עו"ד בני קוזניץ, הפרקליט שייצג את הקצין שמת בכלא וכעת את משפחתו , טען היום (ג') בריאיון לאולפן ynet: "הוא לא התכוון לפגוע, אלא פעל מסקרנות כדי להגיע להישגים". עורך הדין שביקר את הקצין בעת שהיה כלוא, סיפר עוד: "הוא איחל לאמו חג שבועות שמח שעות לפני שמת".
1 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
"איחל לאמו חג שמח שעות לפני שמת". קבר הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
לאחר שאתמול הותרו לפרסום פרטים נוספים מהפרשה שנחשפה ב-ynet, שתחילה הוטל עליה בצה"ל איפול כבד, עלה כי הקצין ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן ביצע באופן מודע כמה פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה. בהודעת הצבא הודגש כי "הקצין שיתף פעולה בחקירתו והודה ברבים מהמעשים שיוחסו לו".
עוד קודם לכן מסרו בצה"ל כי "הקצין לא הואשם בריגול או בעבירה של בגידה, ולא היה במגע עם סוכן זר ולא הופעל על ידו".
- לפי הצבא, הקצין לא מכר מידע סודי תמורת כסף ולא כי היה אידיאולוג. ייתכן שהייתה פה תקלה, רשלנות? "המניעים, כמו שמתוארים בפרפרזה שהותרה לפרסום אתמול על ידי דובר צה"ל, הם אישיים. העניין היה סקרנות גרידא, רצון להגיע להישגים ולהביא אותם ליחידה שלו. לא יותר מזה".
- למה לדעתך הוא שם קץ לחייו? "אף אחד לא קבע שהוא שם קץ לחייו. ישבתי אתמול עם המשפחה במשרדי הפרקליטות הצבאית, וקיבלנו עדכון על החקירה עד כה. צה"ל עדיין לא מקטלג את האירוע כהתאבדות, אלא חוקר את כל הכיוונים. אנחנו מחכים לתוצאות הבדיקות הטוקסיקולוגיות ולשאר תוצאות החקירה, ומשם נראה איך נתקדם".

- היה לו עורך דין? מישהו ייצג אותו? "כן - אני. ייצגתי אותו מתחילת הדרך יחד עם עוד קצינה מהסנגוריה הצבאית, במסגרת שירות המילואים שלי בסנגוריה".
- היו בתיק או בהתנהלות נורות אזהרה? משהו שהטריד אותך? "היו לי המון שיחות איתו, בדרך כלל הן היו טכניות בנושאים משפטיים. היו גם דברים אישיים. לא עלה עניין שנגע למצב שבו הוא חשב אולי לפגוע בעצמו. הוא גם שוחח עם המשפחה, ערב לפני האירוע, בערב חג שבועות, הוא דיבר עם אמא שלו ואיחל לה חג שמח. לא עלה שום דבר שיכול להיות טיעון לניסיון בפגיעה עצמית".
- נחשפת לכל פרטי הפרשה, אתה יכול להגיד שאתה מבין בוודאות מה קרה לפני שהגיע לכלא? "כן, נחשפתי לכל כתב האישום, פרטי החקירה וחומרי החקירה. אני אכן מבין את כל הנושא".
- אתה מסכים עם האמירה שהקצין פגע קשות בביטחון המדינה? "אני לא מומחה לביטחון המדינה, מי שקבע אם פגע או לא ואם נגרמו נזקים, אלה גורמי הביטחון. על כך לא אחווה דעה. אני כן מבין שהיו כאן מעשים לא פשוטים ומורכבים, שהמניע להם היה הדבר שמבחינתנו הוא קרן האור באירוע הזה, שלכיוונו התכוונו לטעון במהלך המשפט. כמובן שצערי כבר לא נוכל לקיים את המשפט הזה".
- איך היית מגדיר את המניע? אישי? "נכון".
- זה נתן לכם תקווה שבית המשפט יקל עליו? "נכון. הייתה לנו תקווה כזאת. עוד קודם לכן היו לנו טענות נגד האישומים עצמם, והנזקים שהיו או לא היו, מה אפשר להוכיח ומה לא. היו לנו טיעונים טובים לשלב הטיעונים לעונש".
- הוא הצטער על מה שקרה תוך כדי התהליך, הצטער על עצם הפעולה? "הוא הבין מה קרה, והוא מסר את הגרסה שלו. כמובן שהוא הביע צער, לא הייתה לו כוונה לבצע פגיעה. זה אירוע מאוד מורכב".
- יש שלבים אחרים? המשפחה שוקלת מה לעשות מול הרשויות והמדינה? "כן. לאחר שהמשפחה הרגישה שהיחידה התנתקה ממנו כשהוא נעצר וקצת התנכרה לו, חשוב לה שהצבא בסופו של דבר יכיר בו כחלל צה"ל. מדובר במי שגם היה במשמורת הצבא בזמן המוות, הצבא היה אמור לשמור עליו. הוא שהה בכלא בגלל דברים שיוחסו לו, שנעשו במסגרת הפעילות הצבאית שלו. הוא אפילו לא הורשע - כי האישומים בוטלו.
"זאת משפחה שעברה בעבר הרבה טרגדיות", הוסיף עורך הדין, "לדעתי הצבא צריך לחבק אותם, להכיר בטעות של ההתנקות מהם, ולהכיר גם בו".