שר המשפטים יריב לוין נפגש בכנסת עם שר המשפטים הגרמני מרקו בושמן, שמבקר בישראל, על רקע הדאגה בזירה הבינלאומית מהשלכות המהפכה המשפטית וההשלכות על הדמוקרטיה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
השר בושמן והשר לוין. קרב גרסאות
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מרקו בושמן וגלי בהרב מיארה
מרקו בושמן וגלי בהרב מיארה
בושמן עם בכירות מערכת המשפט, היועמ"שית בהרב-מיארה ונשיאת העליון חיות, היום
השניים שוחחו גם על התוכנית לשינויים במערכת המשפט, אחרי שבושמן אמר שהוא מגיע כבר ורוצה להכיר את פרטי התוכנית. בישראל טענו שהוא לא הביע דאגה אלא שאל שאלות אינפורמטיביות על התוכנית ונמנע מלמתוח עליה ביקורת. ואולם, בצד הגרמני טוענים כי בושמן הביע בפני לוין דאגה.
לוין הסביר לבושמן על החלוקה בוועדה לבחירת שופטים כיום ועמד על הצורך בגיוון, ושוחח איתו גם על המשמעות של חוקי היסוד ועל החלטות בג"ץ לגביהם בעבר. על פי דיווחים בתקשורת הגרמנית, משרד החוץ בברלין לחץ על בושמן לבטל את ביקורו המתוכנן בישראל עד שיתבררו ההשלכות של הרפורמה המשפטית. ואולם, בושמן התעקש לקיים את הביקור שבעבר כבר נדחה בגלל הקורונה.
בנוסף ללוין, נפגש שר המשפטים הגרמני עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וחברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד. בפגישות השמיע השר דאגה מהמהפכה המשפטית. בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו לאחר פגישתו עם לוין, כתב בושמן: "ברור לי גם שעלינו לחזק ולהגן באופן יסודי על המוסדות הדמוקרטיים הליברליים שלנו. כידיד מדינת ישראל, ביררתי על הדיונים הפוליטיים המתנהלים במדינה במגוון שיחות רציניות מאוד - בין היתר במהלך פגישתי עם מקבילי הישראלי יריב לוין".
3 צפייה בגלריה
מרקו בושמן וגלי בהרב מיארה
מרקו בושמן וגלי בהרב מיארה
נפגש גם עם ח"כ קארין אלהרר, היום
מוקדם יותר קרא הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, וולקר טורק, להשהות את התוכנית שאותה מקדמים ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין, תוך שהוא מביע חשש מהשלכותיה על זכויות האדם ועצמאות מערכת המשפט.
"בהינתן עוצמת החשש בציבור ובמערכת הפוליטית, אני קורא לממשלת ישראל לעצור את השינויים במערכת החקיקה, ולפתוח אותם לדיון רחב יותר", אמר טורק לאחר האישור בקריאה ראשונה של שני סעיפים מרכזיים במהפכה המשפטית.
בהודעת נציב זכויות האדם של האו"ם נאמר כי השינויים "מציבים סכנות ברורות ליעילות של מערכת המשפט להגן על החוק, על זכויות האדם ועל העצמאות המשפטית". לדברי טורק, "השינוי המוצע בהרכב הוועדה לבחירת שופטים יעמיק עוד יותר את ההשפעה של הממשלה על תהליך בחירתם".
"אני מודאג שאם השינויים הללו יאושרו, הם יחלישו את ההגנה על זכויות האדם בכלל, ובמיוחד על הקהילות הפגיעות ביותר - ערבים-ישראלים, מבקשי מקלט ואנשי קהילת הלהט"ב", הוסיף הנציב.