החברה הרווחית בעולם תובעת את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית: ב"ניו יורק טיימס" פורסם אתמול (ג') כי אפל הגישה בבית משפט אמריקני פדרלי תביעה נגד NSO הישראלית, ומתכוונת לחסום את האפשרות להתקנת תוכנת הריגול "פגסוס" על מכשירי אייפון.
3 צפייה בגלריה
מטה NSO. אפל הגישה תביעה נגד החברה
מטה NSO. אפל הגישה תביעה נגד החברה
מטה NSO. אפל הגישה תביעה נגד החברה
(צילום: אוראל כהן)
התביעה מהווה עוד מכה ל-NSO והיא השנייה מסוגה, לאחר שפייסבוק תבעה את NSO ב-2019 בטענה כי ניצלה פרצת אבטחה שאפשרה להשתיל רוגלה בוואטסאפ. כעת מאשימה אפל את NSO בהפרות שימוש בתוכנה, וכן בעבירות על חוקים פדרליים ועל חוקים של מדינות שונות בארצות הברית.
בנוסף, אפל מעוניינת להטיל על NSO את האחריות למה שהיא מכנה "ריגול ממוקד" אחרי משתמשיה. הענקית האמריקנית גם מעוניינת למנוע לצמיתות מ-NSO להשתמש בתוכנות אפל, בשירותיה ובמכשיריה, מהלך שיכול להפוך את תוכנת הריגול שלה "פגסוס" לחסרת ערך. אפל דורשת גם פיצויים ואומרת כי תתרום אותם לארגונים שחושפים תוכנות ריגול.
3 צפייה בגלריה
אפל מתכננת למנוע לצמיתות מ-NSO להשתמש בתוכנות אפל, שירותיה ומכשיריה
אפל מתכננת למנוע לצמיתות מ-NSO להשתמש בתוכנות אפל, שירותיה ומכשיריה
אפל מתכננת למנוע לצמיתות מ-NSO להשתמש בתוכנות אפל, שירותיה ומכשיריה
(צילום: AFP)
באפל תיארו את התביעה כנורת אזהרה כלפי NSO ויתר חברות הסייבר ההתקפיות. "אנחנו אומרים את זה - אם אתה הופך תוכנה לכלי נשק נגד משתמשים תמימים, מדענים, מתנגדי משטר, פעילים, עיתונאים - אפל לא תרחם עליכם", אמר שלשום איבן קרסטיץ', בכיר בחברה.
לפני חודשיים אפל שחררה עדכוני אבטחה דחופים למערכות ההפעלה של האייפון, האייפד, אפל ווטש והמק, על מנת לתקן חולשת אבטחה חמורה, שלפי מרכז המחקר "סיטיזן לאב" מאוניברסיטת טורונטו נוצלה על-ידי NSO על מנת לפרוץ לטלפון של אקטיביסט סעודי.
ב-NSO אמרו בתגובה: "אלפי חיים ניצלו מסביב לעולם הודות לטכנולוגיות של קבוצת NSO שבשימוש הלקוחות השונים. פדופילים ומחבלים יכולים לנוע בחופשיות בסיוע טכנולוגי, ואנחנו מעניקים לממשלות את הכלים החוקיים להילחם בכך. NSO תמשיך לצדד באמת".
רק לפני שבועיים הודיע איציק בנבנישתי כי הוא עוזב את NSO, פחות משבועיים לאחר כניסתו לתפקיד המנכ"ל. כל זאת, על רקע כניסתה של החברה לרשימה השחורה בארה"ב ושורת חשיפות נגדה.
3 צפייה בגלריה
איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר לשעבר
איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר לשעבר
עזב את החברה, שבועיים לאחר כניסתו לתפקיד המנכ"ל. בנבנישתי
(עמית שעל)
באותו יום משרד החוץ הפלסטיני טען כי תוכנת הריגול "פגסוס" של NSO נמצאה בטלפונים של שלושה בכירים ברשות - והאשים את ישראל בכך שניסתה לצותת להם באמצעותה. כמה ימים לפני פרסם "סיטיזן לאב" דו"ח שלפיו תוכנת הריגול נמצאה בטלפונים סלולריים של לפחות שישה פעילים מארגוני זכויות אדם פלסטינים. מחצית מאותם פעילים קשורים לעמותות שעליהן הכריז משרד הביטחון כפועלות בשירות ארגון הטרור החזית העממית.
NSO סופגת אש בשנים האחרונות, וביתר שאת בשבועות האחרונים, על רקע טענות שתוכנת הריגול שלה נמצאה בטלפונים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים, מתנגדי משטר ואנשי ציבור אחרים - ממקסיקו ועד סעודיה. בחודש יולי פורסם תחקיר מקיף שחשף שמשטרים אוטוריטריים משתמשים בתוכנה למעקב אחר מתנגדי משטר ואחרים, והפרשה עוררה הדים ברחבי העולם - בין היתר בשל הדיווחים שגם הטלפון של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, היה יעד לתוכנה.
תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO מסוגלת להפוך את הסמארטפון לכלי ריגול. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות.
פורסם לראשונה: 21:43, 23.11.21