4 צפייה בגלריה
יקיר נוב
יקיר נוב
"לא רוצה לחיות על חשבון המדינה". יקיר נוב
(צילום: יריב כץ )
"לא מקבלים אותנו לעבודה": בסוף החודש יופסקו תשלומי החל"ת עבור מפוטרי הקורונה, וישראלים רבים שאיבדו את מקום עבודתם כתוצאה מהמגפה עדיין לא הצליחו להשתלב מחדש בשוק העבודה. עבור אנשים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות, שהתקשו למצוא עבודה גם טרום המגפה, מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. המשמעות: רבים מקרב אוכלוסייה זו שפוטרו בעקבות המשבר או סמוך לו, נמצאים כבר חודשים רבים ללא הכנסה. החל מבעוד כעשרה ימים – יימצאו עצמם גם ללא דמי אבטלה.
אף שרוב המעסיקים לא יודו בכך, נראה כי רובם המוחץ יעדיף להעסיק אנשים ללא מוגבלות. יש להניח שבמצב השוק הקיים קל יותר להסוות את הנושא, כאשר מועמדים רבים מתמודדים על כל משרה.
אחד מהאנשים הללו הוא יקיר נוב, בן 33 מרמת גן, שחי עם מוגבלות נפשית כתוצאה מטראומה שחווה בגיל 13. "אני לא קורא ולא כותב", הוא סיפר ל-ynet, "אבל מי שיעסיק אותי ירוויח המון. במקום העבודה האחרון שלי היו מאוד מרוצים ממני. חבל שלא נותנים לי את ההזדמנות".
4 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
"תנו הזדמנות". שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
לפני הקורונה עבד יקיר במשרה פקידותית במשרד עורכי דין. הוא הוצא לחל"ת זמן קצר לפני הסגר הראשון, ומאז לא חזר לעבוד. בשנה האחרונה הוא הגיש לדבריו מאות קורות חיים למשרות שתואמות את כישוריו, אבל עד כה לא מצא עבודה. "עד הקורונה הסתדרתי כלכלית. עבדתי כפקיד, סרקתי דפים למערכת הלשכה", הוא שיתף, "אני מגיש מועמדות לכל משרה שאני חושב שאני יכול להתאים לה, שיש לי את הכישורים המתאימים בשבילה. ללא עבודה וללא חל"ת, אשאר רק עם פרוסות לחם. לא תהיה לי אפשרות מעבר לזה".
כבר עכשיו יקיר נאלץ לצמצם הוצאות. "המשמעות הכלכלית של המצב הזה היא מאוד קשה", הוא שיתף, "לפני הקורונה התחלתי תהליך של טיפול שיניים וחילקתי צ'קים לשנתיים וחצי. לצערי מדובר בסכום גבוה לכל המחאה. עכשיו, בגלל המצב, אני לא מטפל בשיניים וגם כל הזמן מתעסק בצ'קים האלה, כמו גם עם ההוצאות השוטפות - חשמל, מים, ארנונה ואוכל. תשלומי החל"ת הם סוג של חמצן עבורי. אני לא רוצה לחיות על חשבון המדינה, אני רוצה לעבוד - גם בשביל הנפש וגם כדי להרוויח כסף. המצב הזה שלא מקבלים אותי לאף עבודה, את הציבור עם מוגבלויות, גורם לי לתחושות קשות. זו אפליה".
4 צפייה בגלריה
נאור לביא
נאור לביא
"שוב הנכים נשארים מאחור". לביא נאור
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
פנתה בבקשה לכינוס דיון דחוף. ח"כ קרן ברק
(צילום: מוטי קמחי)
כבר בדצמבר פורסם ב"ידיעות אחרונות" סיפורם של הלוקים במוגבלויות, שמשבר הקורונה החריף את מצבם התעסוקתי - שהיה רעוע עוד קודם. מהנתונים עלה כי מספר העובדים שקיבלו דמי חל"ת בקרבם גבוה פי ארבעה מאשר אצל יתר העובדים.
"לצערי שוב אנחנו עדים לתופעה מכוערת, שנכה במדינת ישראל מודר ממקומות עבודה עקב היותו נכה", אמר דובר קבוצות מחאת הנכים בישראל, לביא נאור. "מדינת ישראל החליטה - ומעודדת את המעסיקים - להחזיר את העובדים למקומות העבודה, אך המעסיקים 'תפסו טרמפ' על הקורונה והמצב הקיים, ובכך הנכים שוב נשארים מאחור".
נאור פנה לנבחרי הציבור: "אני קורא לשר האוצר ולראש הממשלה להתערב מיד בנושא קבלת הנכים חזרה למקום עבודתם, דבר שיטיב גם עם המעסיקים".
ח"כ קרן ברק (הליכוד) פנתה השבוע ליו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), בבקשה לדיון דחוף בנושא הפסקת החל"ת לאנשים עם מוגבלות. "מדובר במגזר ייחודי שמתמודד עם קשיים רבים בשוק התעסוקה", היא ציינה במכתבה, "חזרתם לעבודה, בשונה ממגזרים אחרים, כרוכה בקשיים רבים יותר ועל כן עלינו להבטיח רשת תמיכה הולמת לאוכלוסייה זו באופן שיענה על צרכיה הייחודים. אם לא נעשה כן, נותיר ציבור זה ללא פרנסה וללא חל"ת, וניצור מצב לא אנושי", לשון המכתב. ועדת הכספים אכן צפויה להתכנס בקרוב לדיון בנושא.