הרמטכ"ל אביב כוכבי נאם הבוקר (יום ד') ביום עיון לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין שחק ז"ל, והתייחס לראשונה לפרשת מותו בכלא של קצין המודיעין. "הוא עשה עבירות חמורות ביותר ועשה אותן במודע", אמר כוכבי. "הוא עשה אותן בכוונה מסיבות שאני לא יודע לתאר. צר לי מאוד. הוא לא דומה לאסיר X ולא לשום דבר שמנסים לתאר אותו. הקצין הזה היה בשמו המלא מאז שנעצר, הוא היה בקשר עם משפחתו, היה בקשר עם הסובבים אותו בבית הסוהר. כל מה שעשינו היה כדי לשמור על צנעתו וצנעת משפחתו. רצינו לשמור עליו, על משפחתו. ויחד עם זה רצינו לשמור על סוד גדול שהוא כמעט פגע בו ובדקה ה-90 עצרנו את זה".
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
כוכבי, היום. "רצינו לשמור עליו"
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין שמת בכלא הצבאי
(צילום: גיל נחושתן)

הרמטכ"ל הוסיף: "הוא היה קצין מצוין וצר לי מאוד על המקרה הזה. כך או כך, אסור היה שימות בכלא ואת זה צריך לתחקר באופן נוקב, מעמיק ויסודי כמו שעושים בכל תחקיר. זו דוגמה מובהקת לרצון לשמור על ביטחון המדינה והסודות שלנו, ומצד השני לשמור על החיילים שלנו ולגלות יחס הוגן. אנחנו גם נשמור על ביטחון המדינה בכך שנצליח שהסוד הגדול לא ייפגע, וגם להגיע לחקר האמת".
בתגובה לדברי כוכבי מסר נציג משפחת הקצין המנוח, עו"ד בני קוזניץ: "אנחנו מכבדים את הרמטכ"ל, אבל צה"ל נכשל בליבת תפקידו - לשמור מכל משמר על חיי אדם במתקן צבאי שמור ומפוקח. המשפחה דורשת בדיקה יסודית, מקיפה ושקופה על מנת להבין את פשר המחדל".
בדבריו היום שלח הרמטכ"ל מסר לממשלה החדשה בנוגע לאורך השירות בצה"ל: "אני מתנגד נחרצות לקיצור השירות הנוסף (חודשיים לבנים, מהלך שאושר אך הוקפא בשל המשבר הפוליטי, י"ז). זה לא יעיל ולא כלכלי ואנחנו כבר במחסור של כוח אדם. זה מצריך אותנו לגייס מילואים ויועצים יקרים בשכר, וזה גם פוגע ביעילות המשרתים ביחס להשקעה בהכשרה שלהם".
לגבי תפקוד צה"ל בימים אלה אמר כוכבי בכנס: "צה"ל פועל בתנאים מאוד ייחודיים. יש לו שש זירות קבועות שהוא בהן כל הזמן והן פעילות כל הזמן: לבנון, עזה, סוריה, יהודה ושומרון, איראן וסיני. הוא פעיל בכמה ממדים: ים, אוויר, יבשה, סייבר ותודעה".
לדבריו, צה"ל תקף במבצע "שומר החומות" פי שלושה בכל יום ביחס למבצעים קודמים: "במהותו המבצע לא נועד להכריע את רצועת עזה אלא להפעיל עוצמה צבאית כזאת שתשלול יכולות רבות מהחמאס והג'יהאד ותייצר הרתעה שאני משאיר לזמן לשפוט. אני ער לאפקט שעצם שיגור הרקטות על העורף עשה, אבל במבחן הפגיעה חמאס הצליח הרבה הרבה פחות מכפי שתכנן. אחרי שאמרתי מה שאמרתי, צריך להיות צנועים ביחס לאיזה אפקט ההרתעה תייצר. החיים הפכפכים. מלחמת ששת הימים הייתה ניצחון מובהק, חד וברור, וזמן קצר לאחר מכן החלה מלחמת ההתשה.
"נצטרך לתרגם להישגים אסטרטגיים מדיניים, שאני אומר לכם בשם עצמי - זה נתלה בראש הממשלה ושר הביטחון. מה שהיה לא יהיה. אנחנו מתכוונים לזה. מה שהיה לא יהיה. גם במובן התגובות וההתייחסות לחמאס".

הפצ"ר לשעבר: "למנות שופט חוקר"

בפרטים שהותרו לפרסום בפרשת מות קצין המודיעין נטען כי הוא שירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן וביצע באופן מודע כמה פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה. בהודעת הצבא הודגש כי "הקצין שיתף פעולה בחקירתו והודה ברבים מהמעשים שיוחסו לו". צה"ל מדגיש כי "הקצין לא הואשם בריגול או בעבירה של בגידה, ולא היה במגע עם סוכן זר ולא הופעל על ידו".
עו"ד קוזניץ, הפרקליט שייצג את הקצין וכעת את משפחתו, טען בריאיון לאולפן ynet ש"הוא לא התכוון לפגוע, אלא פעל מסקרנות כדי להגיע להישגים".
לגבי השאלה הפתוחה אם התאבד אמר עו"ד קוזניץ: "היו לי המון שיחות איתו, בדרך כלל הן היו טכניות בנושאים משפטיים. היו גם דברים אישיים. לא עלה עניין שנגע למצב שבו הוא חשב אולי לפגוע בעצמו. הוא גם שוחח עם המשפחה, ערב לפני האירוע, בערב חג שבועות, הוא דיבר עם אמא שלו ואיחל לה חג שמח. לא עלה שום דבר שיכול להיות טיעון לניסיון בפגיעה עצמית".
אלוף (מיל') אילן שיף, שהיה הפרקליט הצבאי הראשי, אמר היום באולפן ynet: "על מנת למתן את הקונספירציות אני חושב שבתום הליך החקירה צריך להפנות את כל הנושא לחקירה של שופט חוקר. היתרון של שופט חוקר הוא בכך שהוא שומע את העדים, יכול לצפות ולחזות ולהקשיב לצדדים שיהיו מיוצגים, כמו עו"ד של משפחה או עו"ד של מי שאולי יהיה חשוד בגרימת מוות ברשלנות. כל אלו יעידו בפני החוקר ויעידו בפני עו"ד של הקצין".