2 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב אנקרה
שר הביטחון בני גנץ עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב אנקרה
גנץ וארדואן באנקרה
(צילום: AFP / Press Office of the Ministry of National Defense)
לאחר ששר הביטחון בני גנץ נפגש אחר הצהריים (חמישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, בפגישה שעליה נודע הבוקר במפתיע, גורמים ביטחוניים אמרו כי אמנם לא התקבלו בפגישה החלטות קונקרטיות, אך הציר בין ישראל לטורקיה נפתח מחדש.
בשלב זה, טורקיה מעוניינת לחזק את קשריה עם ארה"ב דרך ישראל, וכן לחזור ולרכוש טכנולוגיה מהתעשייה הביטחונית הישראלית. ישראל, מצדה, מעוניינת כי ארדואן יגרש את "חמאס חוץ", שהמפקדה שלו ממוקמת בשטח טורקיה, משם הארגון יוזם פעולות טרור נגד ישראל באמצעות מימון והכוונה.
בהמשך ישראל מעוניינת בשיתוף פעולה ביטחוני לסיכול פעולות טרור איראניות, וכן לבנות ציר משותף בין שתי המדינות. גנץ ביקש להעביר מסר לאיראן דרך הטורקים כי ישראל לא תקבל עוד הברחות נשק בסוריה, על רקע התקיפות שבוצעו השבוע במרחב דמשק.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם שר הגנה של טורקיה חולוסי אקאר באנקרה
שר הביטחון בני גנץ עם שר הגנה של טורקיה חולוסי אקאר באנקרה
הצהרתם המשותפת של גנץ ועמיתו, שר ההגנה אקאר
(צילום: AFP/ Press Office of the Ministry of National Defense)
גנץ נפגש עם ארדואן בארמון הנשיאות באנקרה במסגרת ביקורו המדיני בטורקיה. שר הביטחון הודה לו על הפעולות שעשו ועושות סוכנויות הביטחון הטורקיות "למען הצלת חיי ישראלים ויהודים מהקהילה המקומית בטורקיה". גנץ אף הודיע כי כעת, חודשיים לאחר שישראל וטורקיה הכריזו על נרמול יחסים מלא בין המדינות, הנחה את הדרגים המקצועיים במשרד הביטחון ליצור קשר עם עמיתיהם ו"לחזור בהדרגה לשגרת עבודה משותפת בהיבטי הביטחון".
בשנה האחרונה נפגש הנשיא הטורקי גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. הנכונות של ארדואן לפגוש את גנץ, חמישה ימים לפני הבחירות בישראל, עשויה ללמד עד כמה הטורקים רוצים בהידוק הקשר הביטחוני. מוקדם יותר נועד שר הביטחון עם עמיתו הטורקי חולוסי אקאר.
מטעמו של שר הביטחון נמסר כי "מדובר במפגש הראשון עם שר ההגנה הטורקי ועם גורמים מדיניים בטורקיה לאחר יותר מעשור. טורקיה היא חברה חשובה בנאט"ו ויש לה יחסים חשובים עם ארה"ב, בעלת בריתנו הטובה ביותר. הקשרים החיוביים הנרקמים בינינו הם חיזוק משמעותי למדינת ישראל, שבאים בנוסף לקשרים המצוינים שלנו עם יוון, קפריסין ומדינות הסכמי אברהם. אני מקווה שישראל תוכל להשתמש בקשריה הנבנים עם טורקיה, גם בכדי לסייע בגישור על קונפליקטים באזור".
לדברי גנץ, "בשנה האחרונה, טורקיה הוכיחה את עצמה כמי שפעלה להסיר איומים על חייהם של אזרחים ישראלים". הוא הודה לארדואן ולשר ההגנה אקאר על הזמנתו והוסיף: "אני מאמין שאפשר לעשות עוד הרבה כדי להקטין את השפעתם של גורמים המבצעים פעולות טרור מול אזרחים. אני בטוח גם שחיזוק היחסים בין המדינות יוכל להיות בעל השפעה חיובית על הזירה הפלסטינית וזירות נוספות".