הותר לפרסום כי שני ההרוגים בהתרסקות מטוס הסנונית ליד רהט בצהריים (שלישי) הם קצין במילואים ששימש מדריך טיסה ופרח טיס (חניך בבית הספר לטיסה). המטוס התרסק בזמן שהשניים היו בטיסת אימון. הודעה נמסרה למשפחותיהם.
בעקבות ההתרסקות הודיע מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין על עוצר טיסות אימונים והכשרות בחיל. כמו כן, הוא הנחה על הקמת צוות מומחים לתחקור ההתרסקות בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה.
5 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
5 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
חיילים בשטח ההתרסקות
(צילום: חיים הורנשטיין)
קצין המילואים הוא טייס קרב מנוסה שהשתחרר לאחרונה משירות קבע בצה"ל כמוביל רביעיית F-16. ההרוג השני הוא צוער בקורס טיס שהתגייס לפני כמה חודשים. הוא היה בשלב מכין 4 בחלק הראשון של הקורס, שבו החניכים מבצעים 15 טיסות מיון במשך חודש על מטוסי סנונית, לצורך היכרות ראשונית עם יכולות הטיס שלהם ותכונותיהם. שלב זה מכונה גם "צ'ק סנונית" או "צ'ק 15".
מפרטי התחקיר הראשוני עולה כי השניים המריאו לטיסת אימון שגרתית בדרום בסביבות 11:00 מבית הספר לטיסה שבבסיס חצרים. הראות הייתה טובה מאוד, ולפי צה"ל השניים טסו ברצועת שטח מוכרת ורגילה בטיסות אלו, וגם אם חרגו ממנה מעט, מדובר בחריגה קלה שכנראה לא גרמה לתוצאה הקטלנית.
בסביבות 11:35 התרסק המטוס בשדה ליד קיבוץ משמר הנגב. צוות של יחידת החילוץ 669 בפיקוד מפקד היחידה הוזעק למקום, יחד עם כוחות הצלה אזרחיים, שקבעו בזירה את מותם של השניים. ההתרסקות הייתה כנראה פתאומית, ומדריך הטיסה והצוער לא הספיקו לדווח על המצב למגדל הפיקוח. בצה"ל בודקים אם ההתרסקות נגרמה בשל כשל טכני או טעות אנוש.
5 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס קל במשמר הנגב
התרסקות מטוס קל במשמר הנגב
מסוק צבאי בזירת ההתרסקות
5 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
חיילים בשטח התרסקות המטוס
"למיטב ידיעתנו לא היה שיח ברשת הקשר בין המטיס למגדל הפיקוח, ותנאי מזג האוויר היו טובים", אמר אחר הצהריים דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן. "זהו אירוע חמור וקשה שלא היה צריך לקרות לנו".
דובר צה"ל הוסיף כי הפעילות המבצעית של חיל האוויר נמשכת כסדרה, וכלי הטיס כשירים לטיסה: "מקצוע הטיסה מורכב וכרוך בסיכון. נקיים היום שיחות פיקודיות עם כלל צוערי הקורס בכל השלבים בעקבות התאונה".
המטוס שהתרסק הוא מדגם סנונית. הוא החליף ב-2002 את מטוסי הצוקית בתור המטוס שעליו מתקיימות הטיסות הראשונות לצורך מיון בחלקו הראשון של קורס הטיס. את הסנונית מתחזקת חברת אלביט. בדומה לרכב ללימודי נהיגה, המדריך בסנונית יכול לשלוט באופן מלא במטוס, לצד החניך.
החניכים עולים על הסנונית לאחר לימודי טיסה בסיסיים על הקרקע, ארבעה חודשים אחרי תחילת הקורס. הפעם האחרונה שארעה תאונה דומה בחיל האוויר, שהסתיימה במותם של מדריך וחניך בקורס טיס, הייתה ב-2008 באזור צאלים.

"אני לא מכיר תקלות טכניות שהיו על הסנוניות בחודשים האחרונים", הוסיף תא"ל זילברמן, "זו תאונה שייקח זמן לתחקר בגלל שהצוות לא דיווח למגדל מה קרה לפני ההתרסקות".
בתיעוד מזירת ההתרסקות נראו חלקים שונים של המטוס כשהם מפוזרים על הקרקע וחרוכים. הפרמדיק רפי שבע, שהגיע לזירה במסוק מד"א, אמר: "קיבלנו קריאה על כלי טיס שהתרסק ומיד הוזנקנו למקום במסוק. עוד מהשמיים ראינו את השריפה הגדולה ואת העשן הסמיך. כשנחתנו סמוך למקום ראינו את המטוס הקל עולה באש ובתוכו שני גברים מחוסרי הכרה. מדובר בטרגדיה גדולה ולצערנו לא נותר לנו אלא לקבוע את מותם במקום".
רב-רשף אריק אלימלך, משירותי הכבאות, סיפר: "קיבלנו הודעה על התרסקות מטוס באזור נחל גרר. הזנקנו כמה צוותי כיבוי וראינו מטוס קל על הקרקע, שהיה בוער כליל. לצערי במקום נמצאו שני הרוגים. ראינו שאריות של המטוס מפוזרות על הקרקע, חלקן בערו".
שר הביטחון בני גנץ אמר הערב כי "מדובר בתאונה קשה שגבתה מאיתנו מחיר כבד. אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחות. צה"ל יעשה הכול לבדוק את האירוע ולהסיק את המסקנות הנדרשות". שר הביטחון שוחח עם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי וקיבל ממנו עדכון על אודות פרטי התחקיר הראשוניים וצוות תחקיר המומחים שמונה לבדוק את התאונה.
אוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע מסרה כי היא "אבלה על מותם של שניים מחברי קהילת האוניברסיטה בהתרסקות: סטודנט, שהיה חניך בקורס טיס, ובוגר האוניברסיטה ששימש כמדריך הטיסה. אנו משתתפים בצער המשפחות ומחזקים את ידי חבריהם של הנופלים".
השתתפו בהכנת הכתבה: