עדיין לא ברור סופית מי יהיה נשיא ארצות הברית הבא, אבל דבר אחד כן ברור: הסקרים שוב היו רחוקים מתוצאות האמת. גם אם ג'ו ביידן, שמוביל כעת 214-248 במניין האלקטורים, אכן ינצח את דונלד טראמפ – זה לא יהיה ברוב שצפו לו מכוני הסקרים. לפחות בכמה מדינות שהסקרים העניקו לביידן בביטחון יחסית - זה כנראה יהיה ניצחון על חוט השערה.
נכון להערב, חמש מדינות חשובות עדיין לא הוכרעו. אחת מהן - מישיגן שנחשבות לחלק מ"חגורת החלודה" ביחד עם ויסקונסין ומינסוטה - אפילו לא הוגדרה על ידי חלק מכלי התקשורת כמדינה מתנדנדת עקב הרוב הגדול שהסקרים ניבאו בה לביידן.


הן בוויסקונסין והן במישיגן המועמד הדמוקרטי הוביל על פי נתוני ממוצע הסקרים באתר 538, רגע לפני יום הבחירות, בלא פחות מ-8% אחוזים, הרבה מעבר לטווח טעות הדגימה. אבל תוצאות האמת היו שונות לחלוטין. אחרי ספירת 95% מהקולות CNN הכריזו כי ביידן ניצח בוויסקונסין וגם במישיגן הוא ביתרון – אבל בשתיהן הפער זעום, פחות מאחוז. במטהו של טראמפ כבר הודיעו שידרשו ספירה חוזרת בוויסקונסין ועתרו לעצירת הספירה במישיגן.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
מדובר למעשה בתרחיש דומה מאוד לזה שאירע ב-2016. גם אז העניקו הסקרים יתרון גדול להילרי קלינטון הדמוקרטית, וגם אז התוצאות מהקלפיות היו שונות. להבדיל, אז טראמפ היה זה שניצח בוויסקונסין ובמישיגן, ניצחונות שסללו לו את הדרך להגעה לבית הלבן.
ויסקונסין ומישיגן הן הדוגמאות הבולטות, אבל גם במדינות מפתח אחרות היה פער בין הסקרים לתוצאות האמת, וברוב המקרים לכיוון אחד. בפלורידה ביידן הוביל ב-2.5% לפי ממוצע הסקרים – אבל הפסיד את 29 האלקטורים לטראמפ (הנשיא מוביל ב-3.5% אחרי ספירת 96% מהקולות). אחת הסיבות: ההצבעה של הקובנים-אמריקנים בפלורידה. לפי מדגם של NBC, יותר ממחציתם בחרו בנשיא.


4 צפייה בגלריה
איסוף ההצבעות בוויסקונסין
איסוף ההצבעות בוויסקונסין
איסוף ההצבעות בוויסקונסין. מטה טראמפ דורש ספירה חוזרת
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
ספירת פתקי הצבעה נפקדים ל בחירות הכלליות במרכז TCF בדטרויט מישיגן
ספירת פתקי הצבעה נפקדים ל בחירות הכלליות במרכז TCF בדטרויט מישיגן
סופרים קולות במישיגן. קמפיין טראמפ עתר לעצירת הספירה
(צילום: AFP)
בטקסס הגדולה, המחלקת 38 אלקטורים, ביידן נתן פייט לפי הסקרים ופיגר באחוז אחד בלבד. אבל גם השנה, כמו בכל בחירות מאז 1976, הצביעה המדינה הדרומית למועמד הרפובליקני. מספירת 84% הקולות שם מוליך טראמפ, שכבר הוכרז כמנצח, ב-6%.
בפנסילבניה, אולי המדינה המתנדנדת החשובה מכולן, הוביל ביידן לפי הסקרים בחמישה אחוזים. רק 64% מהקולות נספרו שם, וטראמפ מוביל בשמונה אחוזים. לא ברור אם הוא ישמור על היתרון ויזכה ב-20 האלקטורים, אבל בכל מקרה הסיכויים שביידן אכן ינצח בפער שניבאו הסקרים – נמוך מאוד.
בג'ורג'יה ובצפון קרוליינה לביידן היה יתרון מזערי בסקרים של יותר מאחוז. לפחות בינתיים אין בהן עדיין הכרעה. טראמפ אמנם מוביל על פי תוצאות הביניים, אבל עדיין קיימת אפשרות למהפך (בעיקר בג'ורג'יה), שיסמן כנראה את סוף דרכו של הנשיא ה-45. מדינה נוספת שעדיין התוצאות בה אינן ברורות היא נבאדה שבמערב. לפי ממוצע הסקרים ביידן הוביל בה ב-5%, לפי תוצאות האמת – קרב צמוד במיוחד, עם יתרון קל למועמד הדמוקרטי.
4 צפייה בגלריה
אווירת בחירות בפלורידה
אווירת בחירות בפלורידה
פלורידה של טראמפ
(צילום: AFP)
"אני חושב שכולם חייבים לקחת נשימה ארוכה", אמר ל-"USA טודיי" ג'ושוע דיק, אחראי מכון דעת הקהל באוניברסיטת מסצ'וסטס לואל, בתשובה לשאלה אם הסקרים טעו. "ידענו כל העת שההצבעות בדואר ייספרו אחרונות במישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה, ושם יש יתרון ברור לדמוקרטים".
טראמפ עצמו תקף את הסקרים בציוץ וכתב: "הסוקרים טעו לחלוטין, טעות היסטורית" – ולצד זאת טען ללא שום ביסוס לניסיון לגניבת בחירות. בטוויטר סימנו את הציוץ כ"מטעה ושנוי במחלוקת".
לצד זאת מייקל טראוגוט מהמרכז ללימודים פוליטיים באוניברסיטת מישיגן, הבהיר: "ברור שהתמיכה בטראמפ הוערכה נמוך מדי, והשאלה היא למה. תשובה לא תהיה עד שתיערך בדיקה מדוקדקת".