בארגון הנשים של האו"ם בחרו להתעלם מכך שנחטפו, נאנסו ונרצחו נשים. ביוניצ"ף לא התייחסו לכך שנחטפו יותר מ-30 ילדים. אחרי שנים של החלטות מוטות, דוחות המציגים רק את הצד הפלסטיני והתעלמות מוחלטת מהצד הישראלי, משרד החוץ החליט לשנות גישה מול חלק מסוכנויות האו"ם שהפגינו גישה אנטי-ישראלית בוטה מאז פרוץ המלחמה, והציגו, כהרגלן, רק את הסבל הפלסטיני תוך התעלמות מזה הישראלי ומהחטופים הישראלים.
3 צפייה בגלריה
הצבעה באו"ם על ההצעה שהגישה ארה"ב שגינתה את חמאס
הצבעה באו"ם על ההצעה שהגישה ארה"ב שגינתה את חמאס
הצבעה באו"ם לגינוי חמאס
(צילום: EPA/JUSTIN LANE)
משרד החוץ מנהל לאחרונה מתקפה דיפלומטית חריפה נגד אותן הסוכנויות, הכוללת בחינה קפדנית של מתן אשרות לישראל, התקפות חריפות ברשתות החברתיות וקריאה למדינות תורמות לבחון מחדש את הסיוע שלהן לאותן סוכנויות או"ם. בנוסף, הוחלט במשרד שלא לאפשר פגישות לגורמים "בעייתיים" של האו"ם והוחלט לעבוד רק מול מי שמוגדר ניטרלי ומקצועי. במקביל, המשרד ומתאם הפעולות בשטחים פועלים לאפשר סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך גורמי או"ם וארגונים בינלאומיים שנחשבים למאוזנים יותר.
לצד צעדים אלו, נודע כי משרד החוץ וגורמים נוספים בישראל פועלים להדחתה של לין הייסטינגס, המתאמת ההומניטרית מטעם האו"ם ליהודה ושומרון ולרצועת עזה. למעשה, כבר הוחלט שלא להאריך את הוויזה שלה שמסתיימת בדצמבר.
בישראל זעמו על כך שבמהלך המלחמה הייסטינגס התראיינה כמה פעמים ועודדה את תושבי רצועת עזה שלא לעבור דרומה, מה שמסכן גם את חייהם וגם את הכוחות הישראלים הפועלים בשטח. במשרד החוץ ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים לא מדברים עם הייסטינגס כבר כמה חודשים וישנה הסכמה בין כל הגורמים במערכת שהיא צריכה לעזוב.
בצעד יוצא דופן משרד החוץ פרסם סרטון בחשבון ה-X הרשמי שלו נגד הייסטינגס, שבו הודיע שישראל איבדה בה אמון. "הרטוריקה המסוכנת של הייסטינגס מסכנת אזרחים ישראלים ופלסטינים חפים מפשע", הטיחו במתאמת הבכירה. "הייסטינגס טוענת כי היא תומכת במגיני זכויות אדם, אך כשישראלים, נשים, קשישים וילדים נטבחו - היא לא אמרה כלום במשך כמה ימים".
בנוסף, משרד החוץ פנה לתורמים של סוכנות אוצ'ה, מתאמת האו"ם לסיוע הומניטרי לפלסטין, וקרא לפגוע במימון שלה או לכל הפחות לבצע בחינה מחדש ובקרה על מערכת הדיווח שלה - שכן, היא זו שאחראית על כל דיווחי האו"ם מהשטחים. בסוכנות מעסיקים בעיקר פלסטינים ומספקים את כל המידע החיוני למועצת הביטחון. ישראל ניסתה בעבר להשפיע על אוצ'ה אך ללא הצלחה.
בישראל אומרים כי אותה סוכנות עוסקת ב-100% תעמולה למען הפלסטינים ומדווחת רק לטובת הצד השני. כשמדובר בהפרות פלסטיניות, אוצ'ה טוענת שאין לה יכולת לבצע אימות, כמו למשל בירי הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי לעבר בית החולים אל-אהלי בעזה - וזאת גם לאחר שישראל חשפה ראיות שמדובר בטיל פלסטיני.
אמיר ויסברוד, סמנכ"ל ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ, תקף את אוצ'ה ב-X וציין כי בסוכנות "שכחו להזכיר את 240 החטופים הישראלים המוחזקים בני ערובה בעזה, אבל בכוונה לא ציינו מי הם 1,000 הפלסטינים שנהרגו בתוך ישראל". ויסברוד הדגיש: "הם לא הזכירו שמדובר במחבלים של חמאס שרצחו ילדים, נשים וקשישים. זו לא הפעם הראשונה. התרענו על כך פעמים רבות בפני אוצ'ה אך הם לא שינו כלום. אנו קוראים למדינות התורמות לאוצ'ה לחקור את הנושא: גרמניה, שוודיה ומדינות אחרות. הדוחות המעוותים של אוצ'ה חייבים להיפסק".
