רב-סרן במיל' איתי זיידן, אב לארבעה מקיבוץ שובל, ששימש מדריך טיסה ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה מראשון לציון הם הרוגי האסון בקורס הטיס. המטוס הקל שבו טסו אתמול (ג') איבד גובה במהירות והתרסק ליד קיבוצו של הקצין. ליהוא הותיר אחריו אח תאום, מאי, והורים.
רב-סרן זיידן טייס קרב מנוסה, השתחרר לאחרונה משירות קבע בצה"ל כמוביל רביעיית F-16. הוא התרסק בשדה סמוך לקיבוץ שבו גר. משפחתו הסתגרה אמש בביתה, מוקפת בחברים ואנשי הקיבוץ. הוא הותיר אחריו אישה, מיכל, וארבעה ילדים - יאיר, אוריה, אלונה וליהיא.
10 צפייה בגלריה
איתי זיידן ז"ל
איתי זיידן ז"ל
רס"ן במיל' זיידן
רב"ט בן-בסה התגייס לפני כארבעה חודשים והיה בשלב המכין 4 בחלק הראשון של קורס הטיס. אחיו התאום משרת גם הוא בצבא, ואמו עובדת במערכת החינוך בראשון לציון.
שלמה בן-בסה, אביו של ליהוא ספד לו בפייסבוק: "בני ליהוא מחמד נפשי נקטל בתאונת אימונים בקורס טיס, במטוס שהתרסק הבוקר ברהט. עולמי חרב עליי".
10 צפייה בגלריה
ליהוא בן בסה ז"ל
ליהוא בן בסה ז"ל
ליהוא בן-בסה ז"ל
10 צפייה בגלריה
שלמה בן בסה עם בניו ליהוא בן בסה והתאום שלו מאי
שלמה בן בסה עם בניו ליהוא בן בסה והתאום שלו מאי
ליהוא בן-בסה עם אביו שלמה והאח התאום מאי
לפני כחודש פרסם האב שיר שכתב, שקיבל כעת משמעות מצמררת:
"נשלחתי לחפור בצער חלומך
עם כל הכלים המכניים
שלא היה בהם צורך
כי כבר ענדת פרג אדום
על דש נשימתך העמוקה
לזכור שכל אחד
הוא ציפור עם כנפיים
סתורות".
10 צפייה בגלריה
האבא סופש לבנו ליהוא בן בסה ז"ל
האבא סופש לבנו ליהוא בן בסה ז"ל
שלמה בן-בסה סופד לבנו


10 צפייה בגלריה
פוסט משנ 2013 של שלמה בן בסה אביו של ליהוא ז"ל
פוסט משנ 2013 של שלמה בן בסה אביו של ליהוא ז"ל
שיר משנת 2013 של שלמה, אביו של ליהוא
בוגרי כיתתו של ליהוא הגיעו אמש לבית הספר מקיף ג' בראשון לציון, שבו למדו יחד, והדליקו נרות לזכרו. ריקי ארז, שלימדה את ליהוא סיפרה: "הוא היה ענו וצנוע. הוא רצה להגיע לטיס כל הזמן, ואני חושבת שגם הוא לא האמין שיגיע לשם. הוא היה מושא להערצה. אני זוכרת איך כולם תפסו ממנו כשהגיע למשהו שכמעט אף אחד לא הגיע אליו. זה היה בולט שכולם מאחוריו אבל הוא לא עשה מזה עניין".
נועם דניאל, חברת ילדות של בן-בסה, ספדה: "הוא היה ילד מדהים, מצחיק ומוכשר. טיס היה החלום שלו מגיל קטן. מאז שהוא התגייס הוא התנתק מכולם, החליט להשקיע את הכל בטיס, זה היה החלום שלו. אני שמחה שהוא לא ויתר לעצמו ועד הרגע האחרון הוא עשה את מה שהוא אוהב. הוא היה מושלם וצנוע, כואב לי הלב".
