1 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
נוסעים שנחתו בנתב"ג, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
ישראל אמנם הייתה מהראשונות בעולם לסגור את שעריה בתחילת מגפת הקורונה, אך בפועל גרמה לייבוא תחלואה כשאישרה את המשך הטיסות ממדינות אדומות - ובעיקרן ארצות הברית. התוצאה: חולי קורונה רבים שלא ידעו זאת נכנסו לישראל. בשל כך, בדיון שנערך אתמול (שלישי) בין נציגי המטה לביטחון לאומי לבין נציגי הממשלה ופיקוד העורף, הוחלט על תקנה לשעת חירום שתועלה בהמשך השבוע לאישור הקבינט ותחריף את הטיפול בשבים ממדינות אדומות.
החוזרים אמנם נדרשו לבידוד ביתי, אך לפי הערכות של גופי האכיפה, רבים מהם לא הקפידו על כך. לפי הדרישה החדשה, כל אדם שיחזור מהשבוע הבא ממדינה אדומה - אם הקבינט יאשר זאת - יחוייב בבדיקת קורונה מיידית עם נחיתתו. אם יסרב, יישלח למלונית בידוד של פיקוד העורף.

בצה"ל כבר נערכים למהלך הנפיץ, שעלול להוביל להתנגשות עם מגזרים שונים כמו החרדים או ערבים ישראלים מאידך, ששבים מיעד פופולרי ואדום – טורקיה. בינתיים, מלוניות בידוד מוכשרות מחדש למהלך השנוי במחלוקת מבחינה משפטית, ולכן מובא כתקנה לשעת חירום.
לפי הנתונים המעודכנים, נכון לאמש 27 אלף חייבים בבידוד נחתו בישראל מחמש מדינות המוגדרות אדומות, אך רק 9,800 מאלו שנחתו נדגמו ולא אובחנו כחיוביים לנגיף. עוד 300 עברו תחקור אפידימיולוגי והיתר אמורים לשהות בבידוד שהשליטה עליו, במקרה הטוב, חלקית. כמו כן, כ-82 אלף איש חייבים בבידוד נכון לאמש וכ-46 אלף מהם באו במגע עם חולים מאומתים.
מוקדם יותר אתמול, בתדרוך לעיתונאים, אמרה ראש שירותי הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, כי במשרד הבריאות יביאו הצעה להפחתת "תחלואה מיובאת", זאת "לנוכח תחלואה רבה שמגיעה ממדינות אדומות ורק כ-25% מהשבים לארץ שומרים על בידוד". לדבריה, "כששמעתי שרק רבע מהחוזרים ממדינות אדומות שומרים על בידוד - הלסת שלי נפלה".
היא הוסיפה: "אנחנו רוצים לוודא שאנשים שחוזרים ממדינות אדומות נשארים בבידוד. אופציה אחת היא שהות במלונית".