מדינות המערב הבהירו בצהריים (יום ד') כי הן מתייחסות ברצינות לנאום הלוחמני והדרמטי שנשא נגדן הבוקר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ושבו הכריז על גיוס מילואים נרחב בתוך רוסיה, אך הדגישו כי המהלך מעיד יותר מכול על חולשתה של מוסקבה ועל הבהלה האוחזת בצמרת הרוסית בעקבות כישלונותיו של הצבא הרוסי באוקראינה. "ההכרזה על גיוס החיילים היא למעשה הודאה של פוטין בכך שהפלישה שלו נוחלת כישלון", אמר שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס, וראש ממשלת הולנד מארק רוטה, מהמנהיגים הוותיקים ביותר באיחוד האירופי, הצהיר כי פוטין והקרמלין "בפאניקה".

9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה פוטין בנאומו הבוקר. איך יקבל הציבור הרוסי את הגזרה?
(צילום: AFP / KREMLIN.RU)
בנאום שנשא הבוקר, אחרי שעות ארוכות של ציפייה, הכריז פוטין על "גיוס חלקי" של חיילי מילואים לצורך המלחמה באוקראינה, מהלך שיכלול את גיוסם של 300 אלף חיילים. זו הפעם הראשונה שרוסיה מכריזה על גיוס מילואים מאז מלחמת העולם השנייה. נאומו של פוטין בא אחרי שאתמול הודיעו בעלי בריתה של רוסיה בארבעה מחוזות שכבשה מידי אוקראינה על כוונתם לערוך עוד השבוע "משאלי עם" שיסללו את הדרך לסיפוח המחוזות הללו לרוסיה, צעד שיקרע מאוקראינה כ-15% משטחה ויעביר אותם רשמית לידי הקרמלין. בנאומו שלח פוטין איום חריף למערב, והזהיר אותו לבל ידבר על שימוש בנשק גרעיני – משום שלרוסיה עצמה יש נשק כזה, והיא תגן על עצמה "בכל האמצעים העומדים לרשותה". "זה לא בלוף", הדגיש.
בעקבות הנאום ציין שר ההגנה הבריטי בן וואלאס כי בהכרזתו על גיוס מילואים מפר פוטין את ההבטחה שנתן לרוסים בתחילת המלחמה, ולפיה המבצע לא יצריך גיוס שכזה: "הפרת ההבטחה הזו ומשאלי העם הלא-חוקיים על סיפוח חלקים מאוקראינה הם הודאה של פוטין בכך שהפלישה שלו נוחלת כישלון". שגרירת ארה"ב באוקראינה ברידג'ט ברינק אמרה: "המשאל המזויף והגיוס הם סימנים לחולשה ולכישלון רוסי". ראש ממשלת הולנד רוטה הוסיף: "הגיוס וההכרזה על משאל עם הם כולם סימנים לפניקה. הרטוריקה של פוטין בעניין נשק גרעיני היא דבר ששמענו כבר פעמים רבות בעבר, וזה לא מרגש אותנו במיוחד. אני ממליץ לו להישאר רגוע".
9 צפייה בגלריה
מלחמת רוסיה אוקראינה סנט פטרסבורג שלט חוצות מקדם גיוס לצבא הרוסי עם הכיתוב "לשרת את רוסיה זו עבודה אמיתית"
מלחמת רוסיה אוקראינה סנט פטרסבורג שלט חוצות מקדם גיוס לצבא הרוסי עם הכיתוב "לשרת את רוסיה זו עבודה אמיתית"
שלט חוצות בסנט פטרסבורג המקדם גיוס לצבא עם הכיתוב "לשרת את רוסיה זו עבודה אמיתית"
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
חיילים רוסים תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה אוקראינה
חיילים רוסים תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה אוקראינה
חיילים רוסים ליד תחנת הכוח הגרעינית הענקית בזפוריז'יה, אוקראינה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
 טנקים רוסיים נטושים ליד העיר איזיום אחרי הנסיגה הרוסית מלחמת רוסיה אוקראינה
 טנקים רוסיים נטושים ליד העיר איזיום אחרי הנסיגה הרוסית מלחמת רוסיה אוקראינה
טנקים רוסיים נטושים ליד העיר איזיום, אחרי שהכוחות הרוסיים ברחו משם החודש בעקבות הסתערות האוקראינים באזור חרקוב
(צילום: AFP )
ההצהרות הללו אין פירושן שבאירופה מתייחסים בביטול מוחלט לדברי פוטין. זמן קצר אחרי תחילת נאומו הזהירה גיליאן קיגן, בכירה במשרד החוץ הבריטי, כי הדברים שאמר בו הם הסלמה מדאיגה, וכי יש להתייחס ברצינות לאיומיו. גם גרמניה הזהירה כי מדובר בהסלמה. שר ההגנה של ליטא, ארבידס אנושאוסקס, הודיע כי בעקבות גיוס המילואים הרוסי העלתה ארצו את רמת הכוננות של הצבא שלה, מחשש שרוסיה תחולל פרובוקציות במובלעת הרוסית קלינינגרד, הגובלת בליטא: "אנחנו לא יכולים פשוט להביט בזה מהצד", אמר.

