ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מתריעה כי "זו תחילתו של הגל השלישי". בתדרוך שערכה הערב (יום ג') אמרה כי 90 יישובים במגמת החמרה והזכירה בין היתר את רמת גן ובאר שבע. היא ציינה שישראל בפתח של צעדי ריסון וכי לא יהיו עוד הקלות בשלב זה: "יש לנו הרבה מאוד תחלואה שמגיעה ממדינות אדומות. אנחנו רוצים לוודא שאנשים שחוזרים ממדינות אדומות נשארים בבידוד. אופציה אחת היא שהות במלונית", אמרה. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
ד"ר אלרעי-פרייס פתחה את דבריה והדגישה כי "היום, לראשונה זה למעלה מחודש, עברנו את רף 1,200 המאומתים ביום. כשאנחנו מסתכלים בגרף שבועי על כמות המאומתים, אז גם בממוצע שבועי של שישה ימים - כמות המאומתים היומית השבועית כבר עולה ל-982".
בינתיים, הערב פרסם משרד הבריאות כי היום אובחנו 954 מאומתים. מתוך כ-49 אלף בדיקות שבוצעו אתמול - 1.9% נמצאו חיוביות. 264 חולים במצב קשה, מתוכם 84 מונשמים.
יש להדגיש כי למרות שאתמול אובחנו 1,244 מאומתים, שיעור הבדיקות החיוביות אתמול דווקא היה נמוך יותר לעומת הימים הקודמים: מתוך כ-56 אלף בדיקות שנערכו אתמול, נמצאו 2.2% מהנבדקים חיוביים. לשם השוואה, שלשום 2.6% מהבדיקות נמצאו חיוביות וביום שבת 3.4% מהם נמצאו חיוביות. מקדם ההדבקה (R) עומד כעת על 1.2. בחברה הערבית ובאוכלוסייה הכללית הכללית מקדם ההדבקה עומד על 1.17 ובחברה החרדית - 1.01.
ראש שירותי הבריאות הוסיפה כי במשרד הבריאות יביאו הצעה להפחתת "תחלואה מיובאת". היא ציינה כי "לנוכח תחלואה רבה שמגיעה ממדינות אדומות ורק כ-25% מהשבים לארץ שומרים על בידוד. כששמעתי שרק רבע מהחוזרים ממדינות אדומות שומרים על בידוד - הלסת שלי נפלה".
כמו כן, ברקע ההתקדמות לקראת אישור מסתמן של חיסוני הקורונה - אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "אני כרגע לא הייתי בונה על החיסון לחורף הקרוב, שאותו נעבור כשרוב מדינת ישראל לא מחוסנת - גם אם ברבעון הראשון אמורה להגיע כמות מסוימת של חיסונים - זה עדיין לא יהיה זמין לרוב האוכלוסייה. אנחנו עוד לא שם. היינו רוצים להיות שם וזה האור בקצרה המנהרה שכולם מסתכלים עליו. כרגע אנחנו צריכים לסמוך על מה שיש לנו: מסכה והתנהלות זהירה ואחראית".
2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
(צילום: לע"מ)
ד"ר אלרעי-פרייס הבהירה כי מוקדי התחלואה העיקריים הם במגזר הערבי: "כ-40% מהתחלואה היא במגזר הערבי ו-9% במגזר החרדי". היא הביאה כדוגמה ערים כמו באר שבע ורמת גן: "אנחנו עוקבים מקרוב אחר המגזר הכללי. יש 90 יישובים במדינת ישראל שמשנים מגמה. זה היפוך המגמה שממנו אנו חוששים. ככה התחלנו את הגל השני".
"אנחנו לא יודעים את ההשפעות של הפתיחות שנעשו", היא הוסיפה. "לא את ההשפעות של פתיחת המסחר ובטח לא את ההשפעות של פתיחת כיתות ה'-ו'. אנחנו צפויים לראות עלייה במקדם ההדבקה ובמספר המאומתים".
בדבריה התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור גם לפיילוט פתיחת הקניונים: "המשמעות חשובה גם לסוחרים, גם למשק וגם לציבור. היה ברור לנו שמתווה הקניונים הביא לפתיחה לא מוצלחת - גם בגלל ה'בלאק פריידיי'. אין ספק שיש מה ללמוד מזה, אך הפיילוט יימשך עד תומו ואז נחליט מה לעשות איתו".
לגבי האפשרות של הגבלות בחנוכה הוסיפה ד"ר אלרעי-פרייס: "אנחנו לא מנסים להגיע לאיזושהי הצהרה של סגר בחגים. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי מדדי התחלואה. אולי נצטרך להגיע לצעדי ריסון. אחד הרעיונות שעלו הוא עוצר הלילה כדי להפחית התקהלויות בחגים. זה נדון, אבל אנחנו עוד לא שם".
עוד נשאלה ד"ר אלרעי-פרייס האם לדעתה הייתה זו טעות לפתוח את "האיים הירוקים" - ים המלח ואילת. היא השיבה: "זו לא טעות. אילת היא עיר שבה אין כמעט פרנסה לתושבים ללא תיירות. העלייה בתחלואה התגלתה בגלל שדרשנו בדיקו תקופתיות לאנשים שעובדים ומגיעים לאזורים הללו וכך הצלחנו להגיע לזה מוקדם. יש תובנות מהאירוע בים המלח, אבל זה לא אומר שזה כישלון. אנחנו מדייקים את התוכנית כדי שתהיה בטוחה יותר".

