קתרין ראסל, מנכ"לית קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים ("יוניצף" - UNICEF), ביטלה ביקור עם משפחות החטופים בישראל בטענה שעברה תאונת דרכים - אך במקום זאת נכנסה לרצועת עזה ותקפה את ישראל. במשרד החוץ זעמו: "לחוסר תום לב אין גבול. 'יוניצף' דואג לכל הילדים בעולם - חוץ מהילדים הישראלים".
2 צפייה בגלריה
מנכ"לית קרן החירום הבין-לאומית של האו"ם לילדים יוניצ"ף קתרין ראסל ביטלה היום ביקור מתוכנן במדינת ישראל
מנכ"לית קרן החירום הבין-לאומית של האו"ם לילדים יוניצ"ף קתרין ראסל ביטלה היום ביקור מתוכנן במדינת ישראל
מנכ"לית UNICEF בביקורה ברצועת עזה
(צילום: UNICEF)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
ראסל ביטלה היום (רביעי) ביקור מתוכנן בישראל לאחר שטענה כי עברה תאונת דרכים בזמן שהותה במצרים. אלא שה"תאונה" לא הפריעה לה להיכנס לרצועה, להיפגש שם עם ילדים ומשפחות ולתקוף את מדינת ישראל: "ביקרתי היום ברצועת עזה כדי להיפגש עם ילדים, משפחותיהם וצוות 'יוניצף'", מסרה, "מה שראיתי ושמעתי היה הרסני. הם ספגו הפצצות חוזרות ונשנות, אובדן ועקירה. בתוך הרצועה אין מקום בטוח למיליון ילדי עזה לפנות אליו.
"הצדדים לסכסוך מבצעים הפרות חמורות נגד ילדים, הכוללים הרג, הטלת מום, חטיפות, התקפות על בתי ספר ובתי חולים ושלילת גישה הומניטרית - את כל אלה מגנה 'יוניצף'. בעזה, על פי הדיווחים, יותר מ-4,600 ילדים נהרגו, וכמעט 9,000 נפצעו".
ראסל הוסיפה: "ילדים רבים נעדרים ומאמינים שהם קבורים מתחת להריסות של מבנים ובתים שקרסו, התוצאה הטרגית של השימוש בפצצות באזורים מיושבים. בינתיים, תינוקות שזה עתה נולדו הזקוקים לטיפול מיוחד מתו באחד מבתי החולים בעזה, כאשר הכוח והאספקה הרפואית אזלו, והאלימות נמשכת ללא הבחנה. בבית החולים אל-נאסר בחאן יונס נפגשתי עם חולים ומשפחות עקורים שחיפשו מחסה וביטחון. ילדה בת 16 סיפרה לי ממיטתה בבית החולים שהשכונה שלה הופצצה. היא שרדה אבל הרופאים אומרים שהיא לעולם לא תוכל ללכת שוב.
"במחלקת היילודים של בית החולים, תינוקות זעירים נאחזים בחיים באינקובטורים, הרופאים דואגים כיצד יוכלו להמשיך את פעולת המכונות ללא דלק. במהלך שהותי בעזה, נפגשתי גם עם צוותי 'יוניצף' שממשיכים לעבוד למען הילדים בתוך הסכנה והחורבן. הם חלקו איתי את הסיפורים קורעי הלב על השפעת המלחמה על ילדיהם, על בני משפחה שנהרגו ועל איך הם נעקרו פעמים רבות".
אמיר ויסברוד, סמנכ"ל ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ, התייחס לביקור של ראסל בעזה וכתב בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) כי "המוטו של 'יוניצף' הוא 'עבור כל ילד' - האם זה לא כולל גם את הילדים הישראלים?". בנוסף, ויסברוד הזכיר כי המלחמה התחילה "ב-7 באוקטובר כשמחבלי חמאס רצחו וחטפו באלימות ילדים מבתיהם".
