במשרד האוצר בוחנים תוכנית חדשנית להמשך מימון המובטלים בענפים שטרם חזרו לעבודה מלאה - התיירות והתעופה, עם פקיעת החוק לתשלום דמי אבטלה למפוטרים והשוהים בחל"ת עקב משבר הקורונה כבר ב-30 בחודש זה. התוכנית תצטרך לקבל את אישור הייעוץ המשפטי של האוצר.

גורם בכיר באוצר מסר ל-ynet כי ההצעה היא לאמץ תוכנית תואמת ל"מודל הגרמני". במסגרת התוכנית, עשרות אלפי עובדים בענפי התיירות, המלונאות, האירוח והתעופה, יוחזרו לעבודה, כאשר הממשלה תממן כמחצית משכרם. שאר השכר ישולם על ידי המעסיקים, שיוכלו להפעיל כך את עסקיהם במחצית העלות.
1 צפייה בגלריה
נוסעים שנחתו בנתב"ג
נוסעים שנחתו בנתב"ג
נתב"ג
(צילום: עמית שעל)
כך יוחזר עובד בענף התיירות שהשתכר 10,000 שקל בחודש ערב המשבר, כאשר הממשלה תממן עבורו למעסיק כ-5,000 שקל ותחדל מלשלם לו דמי אבטלה שהם לעתים גבוהים יותר. המעסיקים ישלימו את השכר החסר והעובד יקבל סכום גבוה יותר עם שובו לעבודה מאשר קיבל כדמי אבטלה.
"כך ניאבק ביתר הצלחה באבטלה בענפים שנפגעו קשה מכל ובעלות נמוכה יותר למדינה ולמעסיקים שיוכלו בהדרגה שוב להגדיל את כמות העבודה בעסק שלהם", הסביר הבכיר.

פרט לכך מתגבשת הצעה בצמרת משרד האוצר לחדול לחלוטין לשלם דמי אבטלה לכל מחוסרי העבודה מתחת לגיל 45 בלא קשר למצבם המשפחתי, למעט בענפים מעטים שיוחרגו ובראשם, כאמור, ענפי התיירות והתעופה, עד שאלה יתאוששו גם הם.
גורם בכיר במשרד האוצר אישר כי זאת המגמה המסתמנת וכי השר אביגדור ליברמן צפוי להכריע בנושא עד ראשית השבוע, כדי להביא לאישור בממשלה ולחקיקה בכנסת את הנוסחה להמשך התמיכה בחלק קטן מהמובטלים החל ב-1 ביולי.
אתמול נפגש שר האוצר אביגדור ליברמן עם מנכ"ל המשרד המיועד רם בליניקוב, ממלא מקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס ואנשי האגף לדיון ראשון על התקציב הדו-שנתי לשנים 2021-2022, שצפוי להיות מאושר בכנסת סופית בראשית חודש נובמבר. ליברמן הנחה כי לא יועלו מיסים, לא יוטלו מיסים חדשים ולא יקוצצו תקציבים חיוניים בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה והמשטרה.
דמי האבטלה לשוהים בחופשות ללא תשלום ולמפוטרים עקב משבר הקורונה יופסקו כאמור להיות משולמים כבר בעוד שבועיים, אולם בחודש החולף היו בישראל עדיין 133 אלף משרות בלתי מאוישות, בהם במקצועות שרבים המצויים בחל"ת עבדו בהם לפני משבר הקורונה. בחודש מאי היו עדיין כ-400 אלף מחוסרי עבודה שקיבלו דמי אבטלה. כך עולה מנתוני השלכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו אתמול.
מנכ"לי הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה טוענים לאחרונה כי חלקם לא חזרו לעבוד עד כה בשל קבלת דמי האבטלה. ליברמן מתכוון לא להאריך את תשלום דמי האבטלה לבני 45 ומטה, שאינם עובדים בתחומי התיירות והתעופה, החל ב-1 ביולי.