בעקבות הפרסום אתמול (א') ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של עדויות ארבע נשים שטופלו אצל הגינקולוג וכוכב הרשת ד"ר גיא רופא, מעלות נגדו שלוש נשים נוספות טענות להטרדה מינית בתקופת עבודתו בבית החולים איכילוב – הן במסגרת בדיקות והן ברשתות החברתיות ובהתכתבויות שונות.
הפרסום אתמול כלל ארבע נשים צעירות, שלא מכירות זו את זו, שסיפרו כיצד הרופא שהפוסטים שלו הפכו לתופעת רשת פגע בהן מינית במסגרת טיפול ובהתכתבויות אובססיביות. אחת מהן, נועה (שם בדוי), סיפרה שהופנתה אליו כשהייתה בת 19 לבירור לגבי כאבים שמהם סבלה. "פתאום הרגשתי משהו מוזר, תוך כדי הבדיקה ראיתי שהוא עירום ומתחכך בי עם איבר המין שלו. ברחתי משם כל עוד נפשי בי". אנה (שם בדוי) הוסיפה: "הוא הניח לי אצבע על הדגדגן לזמן יחסית ממושך ושאל אם כואב לי איפשהו. הוא אמר לי 'את יודעת איפה הדגדגן שלך? פה אמור להיות לך נעים'". שתי הנשים הנוספות, יולי וספיר (שמות בדויים) סיפרו על הטרדה מתמשכת מצידו בהודעות וברשתות החברתיות.
שלוש העדויות שמצטרפות לכך היום מתארות דפוסים דומים. הילה (שם בדוי), בת 31, הגיעה לבדיקה אצל ד"ר רופא לפני כשלוש שנים אחרי שקיבלה עליו המלצה מחברה. לדבריה, אף שכלל לא התלוננה על כאבים בשד, הוא הפעיל עליה לחץ לבצע בדיקה. "הבדיקה הווגינלית עצמה הייתה בסדר גמור", היא משחזרת. "כשסיימנו התלבשתי והוא התחיל לדבר איתי על בדיקות שד, אף שלא הזכרתי בכלל את הנושא. ידעתי שעושים בדיקות שד אצל כירורג שד ואמרתי לו שאין צורך. הוא העלה את זה שוב וזה הרגיש שהוא לוחץ עליי לעשות לי בדיקה. הוא הפעיל עליי לחץ בלתי סביר. הסכמתי בלית ברירה".
8 צפייה בגלריה
הילה נפגעה ממנחם אלקלעי הגניקולוג
הילה נפגעה ממנחם אלקלעי הגניקולוג
הילה. "הסכמתי בלית ברירה"
8 צפייה בגלריה
ד"ר גיא רופא וארבע מהנשים
ד"ר גיא רופא וארבע מהנשים
ד"ר גיא רופא וארבע מהנשים. "לחץ בלתי סביר"
(מתוך פייסבוק)
על בדיקת השד סיפרה: "זה הרגיש כאילו הוא נוגע בי הרבה יותר מדי זמן והידיים שלו עליי יותר מדי. הוא גם אמר לי שזה חשוב שאני אסתכל מה הוא עושה כדי שאדע לעשות את זה לבד. חיכיתי שזה ייגמר כדי לעוף משם. יצאתי ממנו בתחושה מאוד מוזרה. מאז גם עשיתי בדיקת שד אצל כירורגית שד והיא נראתה שונה לגמרי וקצרה בהרבה מהבדיקה שהוא ביצע".

"אבא שלי התקשר אליו וצרח עליו"

הדר (שם בדוי), בת 28, הכירה את ד"ר גיא רופא ב-2017, אחרי שהוא פנה אליה באינסטגרם והציע לה לעבוד אצלו כמזכירה ועוזרת אישית שלו במשרד הפרטי שלו באיכילוב. "הוא הציע משכורת יפה", היא אומרת. "היה לי תמוה שרופא פונה אליי דרך האינסטגרם, אבל בכל זאת באתי אליו לריאיון. הוא היה מאוד נחמד ואמר לי 'איזו יפהפייה את', והסביר על התפקיד. הוא אמר שהתקבלתי ואני יכולה להתחיל לעבוד".
8 צפייה בגלריה
הדר
הדר
הדר. "הוא אמר: 'רק אני בודק אותך'"

