהצעת ההחלטה, ארצות הברית נמנעה, כיוון שאין בה גינוי לחמאס - אך לא הטילה וטו, וההצעה עברה לקול מחיאות כפיים שנשמעו במועצת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ארה"ב נמנעה ולא הטילה וטו, נתניהו ביטל את יציאת המשלחת לוושינגטון
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)

בעקבות הימנעות ארצות הברית מהצבעה, הודיעה לשכת ראש הממשלה על ביטול המשלחת הישראלית לוושינגטון - מה שמעיד על שבר עמוק ביחסים בין המדינות. "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה בין הפסקת אש לשחרור החטופים", נמסר מלשכת רה"מ. "בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג'יריה ומדינות אחרות. ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים.
"זו נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה", הוסיפו. "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר לחברי המשלחת הישראלית מוקדם יותר כי "אם ארה"ב לא תטיל וטו על החלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים - אני מבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון". הרקע להחלטת נתניהו הגיע בשל הודעת האמריקנים לשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, לפיה בכוונת ארה"ב להעביר שתי החלטות נפרדות במועצת הביטחון, בלי קשר ביניהן, אחת להפסקת אש והשנייה לשחרור חטופים.

ארה"ב הבהירה: "אין שינוי במדיניות"

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר לאחר ההצבעה באו"ם כי "ההצבעה שלנו לא מייצגת שינוי במדיניות שלנו. היינו ברורים שאנחנו תומכים בהפסקת אש שקשורה לשחרור החטופים". לדבריו, "בגלל שהגרסה הסופית לא כללה גינוי של חמאס ולא דרשה באופן ברור את החזרת החטופים, לא יכולנו לתמוך בה". קירבי התייחס גם לביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון, והוסיף: "שר הביטחון גלנט נמצא בעיר וייפגש עם השר בלינקן והשר אוסטין. אין לי ספק שבפגישות האלה נוכל לדבר איתו על תוכניות ישראל לגבי רפיח. אנחנו מתמקדים במבט קדימה ובתמיכה בישראל במלחמה בחמאס.
5 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
קירבי: "השיחות יימשכו בלי קשר לתסכול הישראלי מההצבעה שלנו היום"
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
"אנחנו נמשיך לקיים שיחות עם הישראלים, נמשיך להבהיר להם שיש להם תמיכה של ארה"ב במלחמה נגד חמאס, ונמשיך להבהיר שאנחנו רוצים לראות הגברה של סיוע הומניטרי, ירידה במספר האזרחים שנפגעים, וכמובן החזרה של בני הערובה", הוסיף קירבי. "השיחות יימשכו בלי קשר לתסכול הישראלי מההצבעה שלנו היום".
גורמים מדיניים בכירים אמרו כי "קריאה של מועצת הביטחון להפסקת אש מיידית היא מאוד בעייתית - כי זה לא כופה שום דבר על החמאס". לדבריהם, "למעשה קוראים להפסקת אש ושחרור החטופים, זה אומר שעלינו יכולים להפעיל לחץ להפסקת אש, שזה בדיוק מה שרוצות מדינות העולם, ועל החמאס לא יפעילו לחץ - כי אין להם שום דרך להפעיל עליהם לחץ. זה מזמין לחץ בינלאומי על ישראל ולא על הצד השני".

חמאס בירך, ארדן תקף

ארגון הטרור חמאס ברך את החלטת מועצת הביטחון, ומסר כי "אנו מדגישים את ההכרח להגיע להפסקת אש קבועה שתביא לנסיגת הכוחות מרצועת עזה, ולחזרת העקורים לבתים מהם יצאו. אנו מאשרים את נכונותנו להשתתף בהליך חילופי שבויים מיידי שיוביל לשחרור אסירים משני הצדדים". בארגון הוסיפו: "אנו קוראים למועצת הביטחון ללחוץ על ישראל לדבוק בהפסקת האש ולהפסיק את מלחמת רצח העם והטיהור האתני נגד עמנו. אנו מאשרים את זכותו של עמנו להקים את מדינתו העצמאית והריבונית עם ירושלים כבירתה, ואת זכות השיבה וההגדרה העצמית בהתאם להחלטות בינלאומיות".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"או"ם שמום. זה מוסד אנטישמי שמעודד את חמאס לעבר הניצחון המוחלט". בן גביר
(צילום: יריב כץ)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם מוכיחה את מה שהיה ידוע מאז ומעולם - מדובר במוסד אנטישמי, עם מזכ"ל אנטישמי, שמעודד את חמאס לעבר הניצחון המוחלט". לדבריו, "הבחירה של הנשיא ביידן מנגד, להימנע מלהטיל וטו על ההחלטה מצידה של ארה"ב, מוכיחה כי הוא לא מעמיד בראש סדרי העדיפויות שלו את הניצחון של ישראל והעולם החופשי על הטרור, אלא את שיקוליו הפוליטיים. דווקא לאחר ההחלטה הזו אנו חייבים להגביר את העצימות במלחמה ולהמשיך לחתור בכל הכוח, בכל מחיר, להכרעת החמאס". מוקדם יותר פרסם בן גביר בחשבון ה-X שלו: "או"ם שמום".
זו הצעת ההחלטה הראשונה מפרוץ המלחמה שעוברת במועצת הביטחון וקוראת להפסקת אש מיידית. עם זאת, יש לציין כי מדובר בהחלטה הצהרתית בלבד. מועצת הביטחון כבר קראה בעבר להכניס סיוע הומניטרי נוסף לרצועת עזה ולשחרור החטופים, אך עד כה טרם עברה הצעה שקוראת להפסקת אש ולשחרור החטופים.
5 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
ארדן תקף: "שחרור החטופים צריך להיות ראשון בסדר העדיפויות של המועצה"
(צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון, ואמר כי "שחרור החטופים צריך להיות הראשון בסדר העדיפויות של המועצה". לדבריו, "הדרישה שלכם להפסקת אש מבלי להתנות אותה בשחרור חטופינו, פוגעת במאמצים לשחרורם ונותנת לחמאס תקווה להשיג הפסקת אש בלי לשחרר את החטופים. כל חברות המועצה היו צריכות להתנגד להצעה הזו".

