בזמן שמשאלי העם יצאו לדרך במחוזות הכבושים באוקראינה, יהודי רוסיה חוששים מהודעת הנשיא ולדימיר פוטין על גיוס מאות אלפי חיילי מילואים מוקדם יותר השבוע. הם מספרים על חברים שמגויסים היישר מבתיהם, ברחוב, במטרו או אפילו במוסדות הלימודים. כעת, חלקם מנסים לברוח מרוסיה.
אנדריי (שם בדוי) ממוסקבה, בן 19, סטודנט לסוציולוגיה, בן יחיד, מסיים שנה שלישית ללימודים. הוא מקווה לעזוב את רוסיה בימים הקרובים. "עד 24 בפברואר לא תכננתי לעלות ארצה באופן כה בהול. חשבתי לסיים לימודים, להירשם לתוכנית 'מסע', אבל כרגע המצב כזה שככל הנראה אצטרך להגיע לישראל ורק אז להגיש מסמכים לקבלת האזרחות במקום. יש לי ידידה בסוכנות היהודית, היא אמרה שהם בעומס רב עקב המשפט שמתנהל ברוסיה נגדם, אין כוח אדם לטפל בהכל".
8 צפייה בגלריה
מכוניות ב גבול רוסיה ו פינלנד
מכוניות ב גבול רוסיה ו פינלנד
מנסים לברוח מרוסיה. מכוניות בגבול המדינה עם פינלנד
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול פינלנד רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול פינלנד רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
רוסים חוצים את מעבר הגבול בין רוסיה לפינלנד
(צילום: רויטרס)
הוא הסביר כי כרגע אין לו כרטיס יציאה מרוסיה, והוא מקווה להשיג אחד כזה. "אין לי עדיין כרטיסים. זה בעייתי עכשיו, רבים עוזבים דרך קירגיסטן, בלארוס וארמניה. חבר שלי מתגלית יצא לישראל דרך קזחסטן. אבל לי כרגע אין כרטיסים".
"לא עזבתי עד עכשיו כי עד פברואר היה נראה שעוד אפשר לחיות ככה, למרות שהייתי נגד. אבל אני דור שלישי למוסקבאים, זה הבית שלי, ההורים שלי לא מתכוונים לעלות - הם חוששים לא למצוא תעסוקה ופרנסה, אז לא חשבתי על זה ברצינות. בפברואר נהיה ברור שצריך לעזוב, הייתה פאניקה כמו שיש עכשיו. בקיץ ביקרתי בארץ במסגרת 'תגלית', מאוד אהבתי את המדינה, את תל אביב. עיר עם קצב שדומה למוסקבה. רציתי לעשות את זה מסודר, דרך התוכנית ואז להשאר", סיפר.
- אתה חושש לצאת מהבית? מחלקים צווי גיוס ברחובות. "חושש מאוד, לא נוסע במטרו, יותר אוטובוסים ומוניות. הרגע חברה כתבה לי שבאחת התחנות מחלקים צווי גיוס לגברים. יש הרבה מידע ברשתות על כך, אנשים מפרסמים מקומות, כמה חברים שלי קיבלו. זה צו כללי, כתוב שאתה מחויב להגיע ללשכת הגיוס לבדיקת התאמה. החברים שלי קיבלו צווים ברחוב, ברכבת התחתית, בעבודה. שלשום אמרו שסטודנטים יכולים לסיים את לימודיהם ולא לדאוג, אבל ראיתי סרטון שהמשטרה נכנסת לאוניברסיטה ופשוט מגייסת סטודנטים ישר מהכיתות. זה נורא, אני מפחד".
