6 צפייה בגלריה
ההכנות לפתיחת מלונית ההבראה הראשונה לחולי הקורונה אשר במצב קל
ההכנות לפתיחת מלונית ההבראה הראשונה לחולי הקורונה אשר במצב קל
הכנות לפתיחת מלונית קורונה, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
העלויות, השיקולים והנתונים של מלוניות הקורונה: ישראל מתקרבת לכמות המלוניות הייעודיות לטיפול בחולי קורונה שהוגדרה בעבר, ושעומדת כעת על כ-30. בשלב זה פיקוד העורף הגיע לשיא חדש והוא מפעיל 24 מלוניות עבור 9,000 נדבקים בנגיף, מצפון הארץ עד לדרומה, שמתופעלים על ידי כ-300 חיילים וקצינים במילואים, לצד עשרות אנשי צוות מקומיים בכל בית מלון.
בעקבות הפרסום ב-ynet על נהירת החרדים למלוניות הקורונה וההידבקויות המכוונות כדי לקבל זכאות להיכנס למלוניות, הוחלט במשרד הבריאות ובפיקוד העורף לשנות את הנהלים. לפי ההחלטה מהבוקר, "עקב התחלואה והרצון לתת מענה לחולים שאין ביכולתם לקיים בידוד ביתי, תינתן עדיפות לקליטת חולים על-פני בני משפחה שאינם חולים".
עלות כל מלון מוחכר היא כ-2.5 עד 3 מיליון שקלים לכל חודש, לא כולל עלות נוספת, לפי כל חולה ששוהה במלונית. השלב הבא, לאור המשך העלייה בתחלואה, היא פתיחת מלוניות קורונה גדולות בים המלח ובאילת, שם עדיין לא נפתחו מלוניות מסוג זה בשל שיקולי מרחק ושינוע חולים.

השבוע נפתחו שלוש מלוניות נוספות, ובניגוד לגל הראשון - אז כמחצית מהן היו למבודדים והיתר לחולים - המספרים הפעם אפשרו לארח מבודדים רק בשתי מלוניות, והיתר "נכבשו" על ידי חולים במצב קל שזקוקים למעטפת רפואית סמוכה. המבודדים הם כאלה שחזרו מחו"ל ולא מצאו לעצמם פתרון בידוד הולם.
כיום המלוניות כבר פועלות כבסרט נע, עם תחלופה גבוהה של שוהים: בחלוף עשרה ימים ללא תסמינים, לפי מדיניות משרד הבריאות, משוחררים המחלימים מהמלוניות.

הישיבות שהוסבו למלוניות: "מקווים שימשיכו איתנו"