נבלני מהכלא: "צאו להפגין", האופוזיציה: "אלה האבות והאחים שלנו!"

שאלה חשובה שנשאלת כעת במערב היא כיצד יגיב הציבור הרוסי להפרת ההבטחה של פוטין שלא לגייס חיילי מילואים. ב"גרדיאן" הבריטי ציינו כי הודעת הנשיא עוררה הבוקר הדים רבים ברחבי רוסיה בהתחשב בעובדה שגיוס המילואים יביא לפתע את המלחמה באוקראינה אל מפתנם של בתי אב רבים במדינה. אחרי הכרזתו של פוטין נשלח שר ההגנה שלו סרגיי סויגו להתראיין בטלוויזיה ולהסביר לציבור הרוסי שרק אחוז אחד זעום מכוח המילואים הרוסי יגויס, ושסטודנטים לא יגויסו.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טקס קבלת שגרירים חדשיםחדשים לרוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טקס קבלת שגרירים חדשיםחדשים לרוסיה
ההבטחה הופרה, פוטין מנסה לשכנע: "זה רק חלק קטן מכוח המילואים שלנו"
(צילום: AP)
באירופה נערכים לאפשרות שרוסים רבים ינסו לברוח מארצם לפני שיידרשו להירתם למאמץ המלחמתי. לטביה, שכנתה של רוסיה החברה באיחוד האירופי, מיהרה להבהיר כי לא תעניק מעמד של פליט לשום רוסי שיברח לשטחה בניסיון לחמוק מגיוס, ושר ההגנה של פינלנד קרא להחמיר את התנאים שבהם צריכים לעמוד אזרחים רוסים כדי לקבל אשרת כניסה לארצו. זמן קצר אחרי נאומו של פוטין דיווחה התקשורת הרוסית על עלייה חדה בביקוש לכרטיסי טיסה לחו"ל, וכל זאת בשעה שלרוסים זמינים הרבה פחות כרטיסים כאלה מאשר לפני המלחמה, בשל חסימת המרחב האווירי של האיחוד האירופי בפני טיסות מרוסיה. הכרטיסים האלה גם יקרים כעת הרבה יותר משהיו בעבר.
בצהריים דווח כי בתוך שעות כמעט אזלו הכרטיסים לטיסות אל מחוץ לרוסיה, ולפי Aviasales, אתר כרטיסי הטיסה הפופולרי ביותר ברוסיה, כבר דקות אחרי הודעת הגיוס של פוטין נגמרו הכרטיסים ממוסקבה לגאורגיה, טורקיה וארמניה – כולן מדינות שאליהן יכולים הרוסים להיכנס בלי צורך בוויזה. לפי "הגרדיאן" הבריטי, כמה שעות אחר כך נראה שאזלו גם המקומות בטיסות ממוסקבה לאזרבייג'ן, קזחסטן, אוזבקיסטן וקירגיזסטן, ומחירו של כרטיס לטיסה הזולה ביותר ממוסקבה לדובאי הגיע ליותר מ-300 אלף רובל (4,896 דולר) – בערך פי חמישה מהשכר הממוצע החודשי ברוסיה. בזמן שבו אמור היה נאום פוטין להתחיל הגיעה השאלה "איך לעזוב את רוסיה?" למקום הראשון בדירוג החיפושים של גוגל.
הפרשן הפוליטי הרוסי דמיטרי אורשקין אמר בצהריים שהודעת הגיוס של פוטין העלתה ניחוח של "מעשה ייאוש", והעריך כי רוסים רבים יתנגדו לגיוס בדרכים פסיביות: "אנשים ינסו לחמוק מגיוס לצבא בכל דרך אפשרית – למשל תשלום שוחד או בריחה מהמדינה", אמר לסוכנות הידיעות AP. לדעתו המהלך לא יתקבל היטב בציבור הרוסי: "עד עכשיו אזרחי רוסיה יכלו להביט באירועים בנחת, מהכורסה שלהם בבית, צופים בטלוויזיה. עכשיו המלחמה הגיעה לבית שלהם".
9 צפייה בגלריה
נזקים במיקולאייב
נזקים במיקולאייב
הרס מהלחימה במיקולאייב, אוקראינה
(צילום: רויטרס)
ארגונים רוסיים המתנגדים למלחמה העזו היום, שעות אחרי נאום פוטין, לקרוא לרוסים לצאת בשעות הקרובות להפגין ברחובות נגד הגיוס: "פירוש הגיוס הזה הוא שאלפי גברים רוסים – האבות, האחים והבעלים שלנו – יישלחו לבית המטבחיים של המלחמה", מסר ארגון "וסנה", "המלחמה הגיעה כעת לכל בית ולכל משפחה". זמן קצר אחר כך פרסם מנהיג האופוזיציה הרוסי הכלוא אלכסיי נבלני סרטון מהכלא שבו קרא גם הוא לרוסים לצאת להפגין: "אין ספק שהמלחמה הנפשעת הזו הולכת ומידרדרת, ופוטין מנסה לערב בה אנשים רבים ככל האפשר", אמר. "הוא רוצה להכתים מאות אלפי בני אדם בדם הזה".
לא ברור כמה רוסים יעזו למחות על הגיוס בקול רם: בתחילת המלחמה יצאו אלפים להפגין נגדה, אבל משטרת רוסיה דיכאה אותם באלימות ושלחה יותר מ-15 אלף איש למעצר. בחודשים האחרונים, בצל הדיכוי הזה, הפגנות כאלה כמעט שלא התקיימו.