8 צפייה בגלריה
מכוניות ב גבול בין רוסיה ו גאורגיה
מכוניות ב גבול בין רוסיה ו גאורגיה
מכוניות ב גבול בין רוסיה וגיאורגיה
(צילום: רויטרס/ RFE/RL's Georgian Service)
מיכאל (שם בדוי), בן 29 ממוסקבה, עובד בשמונה השנים האחרונות בארגונים יהודיים. מרכז חייו הוא פעילות בקהילה היהודית במוסקבה. בימים הקרובים הוא מתכנן לעזוב לארמניה, לבדו. אשתו אמורה להצטרף אליו בשלב מאוחר יותר. לפני שבע שנים התחיל לאסוף מסמכים לקונסוליה, אך לדבריו לא היה חש בהילות לעלות לישראל ולכן זה נדחה. "אני לא אקטיביסט פוליטי, עקבתי אחרי המתרחש. זה לא שלא אכפת לי, אבל זה לא השפיע עלי ועל חיי באופן ישיר", מספר מיכאל.
- אז מתי הבנת שיש בעיה? "ב-24 בפברואר המצב השתנה. האווירה התחילה להתדרדר, הבנתי שצריך לעזוב. התחתנו באפריל עם אשתי, אבל כדי שהיא תקבל סטטוס חוקי בישראל צריך שתעבור שנה מאז הנישואים. היא גם זכאית עליה, אבל חסרים לה מסמכים, לכן צריך לחכות. תכננו לעלות בעוד שנה".
- האמנת שפוטין יכריז על גיוס? "היו דיבורים על זה החל ממרץ, אבל כל הזמן דיברו וכלום ולא קרה. עד שנודע על נאומו של פוטין והכל התחיל להתפתח מהר מאוד. יש לי חברים שקיבלו צו גיוס, הגיעו אליהם הביתה והביאו. הם בגילי, אני גם ככה עובד מהבית, עכשיו אני בכלל לא יוצא".
8 צפייה בגלריה
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול גאורגיה רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול גאורגיה רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
"חילקו צווי גיוס ברחוב, בבית ובאוניברסיטה"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול גאורגיה רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול גאורגיה רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
רוסים חוצים את מעבר הגבול עם גיאורגיה
(צילום: AP)
בימים הקרובים מיכאל מתכנן לחצות את הגבול ולהגיע לארמניה, שם ימתין לאשתו עד עלייתם לישראל בשנה הבאה. הוא לא משתף בפרטים ומציין שחושש להיעצר בשדה התעופה. הכרטיסים ממוסקבה לאיסטנבול ולארמניה – שני יעדים שמאפשרים לרוסים להיכנס לשטחם ללא ויזה - אזלו שלשום. לפני שבוע המחיר הממוצע של כרטיס טיסה לטורקיה היה 22,000 רובל - 360 דולר. שלשום המחיר זינק ל-70,000 רובל – 1,150 דולר.
מלבד דרך האוויר, הרוסים מנסים להימלט ממדינתם גם דרך היבשה. שלשום נצפו פקקים גם במעברי הגבול בפינלנד ובגאורגיה. לצד זאת, בקבוצות ברשתות החברתיות עלתה שוב ושוב השאלה "איך לצאת מרוסיה", ואתר חדשות ברוסית פרסם רשימה תחת הכותרת "לאן לברוח עכשיו מרוסיה".

משאלי העם יצאו לדרך, חוקרים מטעם האו"ם: רוסיה ביצעה פשעי מלחמה

בינתיים, משאלי העם בניצוחו של הקרמלין כאמור יצאו לדרך באזורים הכבושים באוקראינה, לאחר שהגורמים הפרו-רוסיים בארבעה מחוזות שונים הודיעו על הצבעה על סיפוחם לרוסיה - שתימשך עד יום שלישי. קייב ומדינות המערב גינו את הצעד הרוסי וכינו אותו "בחירות מזויפות", שתוצאותיהן נקבעו מראש על ידי מוסקבה.
ההצבעה מתקיימת במחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה. בארצות המערב הבהירו שלא יכירו בסיפוח של השטחים לרוסיה. בנוסף ציינו כי ההצבעה היא ניסיון לא לגיטימי של מוסקבה לספח חלק גדול מאוקראינה, המשתרעת מהגבול הרוסי ועד לחצי האי קרים. משאל עם דומה התקיים בקרים ב-2014 לפני שמוסקבה סיפחה אותו. גם אז ברוב העולם לא הכירו בסיפוח וראו בו מהלך בלתי חוקי.
