ארה"ב לא מתכוונת לרוץ אל הסכם גרעין עם איראן, אך היא נחושה למנוע ממנה נשק גרעיני ורואה מקום לנסות זאת בדרכים דיפלומטיות. כך אמרו הלילה (בין שני לשלישי) גורמים מדיניים ישראליים אחרי פגישת נשיא המדינה ראובן ריבלין עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הגורמים ציינו כי אנשי ממשלו של ביידן תהו בפני הנשיא אילו אפשרויות אחרות יש מלבד הסכם הגרעין, בעוד ריבלין הבין מהנשיא האמריקני שאין בכוונתו לבקש מישראל להימנע מפעולות צבאיות נגד טהרן.

הנשיא ביידן אמר בפגישה שבכוונתו להזמין את ראש הממשלה נפתלי בנט לפגישה בבית הלבן בעתיד הקרוב מאוד, בעוד ריבלין עצמו עמד על החשיבות של קיום פגישה כזו מהר ככל האפשר, כדי שהממשל ישמע את עמדת הממשלה החדשה. בתום הפגישה נמסר מהבית הלבן שהנשיא ביידן הזמין את ראש הממשלה בנט להיפגש איתו בקרוב בבית הלבן, וציין שממשלו מצפה לשיתוף פעולה קרוב עם הממשלה החדשה על מגוון סוגיות שעומדות על סדר היום המשותף.
חלק מהפגישה בין השניים עסק בשאלה אם ניתן בכלל להאמין בטהרן, והנשיא ריבלין אמר לביידן שהוא סקפטי באשר לאפשרות של הגעה לפתרון דיפלומטי מול הרפובליקה האיסלאמית. ריבלין הציג בפגישתו עם ביידן מידע מודיעיני על התערערות המערכת האנטי-איראנית בעולם הערבי, והציג דוגמאות לחיזוק הקשרים בין איראן לסעודיה, איחוד האמירויות וקטאר. מלבד זאת, ריבלין הזהיר את ביידן ואת אנשי ממשלו מפני יצירת ואקום במזרח התיכון במקרה של נסיגה אמריקנית.
5 צפייה בגלריה
בידן וריבלין
בידן וריבלין
ביידן וריבלין בחדר הסגלגל. איראן הייתה במוקד הפגישה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יגיע בקרוב לבית הלבן. ראש הממשלה בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורם מדיני אמר כי האמריקנים התרשמו מביקורו של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי בוושינגטון ומהדברים שהציג בעניין ההסכם האפשרי עם איראן, וגם הביעו דאגה מבחירתו של אבראהים ראיסי לנשיא איראן, תוך ציון העובדה שהוא מהווה איום.
הפגישה בין הנשיא ריבלין לנשיא ביידן ארכה שעה ו-40 דקות, זמן רב מעבר למתוכנן (שעה). לאורך הפגישה קיבל ביידן כמה פתקים שבהם הוא התבקש לסיים את הפגישה, אולם נשיא ארה"ב סירב ואמר: "אולי אתם לא יודעים, אבל אנחנו מדברים על דברים רציניים".
5 צפייה בגלריה
אברהים ראיסי
אברהים ראיסי
בארה"ב רואים בו איום. ראיסי
(צילום: AP)
גורם מדיני אמר שריבלין הבין מביידן שאין בכוונתו לבקש מישראל להימנע מפעולות צבאיות נגד איראן, ושאין בכוונתו גם להגביל את ישראל. "ישראל צריכה לנהוג לפי הצרכים שלה", ציטטו הגורמים את ביידן באומרו לריבלין, שמצדו הזכיר את דבריו המעודדים של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ולפיהם ההסכם הבא עם איראן צריך להיות ארוך יותר ונוקשה יותר. ביידן הרחיב בפגישה על ההסכם שהוא רואה עם איראן, ועל הדרישות שלו ממנה.
הנשיא ריבלין אמר לביידן שלהבטחה בדבר הסכם ארוך יותר ונוקשה יותר עם איראן אין משמעות ללא הבנה ברורה מה עומד מאחורי המושגים "ארוך יותר" ו"נוקשה יותר", והציע לצוותו של נשיא ארה"ב להיעזר ב"יועצים המצוינים שיש בישראל".
5 צפייה בגלריה
מסוק יסעור. ריבלין ביקש סיוע בחידוש הכלים הישראליים
מסוק יסעור. ריבלין ביקש סיוע בחידוש הכלים הישראליים
מסוק יסעור. ריבלין ביקש סיוע בחידוש הכלים הישראליים
(צילום: הרצל יוסף)
לצד זאת, בהמשך לפגישותיהם של שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי עם עמיתיהם האמריקניים, העלה נשיא המדינה את בקשתה של ישראל לקבל חימוש מדויק מארה"ב כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע בעימותים צבאיים, וכן בחידוש ציוד וכלים צבאיים כמו המסוקים הישראליים. הוא גם הסביר לאמריקנים שבמקרה שישראל לא תאשר תקציב, המשמעות תהיה בחירות נוספות – וביידן שאל את ריבלין בהומור אם יהיה הנשיא. "אני כבר לא אהיה כאן", הוא השיב לו בחיוך.

