המצור על נתב"ג: 88,450 נוסעים אמורים לעבור היום (שני) בנמל התעופה בן גוריון, תוך שימריאו או ינחתו באחת מ-536 הטיסות הבינלאומיות שיעברו בו החל מחצות הלילה. לאחר שבמשטרה קישרו בין המחאה המתוכננת לנחיתת החירום שהייתה אתמול בלילה, ברשות שדות התעופה העריכו אתמול בבוקר שההפגנה נגד המהפכה המשפטית שצפויה במקום תחל ב-17:30, ותשפיע על כ-27 אלף מתוכם שטיסותיהם מתוכננות להמריא ולנחות החל מחמש בערב.
בהנהלת רשות שדות התעופה הפצירו אתמול מאנשים שלא צריכים להגיע לשדה היום בערב להימנע מכך. דלפקי הצ'ק-אין לטיסות ייפתחו כמתוכנן - שלוש שעות לפני מועד הטיסה. כמו כן, הרשות תגברה את כוח האדם בטרמינל במטרה לסייע לנוסעים.
4 צפייה בגלריה
מחאה בנתב"ג
מחאה בנתב"ג
ההפגנה בנתב"ג בפעם הקודמת
(צילום: AFP)
חברות התעופה המקומיות והזרות נערכות גם כן מבחינת צוותי גיבוי שיהיו בשדה בכדי למנוע תקלות. המחאה אמורה בעיקר להשפיע על הנוסעים שיגיעו לשדה לטיסות מישראל ופחות בנוסעים שיגיעו ארצה.
בהודעה שפרסמה רשות שדות התעופה נכתב: "הנהלת רשות שדות התעופה קוראת שלא לפגוע בנוסעים ולאפשר תנועה סדירה וחופשית בכבישי נתב"ג. ברשות מדגישים כי נמל התעופה הוא מקום שונה מכל מקום אחר ומדובר באזור עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד, 24/7, הנוגעת ישירות לחיי אדם".
ברשות שדות התעופה המשיכו לקשר בין נחיתת החירום של טיסת יונייטד איירליינס אתמול בלילה לבין הסכנה, לדבריהם, מההפגנות המתוכננות היום. בהמשך ההודעה נכתב: "המעבר משגרה לחירום יכול להתרחש בתוך דקות, וראינו זאת במוצ"ש האחרון. במקרה של חירום תעופתי מוזנקים לנתב"ג עשרות אמבולנסים, רכבי חירום, הצלה ובטחון מכל רחבי גוש דן וירושלים. חסימת דרכי הגישה לנתב"ג והכבישים בתוך שדה התעופה, ולא משנה מה הסיבה, עלולה להסתיים באסון".
בהמשך פרסמו ברשות השדות התעופה כי הקצו שטח סמוך לטרמינל 1 צפונית לרחוב דרור ומזרחית לשדרות העלייה עבור ההפגנה מחר, הרחק מטרמינל 3 - שם מרבית הטיסות ממריאות או נוחתות. ברשות שדות התעופה הדגישו כי הם המוסמכים לקבוע את מיקום התקהלות המפגינים מחוץ לנתב"ג.
4 צפייה בגלריה
שטח ההתקהלות בו יפגינו נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
שטח ההתקהלות בו יפגינו נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
"שטח ההתקהלות" שהקצו ברשות שדות התעופה למפגינים
(צילום: דוברות שדות התעופה)
4 צפייה בגלריה
שטח ההתקהלות בו יפגינו נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
שטח ההתקהלות בו יפגינו נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
(צילום: דוברות שדות התעופה)
המפגינים הגיבו בזעם לפרסום של רשות שדות התעופה, ואמרו שמבחינתם זהו צעד נוסף בניסיון לעקר את המחאה. בנוסף אמרו מארגני ההפגנה כי הגבלה של 5,000 בני אדם היא לא מעשית. "אין לנו מושג כמה יגיעו. זה לא מכירת כרטיסים להופעה, מדובר בהפגנה. שכל מי שרוצה להביע את מחאתו יגיע לנתב"ג". מאוחר יותר, הוציא עו"ד גונן בן יצחק, מראשי המחאה, מכתב למפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, שבו דחה את הקביעה שלפיה המחאה תתקיים בטרמינל 1.
במכתב ציטט עו"ד בן יצחק את פסק דינה של שופטת העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה ביחס למיקום ההפגנות: "טיבן של הפגנות ותהלוכות להיעשות באזורים מרכזיים, החשופים לעין הציבור הרחב, ולא במחשכים. העברתן הכפויה לפאתי העיר פוגעת בתכלית העיקרית לקיומן, ושוללת מהן את המאפיין העיקרי לבטא מסרים במלל ובתנועה לקליטת ציבור השומעים".
מארגני המחאה מצפים כי אלפים יגיעו לשדה בכדי להפגין מול שער הכניסה והיציאה המרכזי של ישראל. המארגנים קראו אתמול למפגינים להגיע הן ברכבת והן ברכבם הפרטי לטרמינל 3 בכדי להפגין מולו, כאשר על פי ההנחיות מבין הנהגים, מי שיוכל יחנה את רכבו בחנייה הסמוכה לטרמינל ומי שלא ינוע בתנועה מעגלית סביב הטרמינל ברכבו.
הוראות דומות ניתנו בשעתו לפני המחאה הקודמת בנמל התעופה לפני מספר חודשים, אז חסמו אלפים את דרכי הגישה לטרמינל 3 באמצעות נסיעה איטית בכביש הפנימי של נתב"ג, שיצר פקק וגרם לחלק הממריאים בשעתו לצעוד לטרמינל רגלית לאורך שמונה וחצי קילומטרים לאחר שהורדו בכניסה למתחם על ידי יקיריהם.
במשרד התחבורה טענו אתמול כי לא צפויים לחול שינויים מיוחדים בהגעת התחבורה הציבורית לשדה התעופה במרכז הארץ. כך לדוגמה ברכבת ישראל צפויות להגיע בכל שעות המחאה ארבע רכבות מידי שעה לנמל, שתיים מכיוון צפון ושתיים מדרום מזרח (מודיעין וירושלים), ולא צפויות רכבות נוספות, אלא אם יהיה צורך - כפי שהיה בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים לפני מספר חודשים.

