ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה הערב (יום ג') כי נתוני התחלואה מעודדים, וכי אם המצב יימשך כך וההנחיות יישמרו, לא יהיה צורך בהגבלות בפסח. "אני לא חושבת שצריך כרגע לדבר על הגבלות בפסח", אמרה אלרעי פרייס בתדרוך על מצב התחלואה, "הכול יכול להשתנות. אם זה ימשיך כך, לא יהיה צורך בהגבלות. אם נשמור על מסכות וריחוק, בדרך הזו לא נהיה במצב של הגבלות בפסח ויהיה לנו חג נורמלי".
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי-פרייס
שרון אלרעי-פרייס
"אם זה ימשיך כך, לא יהיה צורך בהגבלות בחג". ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: לע"מ, AFP, EPA)
ד"ר אלרעי פרייס התייחסה גם להפרת ההנחיות והמסיבות ההמוניות בפורים. "עד עכשיו אנחנו לא רואים עלייה בעקבות פורים, אבל אנחנו לא יכולים להגיד עדיין שפורים מאחורינו". לצד זאת, היא ציינה כי ניתן להמשיך בהקלות.
"אנחנו בהחלט רואים ירידה בכמות החולים הקשים והקריטיים בבתי החולים. בשבועות האחרונים אנחנו רואים מגמה של תחלואה קשה אצל הצעירים דווקא", היא אמרה. "רוב המחוברים למכונת לב-ריאה הם מתחת לגיל 60 ויש גם מקרים שהם מתחת לגיל 40". אלרעי פרייס התייחסה גם לנתוני התמותה ואמרה כי "כל פטירה היא כואבת, אבל הכמויות הולכות ויורדות. כשאנחנו רואים את התמונה הזו, אנחנו אומרים שאנחנו יכולים להמשיך ולפתוח".
אלרעי פרייס התייחסה למקדם ההדבקה ואמרה כי "הוא נע סביב 1, אנחנו מאוד מעודדים מזה שהוא לא ממשיך לעלות ואפילו מראה מגמת ירידה. כשמסתכלים על התחלואה לפי צבעי הרמזור, בערך 40% מהיישובים בישראל נמצאים בצבעים של אדום וכתום, אבל ברוב ישראל הצבעים הם ירוקים וצהובים. שלושה רבעים מהיישובים הכתומים הם כתום בהיר, זה אומר שיש יותר מ-70% מתחסנים בגיל 50 ומעלה ולכן הכיתות פתוחות".
3 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
"לא יכולים להגיד עדיין שפורים מאחורינו". מסיבת פורים בשוק הפשפשים בתל אביב
(צילום: איתי בלומנטל )
על מבצע החיסונים אמרה אלרעי פרייס כי "בזכות החיסונים אנחנו מתחילים לראות את ההבדל בין המאומתים לחולים הקשים בבתי החולים". על האפשרות של חיסון ילדים ונוער בני פחות מ-16 אמרה: "אני מציעה שנחכה לראות את הנתונים של פייזר. יש מחקרים שנעשים כרגע על ילדים בני 15-12, אני חושבת שהתוצאות אמורות להגיע בחודשים המאוד קרובים ולקבל לפי זה את ההחלטה. כרגע אין החלטה ממשרד הבריאות להתחיל לחסן ללא אישור FDA אוכלוסיות".
אלרעי פרייס נשאלה על החלטת המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) לאשר למי שהתחסנו נגד קורונה לפגוש ללא מסכות מחוסנים אחרים. "אין לנו עדיין מחקרים ודאיים שאומרים לנו עד כמה החיסון יעיל בהפחתת הדבקה ועד כמה אדם שחוסן לא יכול להדביק אחרים", היא אמרה. "עדיין אין לנו מספיק מחקרים כדי להגיד זה בטוח, בואו נוריד את המסכות. אם נתחיל להוריד את המסכות ועכשיו שוטר יצטרך להחליט אם אדם לא נמצא עם מסכה בגלל שהוא חוסן או לא, והוא יצטרך להראות תעודת מתחסן, ואדם אחר כן יידרש למסכה, יהיה מאוד קשה לנהל את הדבר הזה".
לדבריה, "אני כן מאמינה שבאיזשהו שלב כשנגיע לרמת חיסון מאוד גבוהה בכל האוכלוסייה ולא רק באוכלוסייה בסיכון, כשנגיע למצב הזה ויהיו לנו יותר מחקרים שאומרים עד כמה באמת החיסון מפחית את היכולת להידבק ולהדביק, נוכל לשנות את ההנחיות".
3 צפייה בגלריה
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
"יכולים להמשיך ולפתוח". מסעדות ובתי קפה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
תומר לוטן, ראש מטה מגן ישראל למאבק בנגיף הקורונה, הביע הבוקר אופטימיות לנוכח נתוני התחלואה המעודכנים. "אנחנו עם מקדם הדבקה של 0.95 בדיוק 10 ימים אחרי פורים. חששנו ממספר גבוה יותר בנקודה הזאת, וכשראיתי את המספר הזה היום משהו קצת נרגע אצלי", אמר לוטן בריאיון באולפן ynet.
הירידה במקדם ההדבקה אינה הנתון החיובי היחיד. מספר מוסדות החינוך הסגורים ירד ל-374 לעומת 522 לפני ימים ספורים. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול היה 4%, מעט גבוה משלשום - אך עדיין הנתונים הנמוכים ביותר זה תקופה ארוכה.

ברקע הסרת כמעט כל ההגבלות מהמשק, אמר לוטן עוד בנוגע לחששות מאירועי פורים ההמוניים כי "היינו מצפים, בהנחה שהייתה שם התפרצות משמעותית, לראות בטווח של 10 ימים איזושהי מגמה שהולכת כלפי מעלה ודווקא ביומיים האחרונים ראינו את מקדם ההדבקה מתחיל לרדת. נראה שעברנו את פורים בשלום".
עם זאת, במערכת הבריאות מביעים חשש שהפתיחה הנרחבת השבוע של נמל התעופה בן גוריון עלולה "לייבא" שוב ורייאנטים ומוטציות שיסכנו מחדש את הישגי מבצע החיסונים. "נתב"ג הוא ללא ספק העקב אכילס של המחלה הזאת, למרות ששכבות ההגנה בנתב"ג השתפרו משמעותית", אמר לוטן. "עולם הבידודים בקרב החוזרים לארץ נמצא בשיפור, אבל ללא ספק זו נקודת החולשה שלנו".