הסוף של פתרון שתי המדינות?

ריבלין וביידן גם שוחחו על היחסים בין ישראל לפלסטינים, ונשיא המדינה אמר לנשיא ארה"ב שהוא סבור שפתרון שתי המדינות כבר לא רלוונטי יותר כי אין אמון בין הצדדים. ריבלין ציין בפני ביידן שלדעתו האישית, שאותה אסור לו להביע כנשיא באופן רשמי, לא יכולה להיות עוד ישות ריבונית בין הים לירדן. ריבלין הציג לביידן ממצאים של מכון מחקר פלסטיני, ולפיהם 59% מהפלסטינים בגדה המערבית תומכים בחמאס בעוד 27% בלבד תומכים באבו מאזן.
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ביידן עם אבו מאזן ב-2010. ריבלין הציג נתוני תמיכה נמוכים בו
(צילום: AP)
גורמים אמריקניים סיפרו כי חלק מהפגישה עסק גם בהרכב הממשלה החדשה בישראל ובאופן ספציפי בעובדה שבקואליציה חברה מפלגה ערבית-מוסלמית. ריבלין ביקש מאנשי ממשלו של ביידן לא להשיב על שאלות ביחס למשמעויות הפוליטיות של הממשלה החדשה, כדי שמדבריו לא תשתמע הבעת עמדה פוליטית. עם זאת, ניתן להעריך שהאמריקנים מבינים שבהרכב הממשלה הנוכחי לא ניתן יהיה לקבל בעתיד הקרוב החלטות מדיניות בדמות הקפאת בנייה בהתנחלויות, חזרה למו"מ עם הפלסטינים ודיון על הסדר קבוע. עם זאת, ממשל ביידן מצפה לשמירת הסטטוס קוו בנושאים אלה.
בתוך כך, גורם מדיני גם הביע דאגה מהקצנה בעמדות של המפלגה הדמוקרטית כלפי ישראל, אך הנשיא ריבלין עצמו צינן את החששות אחרי הפגישה ואמר: "אין לי ספק שהנשיא לא שינה את עמדתו כהוא זה בכל מה שקשור לעמדתו כלפי ישראל".
ריבלין וביידן גם דנו על ההכרה האמריקנית בריבונות הישראלית על רמת הגולן ועל הדיווחים המוכחשים לפיהם בכוונת ממשל ביידן לסגת מהחלטת ממשל טראמפ בעניין זה.
ביידן ביקש בפגישה לראות גם את בתו של הנשיא ריבלין ענת, שמלווה אותו בנסיעה. הוא אמר שענת מזכירה לו את רעיית הנשיא נחמה ריבלין ז"ל. ענת נכנסה לחדר הסגלגל ומסרה לביידן מסר מהבנות שלה, בנות 9 ו-11: "הבנות אמרו לי להגיד לך תודה על זה שאתה נלחם במשבר האקלים ושומר על כדור הארץ". ביידן התרגש למשמע הדברים.