1 צפייה בגלריה
בחינה בחינות ב אוניברסיטאות אוניברסיטה השר להשכלה גבוהה זאב אלקין
בחינה בחינות ב אוניברסיטאות אוניברסיטה השר להשכלה גבוהה זאב אלקין
השר אלקין והמחלוקת סביב הבחינות במהלך מגפת הקורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
המחלוקת סביב הבחינות האקדמיה: מליאת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה היום (ה') את מתווה החרגות מבחנים על פי עקרונות משרד הבריאות לגבי מגפת הקורונה, ולפיו הרף העליון להיקף הבחינות שיתקיימו בקמפוסים באופן פרונטלי יעמוד על 10%. זאת בניגוד לעמדת ראשי האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות. הבחינות יתקיימו בהתאם להנחיות התו הסגול ותחת ההנחיות של משרד הבריאות.
ראשי האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות ניהלו בימים האחרונים מאבק בדרישה לאפשר להן לקיים מבחנים פרונטליים בהיקף של עד 50% במקצועות הנדסה ומדעים.
מליאת המועצה להשכלה גבוהה, בראשות השר להשכלה גבוהה זאב אלקין, אישרה בצהריים את המתווה שגיבשה ההתאחדות הארצית של הסטודנטים על בסיס עקרונות מנכ"ל משרד הבריאות. בכך היא דחתה הצעות אחרות שהוגשו, והמתווה האחיד שאושר ינחה את כל המוסדות להשכלה גבוהה.


המתווה מבוסס על ארבעה עקרונות. הראשון: הרף העליון למספר הבחינות יעמוד על 10% ויתעדכן בהמשך בעת הצורך על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות בהתאם לשינוי בתחלואה.
השני: יישמר החופש האקדמי והאוטונומיה של כל מוסד אקדמי להחליט אילו בחינות יוחרגו במסגרת הרף האחוזי העליון שיוגדר מעת לעת.
השלישי: יינתן מענה לסטודנטים שאין באפשרותם להיבחן באופן מקוון מחוץ לקמפוס בשל סיבות כמו העדר מחשב, רשת אינטרנט וכדומה. הסטודנטים הללו יוכלו להיבחן בתוך הקמפוסים, ושם יימצאו להם העזרים הדרושים.
הרביעי: יינתן מענה חלופי מורחב לסטודנטים שנבצר מהם להגיע לקמפוס בשל ההגבלות או בשל השתייכותם לקבוצות בסיכון. הם יקבלו הזדמנות להערכה חלופית מקבילה במסגרת מערכת הבחינות של הסמסטר הנוכחי.

השר אלקין אמר לאחר הסיכום: "ההצעה עברה פה אחד. שמצד אחד היא שומרת על בריאותם של הסטודנטים ובני משפחותיהם, ומצד שני מאפשרת למוסדות להשכלה גבוהה לבנות מחדש את לוח הבחינות של הסמסטר הזה בתנאים החדשים. היא תביא יציבות לסטודנטים ותאפשר להם להיערך כמו שצריך למבחנים".
לפני הסיכום הציעו ראשי האוניברסיטאות לקיים בקמפוס מחצית מהבחינות במדעים פיזיקליים – כימיה ופיזיקה, ובין 30% ל-40% מהבחינות במדעי החברה, משפטים, מנהל עסקים, עבודה סוציאלית וחינוך בקמפוסים. בתחומי מדעי הרוח והאומנות הציעו ראשי האוניברסיטאות לקיים בין 20% ל-30% מהבחינות בקמפוסים.
מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר לאחר הסיכום שהאוניברסיטאות יפעלו בקמפוסים בהתאם להנחיות משרד הבריאות החדשות: "לאורך כל הדרך עומדת לנגד עינינו הדאגה לבריאותם ועתידם של הסטודנטים. אנו מברכים על ההחלטה המשאירה בידי המוסדות את קביעת סדרי העדיפויות בכל הקשור לנושאים האקדמיים".
יו"ר ההתאחדות הארצית של הסטודנטים, שלומי יחיאב: "מדובר בבשורה לאלפי סטודנטים שיכולים כעת לגשת למבחנים באופן פיזי ולסיים את התואר. המתווה שומר על עקרונות משרד הבריאות, ובאותה נשימה על האוטונומיה של המוסדות האקדמיים, שאנו מכירים בחשיבותה הרבה.
"קהילת ההשכלה הגבוהה עברה סחרור בשבועיים האחרונים. הגיעה העת להתגבר על המחלוקות, להכיר בתרומה הגדולה של כל צד עבור עתיד הסטודנטים והאקדמיה ולשלב כוחות".