המשטרה ורשות שדות התעופה דיברו על הסכנה בחסימת רכבי חירום. הטייסים: "טרמפ על המחאה"

במשטרה וברשות שדות התעופה מתחו ביקורת על המחאה הצפויה, נוכח האירועים במוצאי שבת, שבהם עשרות אמבולנסים וכבאיות מיהרו לנתב"ג עקב נחיתת החירום של טיסת יונייטד איירליינס. בישיבה שהתקיימה אתמול בבוקר בין מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון וממלא מקום מנכ"ל רשות שדות התעופה אמנון כהן נקבע כי יושם היום דגש על שלושה פרמטרים: צירי התנועה ייצאו פתוחים בהיותם ציר ביטחוני בחירום, ציבור הנוסעים יגיע בזמן והבטיחה לטיסות וכי לוח הטיסות לא ייפגע.
המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי קיים אתמול הערכת מצב לקראת ההפגנות, שבה הדגיש את "מימוש זכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית". עם זאת, הוא התריע מכך שחסימת צירי תנועה מסביב לנתב"ג "עלולה להביא לאסון באירוע חירום".
בהודעת רשות שדות התעופה צוין כי על המטוס היו נוסעים ואנשי צוות אשר חייהם והצלתם תלויים בצוותי החירום שעל הקרקע. במסגרת ההערכות לנחיתת חירום הגיעו לנמל התעופה עשרות אמבולנסים, לוחמי אש, משטרה וצוותי חירום שהגיעו מכל גוש דן ומירושלים ונערכו לנחיתת המטוס, שכאמור נחת בשלום.
"אמש ראינו עד כמה נמל התעופה הוא מקום עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד הנוגעת ישירות לחיי אדם", אמר כהן לתקשורת. "נמל התעופה יכול להפוך בתוך שניות למקום שבו מופעל נוהל חירום שחיי מאות אנשים תלויים בו. אמש ראינו שוב הוכחה לכך, כאשר הוכרז מצב חירום ולשדה הוזנקו עשרות אמבולנסים, רכבי חירום, הצלה ובטחון מכל רחבי גוש דן וירושלים.
"אם חס וחלילה נמל התעופה היה חסום והכניסה אליו הייתה פקוקה כוחות הביטחון וההצלה לא היו מסוגלים להיכנס במהירות לשדה ולהיערך בהתאם, והיינו יכולים להיות באירוע של מאות הרוגים ופצועים. נמל תעופה בן גוריון הינו מקום בעל רגישות מבצעית ממדרגה ראשונה. חסימתו, ולא משנה מה הסיבה, עלולה להסתיים בקטסטרופה בינלאומית לכן אסור לחסום את נתב"ג".

