השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה (הליכוד) אמר הבוקר (יום ג') כי בכוונתו לבקש מהמשטרה שכפופה לו לקבל התייחסות לפניות של אנשים שנעצרו לטענתם לאחר שבאו במגע עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "אני מאוד לא שבע רצון מההתנהלות", אמר השר אוחנה באולפן ynet בעקבות הדיווחים על אותם מעצרים בעיר מגוריו של מנדלבליט בפתח תקווה. "אבקש הסברים מהמשטרה".
בסוף השבוע פורסם בחדשות 13 כי עורכת דין דתייה נעצרה לפני שמונה חודשים בשבת, אחרי שאמרה למנדלבליט "פרשת משפטים בושה". במקרה אחר טען שכנו של היועץ המשפטי לממשלה כי נעצר לאחר שהעיר למאבטח שמלווה את אשתו של מנדלבליט.
שר הדיגיטל הלאומי דודי אמסלם תקף אתמול בחריפות את מנדלבליט בעקבות הדיווח על מעצר האישה הדתייה בפתח תקווה. "אמרו לה 'אם לא תבואי עכשיו נאזוק אותך וניקח אותך', וכך גרמו לה לחילול שבת. ביום שבת אתה גורם לאישה להיעצר. בושה וחרפה. אני לא האמנתי שאי פעם נגיע במדינת ישראל למצב כזה שיעצרו אישה שאמרה ליועץ המשפטי לממשלה 'פרשת משפטים בושה', ביום שבת, אישה דתייה".
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי שמנדלבליט עצמו טען בתגובה כי הוא לא התלונן, לא היה מעורב בכל החלטה בנושא ושהוא לא מתערב בהחלטות המשטרה בנושאים שנוגעים אליו באופן אישי, אמר הבוקר השר אוחנה: "אז מי הגיש תלונה? אני מאוד לא שבע רצון מההתנהלות במקרים שאירעו לאורך החודשים האחרונים. אני מבטיח לך דבר אחד לפני שבדקתי: המשטרה לא הגיעה בלי שמישהו התלונן. המשטרה לא הגיעה לשם סתם כך".
בהתייחסו לאכיפה של המשטרה מול מפירי הגבלות הקורונה, אמר השר לביטחון הפנים: "המשטרה פיזרה להערכתי מאות חתונות, חלקן עוד לפני שהתקיימו. כשמגיע מידע מודיעיני, המשטרה פועלת מראש ופונה אל בעל השמחה או אל ההורים ואומרת להם 'חבר'ה, האירוע הזה לא יתקיים. אם הוא יתקיים - אנחנו נבוא ונפזר ונרשום גם קנסות'".
- אתה בעד קנסות גבוהים יותר? "כן, בחלק מהדברים. לא הייתי קובע קנסות גבוהים יותר על אי חבישת מסכה. אני חושב שיש הפנמה טובה בקרב הציבור, ועדיין כמובן יש בשוליים אנשים שעדיין הולכים בלי מסכה, אבל יחסית ההפנמה היא טובה. דבר נוסף, זה באמת הדבר שהכי קשה לאוכלוסייה החלשה. לכל שאר הדברים הייתי מעלה את הקנס, ואנחנו גם קובעים מנגנון של כפל קנס במקרה של עבירה חוזרת".
4 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
תלמוד תורה שנפתח בניגוד להנחיות בביתר עילית. "קובעים מנגנון של כפל קנס"
(צילום: מחאת החרדים הקיצוניים)
- הטענה כלפיך היא שהמשטרה מיישמת מדיניות של העלמת עין וגמגום מול מה שקורה במגזר החרדי. "תלוי מי הטוען. מהאוכלוסייה החרדית אני מקבל את ההפך ממה שאמרת, הם אומרים שיש אכיפת יתר כלפי החרדים ו'למה פועלים רק נגד החרדים?'. אותו דבר אני מקבל ממפגיני שמאל שקוראים לזה 'משטרת אוחנה', אותו דבר ממפגיני ימין שאומרים 'משטרת מנדלבליט'.
