אישור למינוי - אין. תאריך לטקס חילופי ראש המוסד - יש: מינוי של ראש המוסד המיועד ד' טרם אושר בשל הפלונטר הפוליטי, אך מועד לטקס חילופי ראש המוסד כבר נקבע, והוא ייערך בעוד עשרה ימים מהיום (ראשון) - ביום שלישי 1 ביוני. הטקס יתקיים במטה המוסד במרכז הארץ.
4 צפייה בגלריה
יוסי כהן ראש המוסד
יוסי כהן ראש המוסד
מסיים אחרי 38 שנה. ראש המוסד יוסי כהן
(צילום: רויטרס)
ראש המוסד יוסי כהן יסיים את תפקידו אחרי 38 שנה במוסד, מתוכן חמש שנים וחצי בתפקיד ראש המוסד. מי שיחליף את כהן הוא סגנו בשנתיים וחצי האחרונות - ד' - ששמו המלא ותמונתו טרם הותרו לפרסום.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בדצמבר שעבר על מינויו של ד' לתפקיד ראש המוסד, רגע לפני פיזור הכנסת ה-23. ועדת גולדברג לאישור מינויים בכירים אישרה את המינוי, אלא שבשל פיזור הכנסת והפיכתה של הממשלה לממשלת מעבר, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה להקפיא את מינויו של ד' עד לכינון ממשלה קבועה.
מנדלבליט הנחה את נתניהו שלא לחתום על כתב המינוי, למרות שלכאורה מינוי ראש מוסד טעון את אישורו של ראש הממשלה בלבד ולא את אישור הממשלה כולה. מנדבליט טען כי לא ייתכן ראש הממשלה יחייב את הממשלה הבאה שתקום בראש המוסד הבא. יוסי כהן היה אמור לסיים את כהונתו בחודש ינואר השנה, אך נתניהו האריך אותה בחצי שנה עד 1 ביוני.
4 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
מנדלבליט הנחה את נתניהו להקפיא את המינוי, רה"מ יחתום על כתב המינוי בכל זאת?
(צילום: EPA)
לא ברור עדיין האם מנדלבליט יאפשר לנתניהו לאשר את מינויו של ד' בממשלה או שיכהן כממלא מקום ויאלץ להמתין עד להקמת ממשלה חדשה. יש לציין כי בראשות המוסד מעולם לא עמד ממלא מקום. גורמים יודעי דבר אמרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ישנה אפשרות שלנוכח המצב הפוליטי היועץ המשפטי יתיר את מינויו של ד', בוודאי אם הכנסת תפוזר ונלך לבחירות חמישיות.
"בשני המצבים ד' צפוי להיות מאושר כראש מוסד מלא - בין אם תקום ממשלה קבועה או בין אם הולכים לבחירות חמישיות", העריך בכיר בממסד הביטחוני של ישראל. ייתכן גם שראש הממשלה נתניהו יחתום על כתב המינוי של ד' מבלי להביאו לאישור הממשלה.
ד' הוא יוצא סיירת מטכ"ל. התחיל את דרכו במוסד באגף צומת, שם גם עבד ביחד עם יוסי כהן - ומילא שורה של תפקידים באגף עד שעמד בראשו. יש לו ניסיון מבצעי עשיר והוא מילא תפקידים באגפים נוספים. גורמים שמכירים את ראש המוסד המיועד אומרים עליו: "הוא 'קילר' אמיתי, בלי ליקוקים ודיבורים מיותרים. הוא ישר דרך, מחוספס מצד אחד אבל מענטש מצד שני. יש שמחה גדולה במוסד ממינויו. זה יום חג - מינוי של אדם מבפנים ולא מבחוץ. זה יאפשר גם חפיפה מסודרת - מינהל תקין שלא מוכר במקומותינו".
4 צפייה בגלריה
יוסי כהן יחד עם בנימין נתניהו
יוסי כהן יחד עם בנימין נתניהו
נתניהו בוחן: למנות את כהן לשליח מיוחד לענייני איראן
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
ביידן. הזמין את כהן לפגישה בעת ביקורו בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
יוסי כהן אמנם עוזב את המוסד, אך כלל לא בטוח שגם את שירות המדינה. נתניהו עדיין בוחן אפשרות למנותו לשליח מיוחד לענייני איראן. כהן נפגש לפני שלושה שבועות עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעת ביקורו בוושינגטון וזאת בהזמנתו של הנשיא האמריקני. למעשה יוסי כהן היה הגורם הישראלי הראשון שפגש את ביידן מאז נכנס לבית הלבן.
בזמן מבצע "שומרי החומות" מילא כהן תפקיד חשוב במגעים עם "המצטרפות החדשות" - מדינות המפרץ שחתמו על הסכמי נירמול יחסים עם ישראל ומדינות נוספות - שמקיימות קשרים אינטימיים עם ישראל, גם אם אין להן יחסים רשמיים.
בכל ימי המבצע היחסים עם איחוד האמירויות נשמרו יציבים. אף מדינה לא החזירה שגריר להתייעצות. עם זאת, כהן הזהיר בישיבת הקבינט כי אם המבצע היה נמשך היו עלולים להיות עיכובים בהתפתחות היחסים עם המדינות הקיימות ובהצטרפותם של מדינות חדשות. העובדה שאף מדינה ערבית לא החזירה שגריר להתייעצויות נחשבת לאחד מהישגי המבצע הזה.