בשעה שארה"ב מטילה סנקציות על חברת NSO הישראלית, ראש ה-FBI האמריקני, כריסטופר ריי, הודה כי הבולשת הפדרלית רכשה את שירותי הרוגלה פגסוס אך "רק למחקר ופיתוח". עם זאת, לפי דיווח בניו יורק טיימס, עשרות מסמכים פנימיים של הבולשת הפדרלית ומסמכים שהוגשו לבית המשפט בארצות הברית מספרים סיפור אחר לגמרי. גורמים בבולשת דחפו בשלהי 2020 ובמחצית הראשונה של 2021 לקדם את השימוש בפגסוס ככלי מבצעי במסגרת החקירות של ה-FBI. הם אף כתבו תוכניות ונהלים מפורטים לאופן השימוש ברוגלה.
המסמכים הופקו בתגובה לבקשת חופש המידע שהוגשה על ידי הטיימס נגד ה-FBI. לפני כשנה, בישיבה בדלתיים סגורות עם מחוקקים אמריקנים, טען ריי: "רכשנו את התוכנה כדי להבין איך ה'רעים' יכולים להשתמש בה".
2 צפייה בגלריה
חברת NSO בערבה
חברת NSO בערבה
(צילום: gettyimages)
בדיווח, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, לא צוין כיצד ה-FBI תכנן להשתמש בפגסוס, ואם שקל לפרוץ לטלפונים של אזרחים אמריקנים או זרים. למרות החלטת ה-FBI שלא להשתמש בפגסוס לבסוף, כפי שהצהיר הארגון בחודש פברואר השנה, המסמכים מצביעים על כך שבבולשת עדיין מעוניינים להשאיר פתח לשימוש עתידי בתוכנת הריגול בחקירות.
"זה שה-FBI בסופו של דבר החליטו שלא לפרוס את הכלי לשימוש בחקירות, לא אומר שהוא לא יבדוק ואולי ישתמש בכלים אחרים ודומים כדי לקבל גישה מוצפנת למידע על פושעים", נכתב בתצהיר שהוגש מטעם הארגון בחודש שעבר.
העדות של מנהל ה-FBI הגיעה שבועות ספורים לאחר שממשל ביידן הכריז על NSO כעל גוף שפועל נגד האינטרס הלאומי שלה, והיא נכללה ברשימה השחורה של ישויות שעוסקות בפעילויות סייבר זדוניות, שמנוגדות לאינטרס הלאומי של ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
"רכשנו את התוכנה כדי להבין איך ה'רעים' ישתמשו בה". ההסבר של ראש ה-FBI
"רכשנו את התוכנה כדי להבין איך ה'רעים' ישתמשו בה". ההסבר של ראש ה-FBI
"רכשנו את התוכנה כדי להבין איך ה'רעים' ישתמשו בה". ההסבר של ראש ה-FBI
(צילום: רויטרס)
בגבעת הקפיטול, הקונגרס עובד בינתיים על הצעת חוק שתאסור סוכנויות ממשלתיות משימוש בתוכנות ריגול מסחריות זרות כמו פגסוס. בניו יורק טיימס נחשף בינואר כי ה-FBI רכש את הרוגלה ב-2019 ובדק אותה במתקן סודי בניו ג'רזי. מאז שהבולשת רכשה לראשונה את התוכנה, היא שילמה כחמישה מיליון דולר ל-NSO. מאז אותו דיווח נדרשו בכירים ב-FBI להסברים, הודו ששקלו להשתמש בתוכנה, למרות שהקפידו להדגיש שהמטרה העיקרית של הבולשת הייתה לבדוק אותה כדי להעריך איך יריבים עשויים להשתמש בה.
פגסוס היא רוגלה (תוכנת ריגול) שניתן לשתול הן במכשירי אנדרואיד והן במכשירי אייפון, והיא מסוגלת להפוך את הסמארטפון לכלי ריגול לכל דבר. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות. הטכנולוגיה של NSO מאפשרת להדביק טלפונים ברוגלה בלי שהקורבן צריך ללחוץ על לינק זדוני, טכניקה שנקראת Zero-Click.
NSO, שהוקמה בשנת 2010, מוכרת כלי ריגול לסוכנויות מודיעין ואכיפת חוק ברחבי העולם בכפוף לקבלת רישיון פרטני מהאגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון. עם זאת, בשנים האחרונות נטען שוב ושוב כי פגסוס, הכלי המרכזי שלה, משמש לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר. NSO מצדה טוענת כי הלקוחות הם אלה שמפעילים את פגסוס, וכי היא מנתקת את הקשר עם לקוחות שהשתמשו בפגסוס לרעה.
נכון לעכשיו, עתידה של החברה הישראלית לוט בערפל: בדצמבר דווח בבלומברג כי הנהלת NSO שוקלת לעצור הפעילות של פגסוס ולמכור את החברה. בין הסיבות: הוספת החברה לרשימה השחורה של ארה"ב וההחלטה של האגף לייצוא ביטחוני להחמיר את הפיקוח על ייצוא סייבר ולהגביל אותו ל-37 מדינות בלבד במקום 102 בעבר. בנוסף, NSO נאבקת בשנים האחרונות עם שתיים מהחברות החזקות והגדולות בעולם - אפל ומטא (פייסבוק לשעבר) - שהגישו נגדה תביעות בארה"ב בטענה שתוכנת פגסוס שימשה כדי לפרוץ למכשירים של משתמשיהן.
פורסם לראשונה: 12:08, 12.11.22