3 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש אלי כהן
אנטוניו גוטרש אלי כהן
גוטרש והשר כהן. בישראל החליטו לשנות גישה
(צילום: AP Photo/Craig Ruttle, EPA/EDUARDO MUNOZ)
במקביל, משרד החוץ מנהל דיפלומטיה ציבורית נגד קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים "יוניצ"ף" שמתעלמת בשיטתיות מסבלם של הילדים הישראלים ומזכירה רק את גורלם של הילדים הפלסטינים. הלחץ הישראלי על יוניצ"ף כבר הראה תוצאות ומזכ"לית הקרן קתרין ראסל ביקשה להגיע בקרוב לביקור בישראל. במשרד החוץ בוחנים את הנושא ואם בקשתה תתקבל סביר שתותנה בכמה תנאים, בין היתר בכך שתבקר גם בבארי ובכפר עזה, תיחשף גם לסבלם של הילדים הישראלים ותיפגש עם משפחות של ילדים חטופים.
גם במקרה זה תקף המשרד את יוניצ"ף ב-X וכתב: "יוניצ"ף הוא עבור כל ילד. זה לא כולל גם ילדים ישראלים? יותר מ-30 ילדים ישראלים מוחזקים כבני ערובה במנהרות חמאס. עבר חודש. החזירו אותם הביתה".


נשים ישראליות לא נחשבות בעיניי האו"ם

גם ארגון הנשים של האו"ם, שבראשו עומדת הירדנית ד"ר סימה בהאוס, מתעלם בשיטתיות מסבלן של נשים ישראליות. הודעות הארגון ממוקדות בנשים פלסטיניות ולא התייחס כלל לנשים הישראליות שנחטפו, נרצחו ונאנסו. משרד החוץ תקף את הארגון בחריפות: כשמדובר בישראלים – הם לא נחשבים בעיני האו"ם. "סימה בהאוס פועלת להבטיח ש'כל הנשים והנערות יחיו חיים נקיים מכל צורות האלימות, ללא יוצא מן הכלל', תמיד יש פטור אחד – ישראל", נכתב בציוץ המשרד.
משרד החוץ תקף גם את ארגון הבריאות העולמי של האו"ם, שמסרב למשל לסייע בהקמת בתי חולים שדה בדרום הרצועה ושיוצא נגד פינוי בית החולים שיפא - למרות האזהרות הרבות של ישראל וההוכחות שמפקדת החמאס פועלת מהמרתפים שלו. משרד החוץ העביר מידע רב על פעילות חמאס בבית החולים לארגון הבריאות העולמי - אך הוא בוחר להתעלם.
במסגרת המדיניות החדשה, ישראל מתעלמת מבקשתו של וולקר טורק, הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, להגיע לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. שלשום, טורק אמר כי "הענישה הקולקטיבית הישראלית של האזרחים הפלסטינים היא פשע מלחמה, וכך גם פינוי בלתי חוקי בכוח של אזרחים".
מי שמוביל קו נוקשה מאוד נגד האו"ם הוא שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שמרבה לתקוף את המזכ"ל אנטוניו גוטרש על גישתו האנטי-ישראלית שמשפיעה על כל הארגון. ארדן קרא בגלוי להתפטרותו של גוטרש כמה פעמים, בין היתר אחרי שזה גינה את תקיפת האמבולנס ליד בית החולים שיפא בעזה, שבו נסעה חוליית מחבלים. ארדן אמר כי גוטרש "שוב ממהר לגנות את ישראל בלי לבדוק את העובדות, כמו במקרה של בית החולים אל-אהלי. למזכ"ל האו"ם לא אכפת מהאמת והתנהגותו היא חרפה. אני שוב קורא לו להתפטר מיידית".
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
גוטרש וארדן. "למזכ"ל האו"ם לא אכפת מהאמת"
(צילם: AP, UN)
הערב עשרות בני אדם בניו יורק שבארה"ב הפגינו מול ביתו של גוטרש בדרישה שיפעל למען שחרור החטופים. לדברי המפגינים, הם מתכוונים להגיע בכל שבוע עד שייפתר "משבר החטופים הגדול בהיסטוריה המודרנית". המפגינים תלו 239 פרפרים, כמספר החטופים, על העץ שמול מעון המזכ"ל, החזיקו בשלטי תמונות החטופים והקריאו את שמותיהם מול דלת ביתו.
בעקבות לחץ ישראלי, שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד הגיע לביקור בעוטף עזה ואף נפגש עם משפחות חטופים כדי לאזן את הדיווחים שלו. אחרי הביקור, זיהו במשרד החוץ שינוי והציוצים שלו הפכו מאוזנים יותר.
במשרד החוץ מזהים הזדמנות להביא לשינוי בגישתו של האו"ם לישראל, אך מדובר במאבק ממושך בעיקר מול אותן סוכנויות בעייתיות שבהן השתרשה גישה אנטי-ישראלית לאורך שנים. המשרד בשיתוף פעולה עם גורמים שונים בישראל פועל כעת לשינוי כללי המשחק.