המנכ"לית המשיכה בתיאור של המצב בעזה, מבלי להתייחס מפורשות לחמאס ולסיבות שהביאו לפרוץ המלחמה: "אנשים רבים, כולל הצוותים שלנו ובני משפחותיהם, חיים במקלטים צפופים עם מעט מאוד מים, מזון או תברואה ראויה - תנאים שעלולים להוביל להתפרצות מחלות. אי אפשר להפריז בסיכון לשחקנים הומניטריים בעזה. יותר מ-100 אנשי אונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים) נהרגו. 'יוניצף' והשותפים שלנו עושים כל שביכולתינו, כולל הבאת אספקה הומניטרית שנחוצה נואשות. אך הסולר כמעט אזל, מה שגרם לכמה בתי חולים ומרכזי בריאות להפסיק לתפקד, וללא דלק - מתקני התפלה לא יכולים לייצר מי שתייה ולא ניתן לחלק אספקה".
2 צפייה בגלריה
מחסן UNICEF בדנמרק
מחסן UNICEF בדנמרק
מחסן UNICEF בדנמרק
(צילום: UNICEF)
לדברי ראסל, "הפתיחה לסירוגין של מעברי הגבול של עזה למשלוחים של אספקה הומניטרית אינה מספיקה כדי לענות על הצרכים מרקיעי השחקים. וכשהחורף מעבר לפינה, הצורך בדלק עלול להיות חריף עוד יותר. כשיצאתי מעזה היום, הגשם הלם והוסיף לאומללות. אני כאן כדי לעשות כל מה שאני יכול כדי לתמוך בהגנה על ילדים. אני שוב קוראת לכל הצדדים להבטיח שילדים יזכו להגנה ולסיוע, בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי. רק הצדדים לסכסוך יכולים באמת לעצור את הזוועה הזו. אני גם קוראת ליישם הפסקת אש הומניטארית מיידית, לשחרר בבטחה את כל הילדים החטופים והעצורים, ולהבטיח שלשחקנים הומניטריים תהיה גישה בטוחה ומתמשכת לנזקקים עם כל מגוון השירותים והאספקה של הצלת חיים".
כאמור, אחרי הביקור בעזה, ראסל הודיעה במפתיע לישראל שהיא מבטלת את הגעתה למדינה, וכי היא החליטה לחזור ישירות לארה"ב. בישראל הייתה אמורה לפגוש משפחות חטופים, בדגש על משפחות שילדיהן נחטפו על ידי מחבלי חמאס לעזה.
במשרד החוץ משוכנעים שמדובר ב"תרגיל", מאחר ותאונת הדרכים שכביכול אירעה בקהיר - התרחשה יום קודם לביקור בעזה, שאותו היא לא ביטלה. ראש מערך משרד החוץ לדיפלומטיה ציבורית, עמנואל נחשון, לא חסך בביקורת על ראסל והגיב לציוץ שלה מעזה: "ואז עברת 'תאונת דרכים' וביטלת את ביקורך בישראל. לחוסר תום לב אין גבול".
משרד החוץ מסר בתגובה: "ניתן להתרשם ש'יוניצף' דואג לכל הילדים בעולם - חוץ מהילדים הישראלים. בושה וחרפה!".
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן מסרה: "איזה מין מסר מעביר הארגון הבינלאומי המרכזי לזכויות ילדים, לילדים בישראל בכלל ולילדים החטופים בפרט? 'יוניצף' אמור לפעול למימוש זכויות כלל הילדים, ולנקוט עמדה ברורה וחד משמעית אל מול הפשעים נגד האנושות, המחרידים והברוטליים, שביצע חמאס בשבת הארורה וממשיך לבצע כשהוא מחזיק בשבי 32 ילדים, זה היום ה-40. כארגון שפועל לקידום זכותם של ילדים לחירות, להגנה ולבריאות, עליו להפעיל את כל כובד משקלו אל מול ארגונים בינלאומיים משפיעים, כמו גם על ממשלות מתווכות רלוונטיות, כדי להביא לשחרורם המיידי של הילדים החטופים".