3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
דונלד טראמפ וחסן רוחאני
(צילום: רויטרס , AP)
בזמן שנשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ עדיין מסרב להכיר בהפסד בבחירות, וברקע הדיווחים על כך שהתכוון לתקוף באיראן לפני שיעזוב את הבית הלבן, טהרן מתדרכת את בעלות בריתה לשמור על רמת הכוננות ולהימנע מלהגביר את גובה הלהבות מול האמריקנים מחשש לתקיפה נרחבת.
הגנרל איסמעיל קאאני, יורשו של מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני, ביקר השבוע בעיראק ושוחח עם לוחמי המיליציות שנתמכות על-ידי המשטר האיראני וכן עם פוליטיקאים שיעים במדינה. קאאני הפציר בלוחמי המיליציות שלא להעניק לטראמפ לפתוח בסבב אלים, ומהפוליטיקאים השיעים ביקש לנסות ולבלום מתקפות על הכוחות האמריקניים במדינה. שעות לאחר מכן, ארגון קטן בשם אסחאב אל-קהף שיגר קטיושות לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד. כמה מהן נחתו באזור סמוך, וגרמו למותו של ילד ולפציעתם של חמישה אזרחים.
3 צפייה בגלריה
אסמאעיל קאאני  יורשו של קאסם סולימאני מפקד כוח קודס משמרות המהפכה של איראן
אסמאעיל קאאני  יורשו של קאסם סולימאני מפקד כוח קודס משמרות המהפכה של איראן
היורש של סולימני שהזהיר את השותפים בעיראק. הגנרל קאאני
ייתכן שההחלטה של פעילי הארגון, שידועים בקשריהם עם גדודי חיזבאללה בעיראק, מצביעה על חילוקי דעות בין המיליציות השונות, אך בסוכנות הידיעות AP הצביעו על אפשרות נוספת, לפיה מעדיפים לשמור על מסרים עמומים מול האמריקנים.
באופן לא מפתיע, איראן ובעלות בריתה בירכו על הפסדו של טראמפ בבחירות לנשיאות. בתקופתו בבית הלבן המתיחות בין וושינגטון לטהרן הגיעה לשיאים חדשים - מהפרישה מהסכם הגרעין, דרך הסנקציות הכלכליות ועד לחיסולו של סולימאני. אך למרות ההחלטה לדלל את כוחות הצבא באפגניסטן ובעיראק, האיראנים עדיין נערכים לאפשרות שטראמפ יחליט לתקוף בימים האחרונים לכהונתו. חוסיין דהקאן, שר ההגנה לשעבר באיראן ואחד מיועציו של עלי חמינאי, אמר לסוכנות הידיעות AP כי במקרה כזה טהרן תשקול להכריז על מלחמה כוללת באזור.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בבגדד נגד הנוכחות האמריקנית, בתחילת השנה
הפגנה בבגדד נגד הנוכחות האמריקנית, בתחילת השנה
הפגנה בבגדד נגד הנוכחות האמריקנית, בתחילת השנה
(צילום: AFP)

עם זאת, גם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, קרא השבוע לשותפיו להיות דרוכים בשבועות הקרובים שנותרו לטראמפ בוושינגטון. "כולנו צריכים לעמוד על המשמר כדי לעבור את החודשיים הקרובים בשלום", אמר מנהיג ארגון הטרור. "תהיו מוכנים לאפשרות שארצות הברית או ישראל יחליטו לעשות משהו טיפשי".
בתוך כך, השליח האמריקני לטהרן, אליוט אברמס, אמר בריאיון לרשת אל-ערביה הסעודית כי ארצות הברית לא תשב בחיבוק ידיים אם אזרחים אמריקנים יירצחו בפיגועים באזור. "אם איראן ושלוחיה יפגעו באמריקנים - הם יצטערו על כך", אמר אברמס שהמריא הערב מישראל אחרי שהתלווה למזכיר המדינה פומפאו בביקורו האחרון בירושלים. "הסנקציות על איראן יימשכו", התעקש השליח. "אנחנו לא נוהגים להודיע על כך מראש, אבל אפשר לצפות שגם החודש וגם בחודש הבא נכריז על כאלה".