הזינוק בתחלואה במגזר החרדי הובילה למלוניות קורונה לחרדים לפי סוגים שונים. כך למשל, יש הפרדה בין מלוניות קורונה המיועדות למשפחות חרדיות לבין תלמידי ישיבה המופרדים מהם.
תפוסת המלוניות וסוגיית העלויות מול השתוללות הקורונה בקרב צעירי המגזר החרדי היוותה שיקול נוסף בהחלטה יוצאת הדופן לסגור ישיבות שבהן התגלתה תחלואה גבוהה, ולהפוך אותן ל"ישיבות קורונה", גם אם יש בהן עשרות אחוזים של תלמידים שעדיין לא נדבקו בנגיף. צה"ל מספק לישיבות אלה מזון ותמיכה לוגיסטית בעלות של כ-700 אלף שקלים לשבועיים, הזולה יותר מכ-50% מאשר אירוחם במלוניות נוספות, שגם כך מגיעות לקצה יכולת הספיקה שלהם.
6 צפייה בגלריה
עיריית בני ברק תלתה שלטים בבניינים של חולי קורונה מאומתים
עיריית בני ברק תלתה שלטים בבניינים של חולי קורונה מאומתים
הסברה על פינוי למלוניות, בני ברק
6 צפייה בגלריה
מלון דן
מלון דן
מלון דן בת"א שהוסב למלונית קורונה
(צילום: מוטי קמחי )
6 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
22 ישיבות הסכימו למתווה זה לפני כשבועיים, המאפשר גם המשך לימוד תורה במקביל להמתנה להחלמה מהנגיף. אלא שמאז, לפי קצין בכיר בפיקוד העורף, רק 13 ישיבות הסכימו להאריך את המתווה, שנולד ביוזמה שנוסתה בהצלחה בישיבה בכרמיאל. עם שתיים נוספות מתנהלים מגעים שיסכימו להאריך את המתווה בשבועיים נוספים ועדיין לא ישחררו לביתם את מאות מתלמידיהם שנדבקו בקורונה. שבע ישיבות לפחות, בהן יש תחלואה גבוהה, לא הסכימו להסדר ומשחררות בימים אלה את התלמידים החולים לביתם, לחופשה שתסתיים ב-18 לחודש. בישיבות מעין אלו כמות התלמידים נעה בין כ-150 ל-600 תלמידים בכל ישיבה.
ישיבה אדומה או כתומה היא כזו שאחוז התחלואה בה הוא מעל ל-30%. בינתיים, לפי הערכות, נוספו עוד ישיבות שבהן נרשמה תחלואה גבוהה, וגם בהן ייעשו ניסיונות שכנוע להסכים לסייע להן לוגיסטית ואבטחתית אם הן ייסגרו את שעריהן הרמטית, לפחות לשבועיים בעוד שכל תלמידיהם יישארו בתוכן מבלי שייצאו לחופשה המסומנת בלוח השנה החרדי.
6 צפייה בגלריה
מלונית קורונה
מלונית קורונה
מלונית קורונה, ארכיון
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים ברמת החייל בתל אביב
"יש ארבע ישיבות אחרות, ממודיעין, מגדל העמק, בית"ר עילית ואשדוד, שהרבנים שלהן פנו אלינו מיוזמתם בימים האחרונים וביקשו בעצמם את המתווה הזה", אמר באופטימיות זהירה הקצין הבכיר מפיקוד העורף בשיחה עם ynet, "אנחנו לא רואים זאת כניסוי לחיסון עדר, כי גם בתאים משפחתיים יש אב או אם משפחה או ילד עם קורונה, שנמצא בבידוד ביתי בניתוק יחסי משאר קרוביו שבבית.
"בחלק מהישיבות הללו יש הפרדה של קומה שלמה בין מבודדים לנשאי הנגיף, ואנחנו עורכים בהן סיורים מקדימים לפני שהן מאושרות למתווה", הוסיף הקצין, "כמו במלוניות, גם בישיבות יש חלוקה לצד אדום, כתום וירוק, והתלמידים ממשיכים ללמוד בקפסולות, ככל הניתן. זה הפך לכלי פרקטי שבו תומכים רבנים רבים ויש בו כבר כ-6,000 תלמידי ישיבה שנדבקו בקורונה, שלא חזרו לביתם".
הקצין הוסיף כי צוותי בקרה ממרכז השליטה הלאומי נגד המגפה עוקבים אחרי ישיבות אלה. "הישיבות פועלות בתוכן באופן עצמאי, עם מטבח ומתחם מגורים, ומתקבל לגביהן דיווח יומי. היינו רוצים שכל 22 הישיבות ומעבר לכך שהתחילו את המתווה הזה - ימשיכו איתנו. הדבקה של תלמיד ישיבה ויציאה למשפחתו הפכה זרז משמעותי לתחלואה", הוא אמר.

בית חולים צבאי לקורונה? עדיין לא

בצה"ל משלימים בימים אלה, לראשונה, רכש של עשרות אלפי חיסונים משפעת שיקבלו כלל חיילי צה"ל, החל מהחודש הקרוב ועד לתחילת החורף. זאת כדי למנוע הכבדה על מערכת הבריאות בחורף המתקרב, ולצמצם ככל הניתן הדבקות של חיילים בשפעת.
החיילים לא יחויבו להתחסן, אך מפקידיהם יעודדו אותם לעשות כך כבר מהשבוע הקרוב. בימים האחרונים נרשמה התייצבות בכמות הנדבקים בצה"ל עם כ-1,000 נשאים בסך הכול, ולפי בדיקות שערכו בצבא, כ-80% מהם נדבקו ממשפחתם הגרעינית.

בצה"ל נערכים לוגיסטית לעוצר היציאות שהחל השבוע ללוחמים, למשך לפחות כחודש, עם תגבור משמעותי בכמות המזון ליחידות הקרביות ולבסיסי ההכשרה, וגם: הוספת טבחים, מבצעי ריענון לחיילים, חידוש המחיצות בחדרי האוכל, הקמת אוהלי הסעדה בבסיסים והפעלה חוזרת של מערך ההיסעים הפנים צבאי, מבוסס אפליקציה, המאפשר הזמנת מושב באוטובוסים שישכור הצבא ויביאו את החיילים מהש.ג לפתח ביתם.
צה"ל לא נדרש לתוספות תקציב למהלך שכן מאידך, חיילים רבים במערך העורפי עברו לעבוד בקפסולות של משמרות נפרדות, ולכן שהייתם בבסיסים הופחתה בכמחצית, דבר שאפשר התקזזות בהוצאות הקיום עם המערך הלוחם.
למרות מצוקת הספיקה בבתי החולים, משרד הבריאות עדיין לא ביקש מצה"ל להקים בית חולים שדה, שהקמתו אפשרית תוך 48 שעות. גם בית חולים 10 בחיפה, שהוסב בגל הראשון לבית חולים לחולי קורונה בהשקעה של מיליוני שקלים, עדיין נותר ללא שימוש.
במתקן המחודש יש יותר מ-200 מיטות אשפוז לחולי קורונה שמצבם קל עד קשה. הוא יועד לשימוש פנים-צבאי כדי לא להכביד על המערכת האזרחית, אך במידת הצורך, לפי בקשת משרד הבריאות, ניתן לפתוח אותו בכל שלב גם לחולים אזרחים.