ארה"ב נמנעה, ואמרה: "חמאס מתנגד לשלום"

השגרירה האמריקנית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה לאחר ההצבעה כי "אנחנו מתקרבים להסכם על הפסקת אש מיידית ושחרור החטופים, אך אנחנו עדיין לא שם. יש להיות ברורים - הפסקת אש הייתה יכולה להיות בהישג יד לפני חודשים - אם חמאס היה מוכן לשחרר את כל החטופים. אך חמאס ממשיך להתנגד לשלום, להטיל מחוסמים, לבנות מנהרות מתחת לרחובות עזה, לפעול מאתרים ותשתיות אזרחיים ומאחורי אזרחים". היא הוסיפה: "אני קוראת לכל העולם - להתבטא ולקרוא לחמאס לקבל את ההסכם שעל השולחן. אני לא מצפה את זה מרוסיה וסין כי הן לא יכולות לגנות את מעשי הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. הן רק מנסות לגרום לפילוג במועצת הביטחון דרך ניצול ציני למצב.
"כיוון שלא נכנס גינוי נדרש לחמאס, לא יכולנו להצביע בעד", הוסיפה השגרירה. "עם זאת, אנו תומכים ביעדים הקריטיים שמופיעים בהחלטה הזאת, ומאמינים שהיה חשוב שהמועצה תדבר ותוודא שכל הפסקת אש צריכה לבוא עם שחרור כל החטופים".
שגריר סין באו"ם ז'אן ג'ון הסביר את הוטו שהטיל יחד עם רוסיה על ההצעה האמריקנית לפני ימים אחדים, וטען כי "ההצעה הנוכחית דורשת הפסקת אש לא מותנית, בזמן שהקודמת שמה תנאים מוקדמים להפסקת אש. ההצעה הנוכחית משקפת את הציפייה של הקהילה הבינלאומית ונהנית מתמיכת כל מדינות ערב, בזמן שהקודמת נדחתה על ידי מדינות ערב". לדבריו, "סין כמו רוב חברות הקהילה הבינלאומית הייתה ברורה מהתחלה: בין אם הצבענו נגד ביום שישי או בעדה היום, ההצבעה שלנו התבססה על עמדתנו העקבית. ארה"ב עדיין ניסתה למצוא כל מיני תירוצים והאשימה בכל מיני האשמות את סין. דווקא בגלל עמידתנו אילצנו את ארה"ב להבין שלא תוכל להפריע למאמצי מועצת הביטחון להתקדם לכיוון הנכון ולקחת צעדים נחושים".
5 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: UNTV)
את ההצעה קידמו עשר מדינות נבחרות במועצה, כאלו שאינן חברות קבועות בה, והיא זכתה גם לגיבוי מצד רוסיה וסין – וגם לתמיכתן של 22 מדינות הגוש הערבי באו"ם. ההצעה דורשת כאמור הפסקת אש הומניטרית במהלך הרמדאן, שכבר נמצא בעיצומו, ומדגישה את החשיבות של הפיכתה בהמשך להפסקת אש קבועה. בהודעה שפרסמו מדינות הגוש הערבי לפני ההצבעה הן קראו ל-15 חברות מועצת הביטחון "לפעול באחדות ובדחיפות" ולאשר את ההצעה, "על מנת לעצור את שפיכות הדמים, לשמור על חיי אדם ולמנוע עוד הרס וסבל אנושי".
ההצעה הגיעה לדיון במועצה ימים אחדים אחרי שרוסיה וסין הטילו כאמור וטו על הצעת החלטה שהגישה ארה"ב, שכללה נוסח מרוכך הרבה יותר – אם כי עדיין תקיף יותר ביחס לניסוחים קודמים שהגישה וושינגטון, כשברקע הלחץ האמריקני הגובר על ישראל. אותה הצעה שנפלה הדגישה את החשיבות של הפסקת אש מיידית ומתמשכת, מבלי לדרוש זאת מפורשות, ותוך קשירת הפסקת האש בשחרור החטופים. ההצעה קיבלה אמנם רוב במועצה, אבל הופלה כאמור בגלל הווטו של הרוסים והסינים – שטענו שהנוסח שלה מעורפל מדי.
השגרירה האמריקנית באו"ם תומאס-גרינפילד, רמזה אז כי ארה"ב תטיל גם היא וטו על ההצעה שעלתה היום להצבעה, אך לבסוף הדבר לא קרה. בדיון ביום שישי היא אמרה כי הנוסח של ההצעה שמקדמות רוסיה וסין עלול לפגוע במאמצים הדיפלומטיים להגיע לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס: "גרוע מכך, הוא עלול לתת לחמאס באופן אקטיבי תירוץ לעזוב את השיחות לעסקה שמונחת על השולחן", אמרה.
"אנחנו לא צריכים להתקדם עם שום הצהרה שמסכנת את המשא מתן המתנהל", הדגישה – והזהירה שאם הנוסח המוצע לא "יתמוך בדיפלומטיה", המועצה עלולה להגיע שוב למבוי סתום: "אני באמת מקווה שזה לא יגיע לכדי כך". ארה"ב, נזכיר, הטילה מאז פרוץ המלחמה וטו על שלוש הצעות שקראו להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה.
השתתפו בהכנת הכתבה: ציפי שמילוביץ, ניו יורק, ועינב חלבי