הצבא הרוסי יקבל חיילים לא מיומנים? "נכשיר אותם"

הבוקר נשאל דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אם רוסיה מתכוונת לסגור את גבולותיה לצורך מבצע הגיוס, צעד שיוכל למנוע מאזרחים רוסים לברוח, אך הוא סירב להשיב. פסקוב אמר שבחוק יש סעיף הנוגע לעניין זה, והדברים יובהרו. בצל הדאגה של רוסים רבים מהאפשרות שיגויסו אמר פסקוב שבקרוב תפרסם הממשלה מיהן קבוצות האוכלוסייה שיקבלו פטור מגיוס.
9 צפייה בגלריה
בלאקיה, מחוז חרקוב
בלאקיה, מחוז חרקוב
חייל אוקראיני דורך על דגל רוסיה עם גירוש הרוסים מאזור במחוז חרקוב
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור קו החזית ליד העיירה בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס מלחמה מול רוסיה
חיילים של צבא אוקראינה באזור קו החזית ליד העיירה בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה נלחם ברוסים ובעלי בריתם במחוז דונייצק. המשאבים של פוטין הידלדלו מאוד
(צילום:AFP, רויטרס )
בנאומו הבוקר הסביר פוטין שההכרזה על גיוס חלקי פירושה שרק חיילים הנמנים כעת עם כוח המילואים יגויסו, ובראשם מי ששירתו בכוחות המזוינים והם בעלי מומחיות צבאית ספציפית וניסיון רלוונטי. "ההחלטה על גיוס חלקי הולמת לגמרי את האיומים שאיתם אנחנו מתמודדים, בראש ובראשונה ההגנה על המולדת שלנו, ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית", אמר פוטין. שר ההגנה שלו סרגיי שויגו הוסיף אחר כך כי המגויסים יקבלו הכשרה צבאית לפני שיישלחו לשימתם.
כלל לא ברור שההחלטה לגייס המוני חיילים מרחבי רוסיה תעזור לארצו של פוטין לשפר את מצבה בשדה הקרב: משאביו של הצבא הרוסי הידלדלו מאוד מאז החל בפלישה, הוא סובל ממורל נמוך ומחוסר מוטיבציה, וסביר מאוד להניח כי רוב גדול של החיילים שאותם מבקש הנשיא לגייס כעת אינם מיומנים מספיק כדי להחזיר לו את היתרון בחזית. מומחים רבים סבורים שהם אף עשויים להזיק לו.