אדלשטיין: "אם לא נחזור אחורה - נגיע לסגר שלישי"

אתמול התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין באולפן ynet לתרחישים האפשריים בשל שיעורי התחלואה הנוכחיים, והבהיר כי הקלות נוספות אינן על הפרק בשלב זה. "אין ספק שיש עלייה", אמר אדלשטיין. "אין ספק שאם לא נתחיל עכשיו לתפוס את הראש ולחזור גם אחורה בחלק מהפתיחות - נגיע לסגר שלישי".
שר הבריאות סירב לנקוב במספרים: "נציג לקבינט מכלול נתונים. כל מי שמחפש איזשהו כלי בארגז כלים שעוד לא חשבנו עליו - שיידע שהוא לא קיים. מדובר בפתיחוֹת שהן לא תמיד זהירות - או חזרה אחורה. צריך היה לפתוח את מערכת החינוך על אף הסכנה הגדולה שטמונה בכך".
ההערכה במערכת הבריאות בשלב זה היא כי בכל מקרה ישראל לא תגיע לכ-9,000 נדבקים ביום, כפי שקרה לפני הסגר השני, והמספר שייקבע באשר לנסיגה בהקלות הקיימות ולנקיטת הגבלות נוספות יהיה נמוך בהרבה וינוע ככל הנראה בטווח של בין 2,000 ל-4,000 נדבקים חדשים ביממה.
על-פי תוכנית היציאה המקורית של משרד הבריאות, בפעימה הבאה של ההקלות צפויים להיפתח חדרי הכושר והמסעדות, אך אדלשטיין הבהיר אתמול כי לפי שעה המהלך אינו על הפרק.
2 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"מצב חירום". פרופ' נחמן אש
(צילום: טל שחר)

הפרויקטור: "אנחנו במצב חירום, יש תחושה בציבור שהקורונה הלכה"

ראש "מגן ישראל", פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר בתום הערכת המצב היומית של משרד הבריאות כי "יש עלייה בתחלואה יחד עם תחושה בציבור שהקורונה הלכה".
"אנחנו במצב חירום", הוסיף פרופ' אש. "נתכנס לחשוב מה הצעדים המיידיים שצריך לעשות כהמלצה לקבינט. בינתיים נמשיך את הצעדים האינטנסיביים סביב החקירות, הבדיקות, הבידודים".
בסיור במנהלת האכיפה הארצית של המשטרה עם השר אמיר אוחנה ועם ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יש מאמץ אדיר של המשטרה, אבל עם זאת צריך לשפר את האכיפה. אנחנו רוצים לשפר את המאמץ ואת הפעולה שלנו בצירים שמהם באה התחלואה. כרגע זה מרוכז בכמה יישובים ומקומות. טורקיה, חזרה של ערבים מיהודה ושומרון ומבודדים שמפרים בידוד ומסכנים קהילות שלמות".
פורסם לראשונה: 17:52, 01.12.20