"בקיצור, כל אחד איך שהוא חש שהמשטרה אוכפת נגדו ולא אוכפת נגד האחר. בחלק מהמקרים לצערי זה נותן להם איזו תחושת לגיטימציה להפר, כי אם להוא מותר אז גם לי מותר. האמת היא שאני פועל כדי שהמשטרה תאכוף באופן שוויוני ונחוש כלפי כל האוכלוסיות. הנגיף לא יודע להבדיל בין אוכלוסייה לאוכלוסייה וכך גם המשטרה צריכה לנהוג".
4 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה באולפן ynet
אמיר אוחנה באולפן ynet
"פועל שהמשטרה תאכוף באופן שוויוני". השר אוחנה באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
אוחנה הביע תקווה שבקרוב הוא יוכל למנות סוף סוף מפכ"ל למשטרה. לדבריו, "יש הסכם עם כחול לבן שלפיו הצדדים מיד לאחר הקמת הממשלה יקימו צוות פריטטי שידון באופן המינויים הבכירים כולל מפכ"ל. הם ממאנים לעמוד בחלקם בהסכם. אני הראשון שרוצה להתקדם עם התהליך".
- השאלה אם לא תמנה כמו שהם מביאים מינוי של פרקליט מדינה ומתקדמים. "אבי ניסנקורן מקדם תהליך בניגוד להסכמים. אני קורא לזה מעשה נוכלות. מה זה? חתמת על הסכם, תעמוד בהסכם. אחר כך יכול להיות שהצוות הזה שיקום יגיע למסקנה שאין לשנות את השיטה הקיימת. בסדר, אפשר לדון.
"המשטרה כבר שנתיים בלי מפכ"ל, אנשים אוהבים להניח את זה לפתחי אבל אני בסך הכול חמישה חודשים בתפקידי. אני רוצה להתקדם בתהליך הזה כחוק ולפי ההסכמים. לצערי, כחול לבן מונעים זאת מאיתנו ואני באמת אצטרך לחשוב מה אנחנו עושים".
- ואתה כבר מדבר עם מועמדים. "בוודאי, שוחתי עם כל הניצבים במשטרת ישראל, נפגשתי איתם ועם חלקם יותר מפעם אחת, וגם עם ניצבים בדימוס כי התפישה שלי היא ששיטור זה מקצוע. אדם שימונה לתפקיד הזה צריך להכיר את עבודת המשטרה במפנים. זה יכול להיות ניצב מכהן וזה יכול להיות ניצב בדימוס".
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
שר המשפטים ניסנקורן. "מעשה נוכלות"
(צילום: שאול גולן )
- השאלה אם יש לו קו אדום מול כחול לבן? "אני לא רוצה לומר כאן עכשיו קווים אדומים ואולטימטומים. אני חושב שהם צריכים לקיים את חלקם בהסכם, להקים את הצוות וכן להתקדם עם מינויים בכירים בכלל במדינה ובין היתר גם מפכ"ל".
- ואתה יכול להבטיח שהמינוי לא יהיה פוליטי? "אני יכול להבטיח שהמינוי לא יהיה פוליטי. מי שחושב שאני אחפש 'יס-מן' לא מכיר אותי. אני יכול להדגים את זה בשורה של מינויים שביצעתי. מינוי פוליטי זה כשאתה מביא מישהו מבחוץ שיש לו מקורבות, מעורבות פוליטית. אם אני יכול להעריך, האנשים שמיניתי עד כה לא הצביעו ליכוד".
- זה לא חייב להיות ברמה של פעילות במרכז הליכוד, אלא פוליטי ברמה של ניסיון לרצות את השר. "אם אתם חושבים שהרבה שרים אוהבים למנות מישהו שיתנגח איתם כל היום ויטרפד להם כל יוזמה - אתם טועים. בוודאי שר רוצה מישהו שיכול לעבוד איתו, לטובת אזרחי ישראל, לטובת מדינת ישראל, וגם אני כמובן ברוח הזאת. זה לא מינוי פוליטי".