4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת, ג'ראד קושנר ורוברט אובריאן במשלחת לאיחוד האמירויות
מאיר בן שבת, ג'ראד קושנר ורוברט אובריאן במשלחת לאיחוד האמירויות
מאיר בן שבת, ג'ארד קושנר ורוברט אובריאן באיחוד האמירויות
(צילום: עמוס בן גרשון/לע״מ)
מאמץ אמריקני לקיים את טקס החתימה על הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן בתוך שבועיים, עוד לפני ראש השנה - אבל לא ברור אם התקווה הזו אכן תתממש. זאת, עקב העובדה שישנם לא מעט נושאים שטרם סוכמו.
בפועל נחתם רק פרוטוקול אחד פיננסי ויש עוד עבודה על השלמת פרוטוקולים בשורה של נושאים. אם לא יספיקו, ייתכן שהטקס יידחה לאחרי החגים, אך היעד של האמריקנים הוא לקיימו פני ראש השנה. בתוך כך, נראה שג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית טראמפ, לא הצליח לשכנע את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להגיע לטקס.
4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת נפרד באבו דאבי
מאיר בן שבת נפרד באבו דאבי
( צילום: EPA)



4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
נראה כי לא יגיע. מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)

ביום שני, אחרי שלוש שעות ו-17 דקות באוויר, המשלחת הישראלית-אמריקנית שהמריאה במטוס לאמירויות נחתה בנמל התעופה באבו דאבי לקראת התנעת הסכם הנורמליזציה שנחתם לאחרונה בין המדינות. הביקור ההיסטורי רשם היסטוריה נוספת כאשר לראשונה עבר מטוס מסחרי ישראלי בשמי סעודיה.
בפגישות בין הצוותים של ישראל, ארה"ב והאמירויות נדונו שורת נושאים בהסכם הנורמליזציה והוחלפו 160 טיוטות בין הנציגים. המשפטנים הישראלים והאמירתים כבר החלו לעבוד על הניסוחים.
בישראל הכתירו את הביקור הקצר כהצלחה וציינו כי האמירתים רוצים להתקדם במהירות, תוך שהם מדברים על חתימה על הסכם השלום בין המדינות כבר בשבועות הקרובים.

4 צפייה בגלריה
מטוס אל על עוזב את אבו דאבי
מטוס אל על עוזב את אבו דאבי
מטוס אל על עוזב את אבו דאבי
( צילום: אופיר מלכא)


הפוטנציאל במפרץ: טכנולוגיה, חקלאות, מים, תיירות ותעופה
בתוך כך פרסם היום (רביעי) משרד המודיעין מסמך ובו מיפוי ראשוני של פוטנציאל שיתופי הפעולה בין ישראל למדינות המפרץ השונות, אם יושגו הסכמים ביניהן לבין ישראל. המסמך, שחובר בעקבות ההסכם עם איחוד האמירויות, מתייחס לסעודיה, בחריין ועומאן.
"הסכם הנורמליזציה המתהווה עם איחוד האמירויות עשוי לפתוח דלת לקידום יחסים עם מדינות נוספות במפרץ הערבי ובראשן, על פי סדר ההיתכנות, עומאן, בחריין וסעודיה", כותבים מחברי המסמך. "כל השלוש כבר מקיימות שיח או מגע בפרופיל נמוך עם ישראל מתוך אינטרסים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים משותפים, כחלק ממגמות ההשתנות של האזור ומתוך גישה עדכנית שמנתקת חלקית את הזיקה המסורתית בין סוגיית הנורמליזציה לסוגיה הפלסטינית".
באשר לסעודיה כותבים מחברי המסמך כי איומי הייחוס הביטחוניים שלה חופפים במידה רבה לאלה של ישראל, מה שעשוי להוות בסיס לשיתופי פעולה צבאיים ומודיעיניים במסגרת בילטרלית (דו-צדדית) או כחלק מבריתות אזוריות. במישור האזרחי החזון "סעודיה 2030" לגיוון הכלכלה הסעודית מציב הזדמנות בתחומים כמו טכנולוגיה, אנרגיה, חקלאות, מזון ומים, תיירות, תעופה ועוד.


על בחריין נכתב במסמך, כי כלכלת המדינה נפגעה בעשור האחרון, ועל כן הנסיכות מנסה להתאושש מהמצב באמצעות רפורמות, הכוללות בין היתר חזון להפוך את בחריין למרכז פעילות עסקית של חברות סטארט אפ טכנולוגיות, בדגש על תחום הבנקאות והפיננסים. "כיוון זה מהווה פתח להשתלבות עסקית של חברות ישראליות", כותבים המחברים ומוסיפים כי בחריין, שרוכשת בשנים האחרונות מערכות נשק מתקדמות, עשויה למצוא עניין בטכנולוגיות הביטחוניות של ישראל.
בנוגע לעומאן אומרים במשרד המודיעין, כי "הקרבה המדינית ומדיניות 'עצימת העין' כלפי איראן מגבילה את הפוטנציאל לשיתופי פעולה ביטחוניים לתחומים 'רכים' יותר כגון לוחמה בטרור וביטחון פנים". עם זאת, במסמך נכתב כי במישור האזרחי עומאן עשויה לגלות עניין רב ביכולות הישראליות בתחומי המים, החקלאות והטכנולוגיות היישומיות כגון לוויינות וסייבר.