2 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
נתב"ג
(צילום: AFP)
שרת הפנים איילת שקד נענתה לבקשתו של חבר הכנסת יום טוב כלפון ממפלגתה והקלה בקריטריונים של ועדת החריגים שמאשרת יציאת ישראלים למדינות אדומות. כעת, ישראלי שטוען שמרכז חייו בחו"ל יוכל לשוב לישראל תוך 30 יום ממועד יציאתו למדינה אדומה, במקום 90 יום בתנאים הקודמים. התנהלות הוועדה ספגה ביקורת בטענה שהיא איטית, מסורבלת וביורקרטית.
נזכיר כי בעקבות ההכרזה על עשרות מדינות בעולם כאדומות, יהודים שמחזיקים בדרכון ישראלי ונמצאים בארץ לביקורים עסקיים או משפחתיים מצאו את עצמם "תקועים" בישראל, וכדי לחזור לארה"ב או לאנגליה הם צריכים אישור של ועדת החריגים. כך למשל, אתמול פרצה מהומה בנתב"ג אחרי שישראלים שמתגוררים בחו"ל לא הורשו לעלות על הטיסות האחרונות למדינות אדומות - עד שחתמו על הצהרה שלפיה לא יחזור לישראל במשך שלושה חודשים לפחות.
כלפון העלה את הנושא בדיון שנערך בוועדת החוקה של הכנסת וטען שהמגבלה של 90 יום פוגעת קשות בישראלים שחיים בקו חו"ל-ישראל. "למה אמא שעובדת בחו"ל, שיש לה ילדה בת 4 בארץ, צריכה לעזוב אותה ל-90 יום?", אמר כלפון ביחס לפנייה שקיבל מאישה שעובדת בצרפת, אך משפחתה חיה בישראל.

2 צפייה בגלריה
איילת שקד ויום טוב כלפון
איילת שקד ויום טוב כלפון
"משפחות של עולים חדשים נפגעו". שקד עם יום טוב כלפון
נציג ועדת החריגים השיב: "90 יום או עד שתחלוף הגזרה, המוקדם מבין השניים. לא נאפשר טיילת". בתגובה, פנה כלפון לשרת הפנים, וזו הורתה לצמצם את פרק הזמן מ-90 יום ל-30 יום.
כלפון מסר בתגובה: "אני מודה לשרת הפנים איילת שקד על ההיענות להקל בקריטריונים המגבילים את יציאתם של ישראלים שעובדים בחוץ לארץ. הרבה מאוד משפחות של עולים חדשים נפגעו בעקבות המגבלה של 90 יום שהייתה קיימת, אני שמח שהצלחנו לעזור ולהקל עליהם בתקופה המורכבת הזאת".
לצד הביקורת על פרק הזמן, היו על הוועדה גם ביקורות נוספות - כמו למשל העובדה שבאתר הוועדה ברשות האוכלוסין וההגירה, ניתן לכתוב בטופס המקוון רק בעברית. בנוסף, בניגוד לגלי הקורונה הקודמים – ישראל הודיעה שהיא לא מאפשרת כניסת זרים וגם לא מאפשרת מתן אישורים חריגים לאנשי עסקים זרים כפי שהיה בעבר. האפשרות לשלוח טופס כזה באתר משרד הכלכלה כלל לא קיימת. אזרח זר שרוצה אישור להיכנס לישראל צריך לפנות לקונסוליה הישראלית בארץ מגוריו.