נתוני התחלואה גבוהים, אבל הממשלה התירה להיבחן בכיתות: הממשלה החליטה השבוע להחריג את בחינת הבגרות בעל פה באנגלית שתתקיים ביום ראשון הקרוב, בזמן הסגר שהוארך אתמול (שלישי) עד סוף החודש.
אבל המורים והתלמידים מוחים וטוענים כי אי אפשר לקיים את הבחינה, שמשקלה 20% מהציון במקצוע, משום שלא הספיקו להכיר את המתכונת החדשה ומשום שהטכנולוגיה שבה משתמשים אינה מאפשרת שמירה על היגיינה. "זה אבסורד. המדינה בסגר, אסור לבוא לבית הספר ללמוד, אבל מותר להיבחן", אמרו המורים.
5 צפייה בגלריה
הבחינה עברה למתכונת חדשה. ארכיון
הבחינה עברה למתכונת חדשה. ארכיון
הבחינה עברה למתכונת חדשה. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
שהם כהן תלמידת י"ב
שהם כהן תלמידת י"ב
אפשר להקל בזמן הקורונה. שהם כהן
"כלי הבחינה באנגלית חדש לנו", אמרה שהם כהן, תלמידת כיתה י"ב בתיכון אמית הלל ברחובות. "בשנה שעברה לא השתמשנו בו והשנה תרגלנו אותו פעמים מעטות, בעיקר מהבית". לדבריה, "יש תחושה של חוסר ודאות על האופן שבו תתנהל הבחינה ואני חושבת שבשנת קורונה אפשר היה להקל ולחכות עם החידוש לשנה רגילה".
בשנתיים האחרונות הוחלט על ידי הפיקוח לאנגלית להמיר את בחינת הבגרות בעל פה, שכללה שני חלקים שבהם ריאיון אישי ושיחה על פרויקט הסיכום, לבחינה מול מחשב שכוללת שלושה חלקים.
אחד ממנהלי התיכונים במרכז הארץ הסביר כי התלמידים זקוקים לאוזניות "מדונה" שקיימות בבתי הספר כדי להיבחן. "האוזניות יעברו מתלמיד לתלמיד, כלומר מפה לפה", הסביר.
"אף שנשתדל להקפיד על היגיינה ולחטא אותן, אני רואה בזה סיכון מיותר לבריאות". לדבריו, "גם אם התלמידים יתבקשו לרכוש אוזניות כאלה, שקשה להשיג בחנויות בזמן הסגר, לא סביר לדרוש מהם הוצאה נוספת על מוצר שישמש אותם רק לצורך הבחינה".
כמו כן, הוא הדגיש כי "הבחינה טרם נוסתה היות שבוגרי י"ב בשנה שעברה הוגשו לבחינה בעל פה על סמך ציון הגשה פנימי בלבד, בשל אילוצי הקורונה גם כן". גם המורים ציינו כי הלמידה מחודש מרץ בשנה שעברה מתקיימת לסירוגין ובתנאים בלתי אפשריים, וכי זה לא הזמן לאתגר את התלמידים בהתמודדות עם פיילוט חדש ומורכב".
5 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בגרות בזמן קורונה בתיכון בליך. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
מנשה לוי יו"ר התאגדות מנהלי בתי ה ספר ה על יסודיים
מנשה לוי יו"ר התאגדות מנהלי בתי ה ספר ה על יסודיים
יו"ר התאגדות בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי
יו"ר התאגדות בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, פנה לשר החינוך יואב גלנט בדרישה לדחות את הבחינה או להמיר אותה לבחינה בנוכחות מורי בית הספר או בוחנים חיצוניים.
"בעקבות ההחלטה על הארכת הסגר והחרגת בחינות המתכונת והבגרויות, ובשל רמת התחלואה הגבוהה, אנו מעריכים שיהיה קשה לגייס את התלמידים הנבחנים להגיע לבתי הספר ולהיבחן, ואת המורים לקיים מבחני הדמיה לפני הבחינה. גם ההורים חוששים מאוד לשלוח את ילדיהם לבתי הספר", כתב לוי.
"אשר על כן, אנו קוראים לך לבחון את החלופה שאנו מציעים שתפתור את הבעיה – לדחות את מועד הבחינה ולקיימה באמצעות מורי האנגלית של בתי הספר, כפי שהיה עד לפני שנתיים עם בוחן חיצוני", הוסיף.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שיינדרוף הסכימה כי מוטב שמשרד החינוך ידחה את הבחינה לחופשת הפסח, עד אז אולי תירשם ירידה במספר המאומתים. לדבריה, החלטת הממשלה לקיים את הבחינה במועדה וללא שינוי משמעותי מעידה על חוסר התחשבות וחוסר הבנה למצוקת התלמידים ואי הקשבה לשטח, למורים ולמנהלים.
5 צפייה בגלריה
אודליה שיינדרוף סגנית יו"ר הנהגת ההורים
אודליה שיינדרוף סגנית יו"ר הנהגת ההורים
שיינדרוף. "לא לסכן את התלמידים סתם"
"ידוע לכל שאין למידה אמיתית כבר חודשים", אמרה שיינדרוף, "התלמידים לא פגשו את המורה המגישה לבגרות מאז חודש מרץ בשנה שעברה, אבל יש כפייה להגיע להיבחן בשעה שמספר המאומתים לקורונה שובר שיאים. שיחליטו - אם אפשר להביא תלמידים לבחינה אפשר להביא ללמידה , ואם אין למידה, אין בחינה".
לדבריה, "מעבר לאחריות של משרד החינוך, הנהגת ההורים מצפה מצוותי ההוראה והמנהלים לנהוג באחריות - מי שלא מוכן לבגרות שלא ייגש. אסור לסכן סתם אל התלמידים. ניתן לגשת למועד חורף מאוחר באפריל - לא צריך להיבחן בכוח כאשר התלמידים לא מוכנים והקורנה משתוללת".
תגובת משרד החינוך: "טובת התלמידים עומדת לנגד עיניו של המשרד, ולאור זאת הוא בוחן את המענים שיינתנו לתלמידים במועד חורף הקרוב. המשרד יפרסם הודעה מסודרת בנושא".