אסון ברמת גן: צוותי הצלה הוזעקו היום (חמישי) בצהריים לאתר בנייה בן שבע קומות ברמת גן בעקבות קריסת פיגומים, והחלו בסריקות אחר פועלים שנלכדו במקום. שניים מהפועלים, מוסטפא (48) ועלי אלחואמדה (35) נלכדו מתחת לפיגומים שקרסו, ולאחר כשעה נאלצו צוותי מד"א לקבוע את מותם. מלבדם, נפצעו עוד שישה בני אדם שחולצו מההריסות, בהם שניים שמצבם אנוש.
בשעה 13:21 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב דן על קריסת הפיגומים. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו את הפצועים, בהם כאמור שניים שמצבם אנוש, לבתי החולים בילינסון בפתח תקווה, שיבא בתל השומר ומעייני הישועה בבני ברק.
4 צפייה בגלריה
פיגום קרס ברמת גן
פיגום קרס ברמת גן
זירת הקריסה ברמת גן
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
פיגום קרס ברמת גן
פיגום קרס ברמת גן
הפועלים נלכדו מתחת להריסות
(צילום: שאול גולן)
גבר כבן 30 עם פגיעה רב מערכתית פונה כשהוא מורדם ומונשם לבית החולים שיבא וגבר כבן 30 עם פגיעה רב מערכתית - שגם הוא נפצע אנוש - פונה בהכרה לבילינסון. שלושה גברים כבני 20 שנפצעו באורח בינוני וסובלים מחבלות פונו לבילינסון ושיבא ופצוע כבן 20 שמצבו קל פונה למעייני הישועה.
פרמדיק מד"א עודאי בסול סיפר: "הדרכתי במהלך שיעור בבית ספר לפרמדיקים של מד"א, שנמצא ממש מספר רחובות מהאירוע, כשהדיווח על קריסת הפיגומים התקבל במד"א. מיד יצאתי למקום יחד עם חניכי הקורס. ראינו את הפיגומים שקרסו ומיד חברנו לכוחות הכיבוי ולמשטרה ברגעים הראשונים יצא אלינו פועל שנפגע באורח בינוני בראשו והוא פונה במהירות לבית החולים כשהוא בהכרה מלאה, בהמשך לוחמי האש חילצו אלינו עוד חמישה פצועים. שני פועלים נוספים חולצו מהריסות כשהם ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".
מפקד מחוז דן בכבאות, טפסר רונן מכטייב, אמר כי באתר הבנייה היו 26 פועלים, ועשרה מהם היו על הפיגומים בעת הקריסה. הוא ציין כי הכוחות החלו "בפעולות כירורגיות, גם הקרקע וגם מהקומה השנייה", וחילצו את שני הלכודים שנהרגו.
4 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל בזירת הקריסה
(צילום: הילי ברוק בלום)
4 צפייה בגלריה
פיגום קרס ברמת גן
פיגום קרס ברמת גן
הסריקות באתר הבנייה ברמת גן
(צילום: איחוד הצלה)
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר בעקבות התקרית כי "ההפקרות בענף הבנייה חוגגת. הכתובת היתה על הקיר. בדיוק לפני שלושה חודשים אירע אירוע זהה של קריסת פיגומים באתר בנייה בירושלים, אז נהרגו שני פועלים. מנהל הבטיחות בעבודה טען שאין לו סמכות לחקור את האירוע משום שהאתר מחוץ לתחומי הקו הירוק. מהאירוע הזה לא הופקו כל לקחים ומנהל הביטחות בעבודה לא נקט שום צעדים למנוע תאונה דומה והתוצאה של המחדל לא איחרה להגיע. נשאלת השאלה אם כעת, כשהתאונה נמצאת בלב מדינת ישראל ויש סמכות חקירה, מנהל הבטיחות יביא את האחראים לדין".
אבי דריקס, חבר הנהלת האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים, אמר כי "נראה שהפיגום שקרס הוא פיגום מסוג 'זקפים'. פיגום זקפים נדרש לעמוד בדרישות החקיקה הישראלית ודרישות תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), תשמ"ח-1988. לא ניתן לקבוע כרגע את הסיבה לקריסת הפיגום, אך חשוב לדעת שקריסת פיגומים באופן כללי יכולה לנבוע מכמה סיבות, בין היתר התקנת הפיגום בניגוד להוראות תקנות הבטיחות בעבודה ולהוראות יצרן הפיגום".
עוד ציין דריקס כי סיבה נוספת לקריסת פיגומים יכולה להיות נעוצה בביצוע שינוי בפיגום בניגוד להוראות ולתקנות. "קורה שבעלי מקצוע מפרקים את רכיב התמיכה והעיגון של הפיגום לצורך ביצוע עבודה, כמו למשל התקנת חיפוי למבנה, ולא מיידעים את מנהל העבודה", הסביר. עוד סיבה היא עומס יתר על משטחי העבודה של הפיגום או על מבנה הפיגום עצמו. "הסיבות המדויקות שהביאו לתאונה קשה זו דורשות לקירה מעמיקה של גורמי המקצוע", סיכם דריקס.
רק אתמול אמר שר העבודה יואב בן צור, בכנס מינהל הבטיחות השנתי במשרד העבודה, כי המשרד "מקדם רפורמה דרמטית שתשנה את התרבות בישראל בבטיחות העובדים באתרי בנייה". לדבריו, "הרפורמה תדרוש ממערכת אכיפת החוק להטיל עונש מקסימום על בעלי אתרים לא מדווחים, והרחבת סמכות האחריות גם על קבלני המשנה, יזמים ובעלי האתר". צור הוסיף כי בתקציב המדינה דרש המשרד ממשרד האוצר להגדיל תקנים של מפקחי הבנייה לפי הסטנדרטיים הבינלאומיים, ולהוסיף עוד עשרה תקנים לכוח עזר באכיפת החוק והסדר בנושא בטיחות. עוד ציין כי פעל לתוספת תקציבית בסך 6 מיליון שקל למינהל הבטיחות.