לאחר שלוש משמרות בלבד, נאלצה הדר להפסיק את עבודתה, לטענתה מאחר שד"ר רופא הטריד אותה שוב ושוב. "אחרי המשמרת הראשונה הוא התחיל לכתוב לי הודעות בווטסאפ ללא הפסקה, עם מחמאות על המראה שלי כמו 'איזה יפה התמונה שהעלית'", מספרת הדר. "במשמרת השנייה הוא שאל אותי אם יש לי רופא נשים. השבתי בשלילה והוא אמר 'אני כבר מודיע לך. רק אני בודק אותך'. זה ממש הפחיד והלחיץ.
"במשמרת השלישית המחמאות החמירו. הוא לא הפסיק לומר לי 'את נראית מצוין', 'איזה יפה את לבושה', ועוד הרבה מחמאות. הרגשתי שזה עובר את הגבול וזה הלחיץ אותי. כשחזרתי הביתה הוא שלח לי הודעות 'תקשיבי, אני חושב שאת נראית מצוין ולמרות שאנחנו עובדים ביחד, אני רוצה להציע לך לצאת איתי'. הייתי בהלם. שאלתי אותו אם לא נשוי והוא ענה: 'כן, אבל אפשר לצאת בשקט'".
בשלב זה היא החליטה להפסיק את עבודתה עם ד"ר רופא: "פחדתי שאם אני אגיע לעוד משמרת הוא יעשה לי משהו. אמא שלי אמרה לי לא ללכת והברזתי לו. הוא התעצבן וכתב לי: 'איך את עושה דבר כזה? איך הברזת לי? את הרסת את כל מה שהיה בינינו'. ביקשתי שלא יפנה אליי אבל הוא לא הפסיק. נאלצתי לאיים עליו שאתלונן במשטרה אם לא יפסיק להטריד אותי בהודעות. אבא שלי התקשר אליו וצרח עליו. חסמתי אותו. הייתי מבוהלת מאוד ממה שקרה. עד היום אני בטראומה ממה שעברתי איתו. הייתי בשוק שהוא נהיה כוכב רשת. קיבלתי חום. ראיתי שיש לו מלא מעריצות. הזוי".

"את נפש חופשייה מירי, נכון?"

מירי שפיר (34) פגשה את ד"ר רופא כשהגיעה לעשות הפלה לאחר שהתגלה מום בלב של העובר. לטענתה, אחרי ההליך ניסה ד"ר רופא להתחיל איתה והטריד אותה בהודעות. בתגובה היא הגישה תלונה לבית החולים איכילוב שבו עבד אז.
התכתבות בין ד"ר רופא למירי שפיר:
"ד"ר רופא ביצע את ההפלה", היא מספרת. "הרופאים שאלו אם אני עודה ספורט כלשהו ועניתי שאני עושה יוגה. הייתה שם בדיחה קטנה על זה שיוגה זה לא באמת ספורט. אחרי ההפלה הוא ביקש שאתקשר לעדכן שהכל עבר בסדר ואני מחלימה. התייחסתי לזה כמשהו שאני אמורה לעשות. התקשרתי וסיפרתי על קריש דם. הוא ביקש שאצלם ואשלח בוואטסאפ. כשהסתיימה השיחה הוא התחיל לשלוח הודעות מאוד מוזרות ואישיות. זה היה מאוד לא נעים. אני אחרי הפלה ואתה מנצל את הסיטואציה?
"בהתחלה הוא כתב 'אל תהססי לפנות אליי בכל עניין' ו'מקווה שנתראה בקרוב'. הוא הוסיף 'חובת ההוכחה עלייך לגביי קושי של יוגה, ייתכן שאזדקק לשיעור פרטי'. הצעתי לו לבוא לשיעור אצל המדריכה שלי אבל הוא כתב 'חשבתי שאת תעבירי לי את השיעור'. ואז הוא כתב: 'את נפש חופשייה מירי, נכון?'".
שפיר העירה לו שההתכתבות אינה במקומה ושהיא אישה נשואה ופנתה לאיכילוב. "סיפרתי שהוא מתכתב איתי באופן לא ראוי וזה ממש מפחיד", היא מספרת. "הם אמרו שהם יבדקו את הדברים והרגשתי שהם מנסים לכסתח את עצמם. הם אמרו שיש עליו עוד תלונה אבל די נפנפו אותי.
"שמחתי לראות שהשם שלו יצא אתמול. פניתי בזמנו לכמה בלוגריות ששיתפו את התכנים שלו ואמרתי להן שהוא מטרידן. בכלל, הזדעזעתי כשראיתי שהוא כוכב רשת. הייתי בטוחה שאם איתי הוא מתנהג ככה – עם אחרות זה יכול להגיע למקומות הרבה יותר גרועים".