10 צפייה בגלריה
בוגרי כיתתו של ליהוא בן בסה ז"ל הגיעו לבית הספר מקיף ג בו למדו יחד והדליקו נרות לזכרו
בוגרי כיתתו של ליהוא בן בסה ז"ל הגיעו לבית הספר מקיף ג בו למדו יחד והדליקו נרות לזכרו
חבריו לשעבר לכיתה מדליקים נרות לזכרו. הוא רצה להגיע לטיס כל הזמן"
(צילום: דנה קופל)
נועה סימנוב, שכנתו של בן-בסה, סיפרה: "הוא למד עם הבן שלי מהיסודי באותה כיתה. אני לא מעכלת ולא מפסיקה לבכות. הוא היה ילד שעשה קצת בעיות משמעת ופתאום בכיתה י"ב הוא החליט שהוא רוצה להיות טייס. כל כך שמחתי בשבילו ובשביל אמא שלו שהוא הגיע לשם והגשים את החלום. הזיכרון האחרון שלי ממנו זה כשהוא חזר מפולין ובאנו לפגוש אותם בשש וחצי בבוקר בחצר בית הספר. כולם שקטים, פתאום כל הפושטקים גברים רציניים ואז הם רצו להורים. אמא שלו כל כך שמחה לראות אותו, היה להם קשר מדהים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על מותם של השניים בהתרסקות המטוס: "בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים למשפחותיהם ביגונם הכבד". שר הביטחון בני גנץ אמר: "מדובר בתאונה קשה שגבתה מאיתנו מחיר כבד. אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחות. צה"ל יעשה הכל כדי לבדוק את האירוע ולהסיק את המסקנות הנדרשות".

10 צפייה בגלריה
צה"ל גידור את אזור התרסקות המטוס הקל
צה"ל גידור את אזור התרסקות המטוס הקל
זירת ההתרסקות מגודרת
(צילום: רועי עידן)
צוותי החקירה של חיל האוויר תיחמו את זירת ההתרסקות בשדה הפתוח שבנגב המערבי וימשיכו הבוקר, עם אור ראשון, בליקוט חלקי המטוס שהתפרק על הקרקע ובניתוח הממצאים. בראש צוות תחקיר המומחים עומד אל"מ א', טייס קרב בהכשרתו.
בהיעדר עדויות חדשות, הכיוון העיקרי שייבדק הוא כשל טכני משמעותי בכנף או במערכת ההגאים שנשברו בפתאומיות והובילו להתרסקות הקטלנית. כבר עתה מסתמן שהתאונה קרתה בתוך שניות בודדות והסיבה שבגינה קרתה הפתיעה את המדריך והחניך, שלא הספיקו לדווח למגדל הפיקוח.
10 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
בצה"ל בודקים אם מדובר בכשל טכני או טעות אנוש. זירת ההתרסקות
10 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
העובדה שמדובר במטוס קל, קטן ופשוט, עם מנוע בוכנה אחד ומערכות מכאניות, וללא קופסה שחורה, תהיה בעוכרי צוות המומחים. גורמי תעופה לשעבר בחיל האוויר העריכו כי ייתכן שיעברו שבועות, ואף חודשים, עד שתתקבל מסקנה מה הוביל להתרסקות.
הזירה עצמה מרוכזת, קטנה, ורוב חלקי המטוס שנפגעו לא התפזרו לטווח רחוק - דבר שיכול להעיד על מהירות טיסה נמוכה ברגעים שלפני ההתרסקות. האפשרות שעוף כבד משקל פגע במטוס והוביל להתרסקות נחשבת לנמוכה ככל שעוברות השעות ולא מתגלים סימנים לכך בשטח.
צוותים של אלביט, שמתחזקת את המטוס מתוצרת גרמנית, הצטרפו כבר אתמול לחקירה שתכלול בדיקה מקיפה של כלל הבדיקות שעבר המטוס בימים ובשבועות האחרונים. לפני כחודשיים קורקעו מטוסי הסנונית בחיל האוויר בעקבות טעות אנוש בהפעלת בלם המטוס בעת נחיתה, אך בחיל מעריכים כי אין קשר בין המקרים.
"קרה משהו חריג וקטסטרופלי", אמר אל"מ במילואים נרי ירקוני, טייס קרב וראש מנהל התעופה האזרחית לשעבר. "זו תאונה מאוד מוזרה. המטוס טוב, מזג האוויר טוב והמדריך הוא טייס בשיא הרמה שלו. זה קרה מהר".
פורסם לראשונה: 21:53, 24.11.20