2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
ביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי בטורקיה מ-2012. גנץ נוחת באנקרה
(צילום: אלעד מלכה)
היחסים בין ישראל לטורקיה ממשיכים להתהדק: שר הביטחון בני גנץ נחת הערב (רביעי) בטורקיה לקראת הביקור הביטחוני-מדיני שלו במדינה, שבמסגרתו הוא ייפגש מחר עם שר ההגנה של טורקיה חולוסי אקאר ויתקבל במשמר כבוד במשרד ההגנה באנקרה. זהו ביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי בטורקיה מאז ביקורו של אהוד ברק במדינה ב-2012, ולפי גורם ביטחוני בכיר - הטורקים מציגים גישה חיובית כלפי הדרישות הישראליות לגבי חמאס.
לפני כחודשיים ביקר בטורקיה ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') דרור שלום, לראשונה זה עשור, וחידש את ציר היחסים הביטחוניים בין המדינות בפגישות סוכם על הנושאים שידונו במעמד השרים.
גורם ביטחוני בכיר הגדיר את ביקורו של גנץ כהיסטורי. "אנחנו כבר כמה חודשים בוחנים את האפשרות לחידוש הקשרים הביטחוניים", הוא אמר. "הרקע לכך זה כמובן הביקור של הנשיא הרצוג בטורקיה והקשר שהותנע בין משרדי החוץ. בהדרגה, עשינו בהסכמה משותפת של שני הצדדים סוג של הקמת מגע מחודשת, ביני לבין המקביל שלי בטורקיה. קיימנו פגישה בתחילת ספטמבר שהוגדרה כחשאית, בכוונה ומתוך רצון לשמור על אינטימיות. גם זה כשלעצמו היה ביקור היסטורי".

"לא היה ביקור כזה של גורם ביטחוני בכיר יותר מעשור, ובעצם חידשנו את הקשר, ומתוכו גם נקבע הרעיון שיהיה מפגש של שרי הביטחון - שר הביטחון שלנו ושר ההגנה הטורקי", המשיך אותו גורם. "התהליך הזה היה על רקע גישה כוללת ששר הביטחון הנחה לפני כמה חודשים, שתכלול מהלכים שאנחנו עושים ושמתחברים בסופו של דבר לחיזוק היציבות הישראלית במזרח התיכון. הכול מתכנס להסתכלות הראייה האסטרטגית מול איראן כאתגר שלנו".
הגורם ציין כי לא היה נתק מוחלט בין שתי המדינות לאורך השנים, ושהיו שיתופי פעולה ביניהן בעולמות המודיעין, למשל לסיכול תשתית הטרור של איראן ברחבי טורקיה שנועדה לפגוע בישראלים. "הקשר הזה מחזק מאוד את הנוכחות הישראלית במרחב, את שיתופי הפעולה ואת התיאומים בערוצים מדיניים, ביטחוניים-צבאיים וגם אולי תעשייתיים בעתיד עם חלק מהמדינות, וזה כשלעצמו אומר שזה מהלך נכון לטובתה של ישראל. ברקע גם ההסכם על הגבול הימי עם הלבנונים, שזה בכלל עוד מימד מאוד משמעותי שמחזק את הקשרים".
הגורם הביטחוני הבכיר הדגיש כי ישראל לא מעוניינת להתקרב אל הטורקים יותר מדי במהירות. "הכול נבחן בקפידה, בבחינה מאוד מדוקדקת של שר הביטחון", אמר. "אנחנו מחפשים פה תהליך עדין וזהיר. לכן לא צריך לצפות עכשיו לאיזה מרוץ רכש וקניות בהיבט הביטחוני, אנחנו מקפידים ללכת בצעדים מאד מדודים וזהירים. מבחינת הציפיות בצד השני, אנחנו הבהרנו ונבהיר את זה בביקור של השר ביממה הקרובה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באו"ם
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באו"ם
"תהליך ההתקרבות הוא עדין וזהיר". הפגישה בין לפיד לארדואן בעצרת האו"ם בחודש שעבר
( צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
על נוכחות חמאס בטורקיה אמר: "הדברים האלו לא ייעלמו מעינינו, ולא נדבר רק על הדברים הטובים. אנחנו נקיים שיח מקצועי. הצגנו לטורקים גם את התפיסה הישראלית, ואת האתגרים והמכשולים שיש בנינו. הם כמובן הציגו מצידם דברים ונענו בהתאם, ואני חושב שבסך הכול הגישה הטורקית בעת הזאת היא מאוד חיובית. צריך לזכור שטורקיה עם כל מורכבויותיה היא מדינה בנאט"ו, ויש לזה רגישות גם לטורקים, מעבר לאינטרס שלהם מול ישראל.
"בעיניהם, ואני מצטט אותם כמעצמה אזורית חזקה, נאמר לא פעם שאנחנו פרו-אקטיביים - שזה חלק מהתפיסה שמחזקת את העוצמה הישראלית בעיניהם. צריך לזכור שגם הם צריכים אותנו בהקשרים האמריקניים, ואת האינטרסים שלהם אני לא אפרט. לכן כל המכלול הזה מאפשר את ההזדמנות הזאת לביקור הקרוב ולהתחלה של הקשרים. אני חושב שבסוף אנחנו יוצרים פה עוד שלב ועוד נדבך בארכיטקטורה האזורית, והקשר הביטחוני בין ישראל לטורקיה חיוני מאוד, וכאמור נעשים צעדים מאוד זהירים ומדודים".
בחודשים האחרונים נמשך תהליך ההתקרבות בין ישראל לטורקיה. נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע במרץ האחרון לארמונו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, והתקבל בתזמורת שניגנה את ההמנון "התקווה" - במפגש המדיני הראשון מאז 2008. שלושה חודשים אחר כך, גם ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע לטורקיה, בצל סיכול פיגוע איראני על אדמת איסטנבול. לפני כחודשיים ישראל וטורקיה הכריזו על נרמול יחסים מלא בין המדינות, בעקבות שיחה שהתקיימה בין לפיד לארדואן חודש קודם לכן. בחודש שעבר השניים אף קיימו פגישה היסטורית בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.