במשטרה כאמור התייחסו גם הם לנחיתת החירום אתמול בלילה, וקישרו אותה למחאה המתוכננת היום. מפקד המחוז ביטון אמר בישיבת סגל הפיקוד: "תרחיש הבלהות הלילה של מטוס עם מאות נוסעים שנדרש לבצע נחיתת חירום בנתב"ג מהווה נורת אזהרה לכולנו. צירי התנועה בגזרת מרחב נתב"ג מוגדרים צירי חירום ויש להשאירם פנויים לכוחות ההצלה בכל עת".
בעמוד הטוויטר של איגוד הטייסים הישראלים נכתב בתגובה: "הייתה תקלה של סימני שבר בשכבה החיצונית של אחד מארבעת חלונות הקוקפיט. תקלה זו אינה מחייבת שום היערכות מיוחדת של השדה (אמבולנסים וכו'). מכיוון שהשדה נערך לאירוע גדול, יתכן שהיו תקלות נוספות או אחרות".
בהמשך ההודעה רמזו אנשי הארגון כי גורמי האכיפה משתמשים בו כדי "למתן" את המחאה. "הטרמפ שתופסת המשטרה, כאילו המחאה בנתב"ג מחר תפגע בכשירות הבטיחותית של השדה בתקלה מוגזם יותר. יש אין סוף דרכי גישה צדדיות מהירות לרכבי חירום לתוך השדה ומערך החירום בשדה יודע לתפעלן ונעזר בהן כשצריך", נכתב בהודעתם.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
ההמלצה לטסים: עשו צ'ק אין מהבית, הקדימו את זמן ההגעה לשדה. נוסעים בנתב"ג, ארכיון
(צילום: AFP)
מובילי קבוצת המחאה נגד המהפכה המשפטית, "כוח קפלן", הגיבו אף הם להודעות אלו כשאמרו כי הן אינן חוקיות. "פגיעה מכוונת בחופש המחאה מצד משרתיהם של בן גביר ומירי רגב. אנחנו קוראים לציבור הרחב להגיע בהמוניו לנתב"ג מחר, לא ניתן לאף אחד לפגוע בזכות המחאה. נפגין מחר כמתוכנן מחוץ לטרמינל 3 ונממש את זכותנו הדמוקרטית".
במקביל, ארגוני המחאה קראו להפגין היום גם בשדה התעופה רמון בשדה 17:15, וקראו להפגנה "לא אלימה, וללא שיבוש". בהודעה נכתב: "אילת והערבה מגבירים הילוך של מחאה - כי נמאס. אנחנו בשועות של הכרעה ולא מוותרים. נפגשים בחניון שדה התעופה רמון בשעה 17:15 - כמה שיותר רכבים יותר טוב. הנהגים יעשו הקפות של השדה, וחלק מהנוסעים יעמדו מול הטרמינל עצמו להפגנה רגילה".
דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר ביקש אמש בשיחה עם ynet להוציא את נתב"ג מ"משחק ההפגנות", כלשונו. "ללא קשר לזהות המחאה אני מבקש, תוציאו את נתב"ג מהמשחק של המחאות. רק אתמול בלילה קיבלנו תזכורת למה קורה כשצריך להזרים לפה מאות אמבולנסים. הנזק הכלכלי של חברות התעופה יכול להיות אדיר פגיעה בלוח הטיסות ברחבי אירופה בעקבות מטוסים שיתקעו בישראל".

ההמלצות לנוסעים

  • יש לכם טיסה היום? יופי. את הצ'ק-אין עדיף לעשות מהבית, כך לא תילחצו אם תאחרו בשל המחאה.
  • הקדימו את זמן ההגעה לשדה. עמדות הצ'ק-אין לרוב נפתחות כשלוש שעות לפני מועד הטיסה, אך מחר רצוי להקדים בשל ההפגנה.
  • לפי ההערכות הגישה לנתב"ג תהיה קלה יותר ברכבת היום.
  • אם אתם מתכננים להגיע לשדה לאסוף נוסעים, עדיף שלא להגיע באזור שעות ההפגנה, בשל העומס הצפוי בזמן המחאה.
פורסם לראשונה: 22:14, 02.07.23