"הודעות בוטות, תגובה על כל סטורי"

בין הנשים שעדויותיהן פורסמו אתמול הייתה גם ספיר (שם בדוי), שהתראיינה בבוקר לאולפן ynet וסיפרה על התנהלותו של ד"ר רופא מולה. "הוא פשוט היה מהאנשים ששולחים הודעות מטרידות באינסטגרם. הוא הגיב לי על כל סטורי ורצה שניפגש גם כשאמרתי לו שזה לא מתאים".
לדבריה, בהתחלה היא כלל ידעה שמדובר בגינקולוג: "ברגע שהבנתי שהוא רופא שאלתי איך רופא מרשה לעצמו לשלוח כאלה הודעות בוטות בכזאת תדירות. דחיפות, להגיב על כל סטורי. אחרי כמה זמן הבנתי בדיעבד שהוא גניקולוג. זה היה רק אחרי שהוא נהיה מאוד מאוד מפורסם. ואז ממש הזדעזעתי".
8 צפייה בגלריה
ספיר (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
ספיר (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
ספיר (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
8 צפייה בגלריה
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
הודעות ששלח גיא רופא לספיר
- לפני שנה זיהית פוסט של בלוגרית עליו. פנית אליה בבקשה שתמחק והתרעת בפניה. "כן. היה לו שם איזה היילייט עם כל המפורסמות שהוא עשה איתן שיתוף פעולה. שלחתי להן הודעות. הרגשתי שאני לא יכולה פשוט להגיד 'טוב, זה הבן אדם ואני אתקדם הלאה עם החיים שלי'. אני יודעת שבאופן אישי הוא לא פגע בי, אבל כן נפגעתי מגברים אחרים. מפחיד שזה הבן אדם שבסוף יהיה איתך בחדר שם".
ד"ר רופא מסר אתמול בתגובה: "קיבלתי בהלם ובתדהמה את השאלות שהפניתם אליי ושהאמור בבסיסן משולל כל בסיס עובדתי. מעולם לא התפשטתי בפני מטופלת, מעולם לא גהרתי מעל מטופלת, ומעולם לא ביצעתי את הדברים שאתם או מאן דהו מנסים לייחס לי. אני נמצא בשירות הרפואה כבר שנים רבות, דור שני לאנשי רפואה, יש לי לקוחות רבות שהן עדות שאני פועל בנאמנות למקצוע הרפואה.
"אודה ואבוש: בעבר הוער לי על שיח לא ראוי ולא מקצועי שניהלתי עם כמה מטופלות בווטסאפ. לקחתי על עצמי בזמנו את האחריות, הפקתי את מלוא הלקחים ולא חזרתי מאז ולא אחזור עוד על טעותי זו. אני מבקש מכם שלא להיות עם יד קלה על ההדק ולא לפגוע בשמי הטוב, במשפחתי, בילדיי ובעבודתי, מבלי שתבדקו את דבריי אלה לעומק ובמלוא הרצינות כמתחייב".
מבית החולים איכילוב נמסר: "זמן קצר לאחר הגעתו, התקבלה לגביו תלונה מצד מטופלת על כך שד"ר רופא הציע לה להיפגש לקפה. הוא ננזף על ידי מנהליו והובהר לו שזו התנהגות פסולה שאינה מקובלת על ידי הנהלת בית החולים. בשנת 2019 התקבלה נגדו תלונה נוספת מצד מטופלת על התכתבות שאינה הולמת בוואטסאפ האישי. התלונה תוחקרה ע"י הצוות למניעת הטרדה מינית של בית החולים אשר המליץ במסקנותיו לקרוא לו לשיחת אזהרה באגף משאבי אנוש עם נזיפה לתיק האישי.
"לאחר כשנה, הגיעה פנייה מרופא מבית חולים אחר, כי נחשף להתכתבות בלתי הולמת של ד"ר רופא בדף האינסטגרם הפרטי שלו עם אישה שאינה מטופלת של בית החולים. למרות שלא הועברה שום תלונה רישמית, הנהלת בית החולים קראה לד"ר רופא לשיחת בירור שבמהלכה הובהר לו כי אין אנו רואים לו עתיד בבית החולים ואכן מיד לאחריה הוא בחר בתגובה להודיע על התפטרותו המיידית ״מסיבות אישיות״ ומאז לא חזר לבית החולים.
הנהלת בית החולים לא תסבול התנהגות לא ראויה מצד אף עובד בבית החולים ותפעל בכל הכלים לרשותה למיגור כל סימן או חשד להתנהגות מינית שאינה הולמת".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מגנה בתוקף כל מקרה של פגיעה על רקע מיני ופועל רבות על מנת למגר תופעות פסולות אלו משורותיו. לא התקבלו תלונות כנגד הרופא במשטרה הצבאית החוקרת. מפאת צנעת הפרט, לא נוכל להתייחס לעומקן של הטענות המובאות בכתבה. נזכיר כי במידה וישנם נשים או גברים שחשו כי נפגעו במהלך שירותם הצבאי, ניתן להגיש תלונה גם בחלוף השנים".