8 צפייה בגלריה
לוהנסק אוקראינה
לוהנסק אוקראינה
מאלצים אנשים להצביע. "עוברים מדלת לדלת"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
לוהנסק אוקראינה מתנדבים מחלקים פליירים קוראים להצטרף לרוסיה לקראת משאל עם
לוהנסק אוקראינה מתנדבים מחלקים פליירים קוראים להצטרף לרוסיה לקראת משאל עם
בעולם מגנים. "מהלך בלתי חוקי, תוצאות ידועות מראש"
(צילום: EPA)
פקידים שעבדו בבחירות נצפו נושאים פתקי הצבעה לבתים, והקימו קלפיות ניידות מ"סיבות בטיחותיות", שיהיו זמינות בארבעת הימים הקרובים. הטלוויזיה הממלכתית הרוסית הראתה צוות בחירות מלווה בשוטר רעול פנים שנושא רובה סער. איבן פדורוב, ראש העיר מליטופול שבמחוז זפוריז'יה, אמר לסוכנות הידיעות AP כי רוסים ותושבי קרים הובאו לעיר שלו כדי להאיץ באנשים להצביע. "הם נאלצים להביא אנשים, ליצור תמונה ואשליה שאנשים מצביעים", אמר. לדבריו, "קבוצות של משת"פים ורוסים יחד עם חיילים חמושים עוברים מדלת לדלת, אבל מעט אנשים פותחים בפניהם את הדלתות".
משאל העם התקיים גם ברוסיה, שם הצביעו פליטים ותושבים אחרים מאותם מחוזות ששוהים במדינה השכנה. מנהיג הבדלנים הנתמכים על ידי רוסיה במחוז דונייצק, כינה את משאל העם "אבן דרך היסטורית". מושל מחוז לוהנסק האשים גורמים רשמיים בהסרת מצביעים נגד הסיפוח לרוסיה. בפוסטים ברשתות החברתיות טען שפקידים רוסים איימו לפרוץ את הדלתות של כל מי שלא רצה להצביע.
8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מלחמה עם רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מלחמה עם רוסיה
"הרוסים מושלכים למוות". זלנסקי פנה ברוסית לציבור
(צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הזכיר רק בקצרה את משאלי העם בנאומו היומי. הוא דיבר ברוסית באופן חריג ואמר לאזרחים במדינה השכנה כי משמעות צווי הגיוס למילואים של נשיא רוסיה ולידמיר פוטין היא כי הם "מושלכים למוות".‏ "אתם כבר שותפים לכל הפשעים, בגלל ששתקתם. כי אתם שותקים. עכשיו הגיע הזמן שתבחרו, הגברים ברוסיה, זו בחירה של לחיות או למות, להפוך לנכה או לשמור על הבריאות. עבור נשים ברוסיה, הבחירה היא לאבד את בעליהן, בניהן או נכדיהן לנצח. יש גם אפשרות נוספת - לנסות להגן עליהם ממוות וממלחמה".
בתזכורת קודרת לאכזריות הבלתי-נתפסת של רוסיה, פרסם אתמול ראש ועדת החקירה למועצת זכויות האדם של האו"ם כי חוקרים מטעמו מצאו הוכחות לביצוע פשעי מלחמה נוספים מצד הצבא הרוסי על אדמת אוקראינה.
חברי הוועדה מצאו עדויות לעינוי והתעללות שביצעו חיילים רוסים באזרחים אוקראינים חפים מפשע במתקני הכליאה שהוקמו באזורים שנמצאים תחת כיבוש רוסי. בין העינויים: מתן עדות תחת אלימות, מכות חשמל, ערום כפוי וגם אלימות על רקע מיני כמו הטרדות וביצוע מעשי אונס כשגילי הקורבנות נע בין 4 ל-82. גורמים רשמיים בחרקוב אמרו כי שבאתר קבורה המוני בעיר איזיום נמצאו מאות גופות, כולל לפחות 30 שעליהן נמצאו סימני עינויים.
פורסם לראשונה: 22:10, 23.09.22