שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דחה היום (רביעי) את הביקורת האמריקנית על קריאתו לעידוד הגירת תושבים מעזה - וחזר על קריאתו, חרף הגינוי החריף. "יותר מ-70% מהציבור הישראלי תומך בפתרון הומניטרי של עידוד הגירה מרצון של ערביי עזה במדינות אחרות. מבינים שמדינה קטנה כמו שלנו לא יכולה להרשות לעצמה מציאות שבה 4 דקות מהיישובים שלנו מתקיימת חממת שנאה וטרור", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
השר סמוטריץ'. לא מתרגש מהביקורת
(צילום: עמית שאבי)
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
אמש פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית הודעה שבה דחתה את מה שהגדירה "הצהרות חסרות אחריות של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על יישוב מחדש של פלסטינים מחוץ לעזה". בהודעת דובר מחלקת המדינה מתיו מילר נאמר כי "הרטוריקה הזאת מתסיסה וחסרת אחריות. אמרו לנו שוב ושוב ובעקביות על ידי ממשלת ישראל, לרבות על ידי ראש הממשלה, כי הצהרות מסוג זה אינן משקפות את מדיניות ממשלת ישראל. הם (בן גביר וסמוטריץ' - ד"א) צריכים להפסיק מיד".
בהודעה נאמר עוד כי "היינו ברורים, עקביים וחד משמעיים שעזה היא אדמה פלסטינית ותישאר אדמה פלסטינית גם כאשר חמאס כבר לא שולט בה. זה העתיד שאנחנו מחפשים, לטובת הישראלים והפלסטינים, האזור שמסביב והעולם".
הלילה שוחח נשיא צרפת עמנואל מקרון עם השר בני גנץ, על רקע חיסול סאלח אל-עארורי בלבנון, ואמר לו בין השאר גם כי הצהרותיהם של בן גביר וסמוטריץ' על פינוי האוכלוסייה מעזה הן "בלתי מקובלות".
סמוטריץ', מצידו, אמר הבוקר כי בעזה "שני מיליון איש קמים כל בוקר עם שאיפה להשמדת מדינת ישראל ועם רצון לשחוט ולאנוס ולרצוח יהודים באשר הם. החברה הישראלית לא תסכים להמשך המציאות הזו בעזה, אנו נדרשים לחשיבה מחודשת ומשותפת עם ידידינו בקהילה הבינלאומית שתביא לשלום, ביטחון ושגשוג לכל עמי האזור ויאפשרו לתושבי הדרום לשוב לבתיהם בביטחון ובשלווה".

2 צפייה בגלריה
תושביי מחנה פליטים אל בורייג' מגיעים לדיר אל-בלח במרכז רצועת עזה בעקבות צו פינוי
תושביי מחנה פליטים אל בורייג' מגיעים לדיר אל-בלח במרכז רצועת עזה בעקבות צו פינוי
"הגירה תאפשר לתושבי העוטף לחזור הביתה"
(צילום: AFP)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, גם הוא מושא הביקורת האמריקנית, הגיב כבר אמש לדברים. "מעריך מאוד את ארצות הברית של אמריקה, אבל עם כל הכבוד אנחנו לא עוד כוכב בדגל האמריקני. ארצות הברית היא ידידתנו הטובה, אך לפני הכול נעשה מה שטוב למדינת ישראל: הגירת מאות אלפים מעזה תאפשר לתושבי העוטף לחזור הביתה ולחיות בביטחון ותשמור על חיילי צה"ל", הוא אמר.
לפני כן, אמר כי "את קידום פתרון של עידוד ההגירה של תושבי עזה אנחנו חייבים לקדם. זה פתרון נכון, צודק, מוסרי, הומני. אני קורא לראש הממשלה ולשר החוץ החדש: זו ההזדמנות לרכז עכשיו פרויקט הגירה פרויקט של עידוד הגירתם של תושבים מעזה אל מדינות העולם. שלא נטעה, יש לנו פרטנרים ברחבי העולם שאנחנו יכולים להסתייע בהם, יש אישים ברחבי העולם שאנחנו יכולים לקדם איתם את הרעיון הזה. עידוד הגירה של תושבי עזה יאפשר לנו להחזיר הביתה את תושבי העוטף ואת תושבי גוש קטיף".
סמוטריץ' אמר שלשום בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת כי "הגיע הזמן לנסות משהו אחר וזה לאפשר במאמץ של כל הקהילה הבינלאומית פתרון הומניטרי לתושבי רצועת עזה במדינות אחרות בעולם. זה קרה למיליוני פליטים ממש בשנים האחרונות באזורי קונפליקט וסכסוך עולמיים, במלחמה בסוריה, עכשיו באוקראינה ובמקומות אחרים. עזה לא תחזור להיות חממה לשני מיליון איש שמוחזקים בה כבני ערובה במצוקה וגדלים על שאיפת השמדת מדינת ישראל, כי כך מחנכים אותם כבר שבעה-שמונה דורות, שהפתרון לעוני, לצפיפות, למצוקות שלהם, נמצא ביפו, בחיפה, בטבריה, וזה עובר דרך מדינת ישראל. עזה לא תחזור למקום הזה. נקודה".
חרף הדברים של סמוטריץ' ובן גביר, ראש הממשלה בנימין נתניהו - וכך גם חברי קבינט המלחמה - לא רואים בהצעה אפשרות ריאלית. נזכיר כי כשחבר הכנסת ניסים ואטורי העלה את האפשרות של "טרנספר מרצון" בדיון בוועדת חוץ וביטחון בחודש שעבר, לעג לו נתניהו והשיב: "כמו שאומרים ביידיש 'You have a wonderful way with words'".