הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: הקואליציה תשלוט בבחירת השופטים, בג"ץ לא יתערב בחוקי יסוד
(צילום: ערוץ כנסת )

שגריר ארצות הברית בישראל אמר בשבוע שעבר כי "ייעץ" לראש הממשלה בנימין נתניהו "לשים ברקס" במהפכה המשפטית - וכעת גם באו"ם מביעים חשש מהתקדמות החקיקה, לאחר האישור בקריאה ראשונה, ובהודעה חריגה קוראים לעצור אותה.
הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, וולקר טורק, קרא לישראל להשהות את התוכנית שאותה מקדמים ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין, תוך שהוא מביע חשש מהשלכותיה על זכויות האדם ועצמאות מערכת המשפט. "בהינתן עוצמת החשש בציבור ובמערכת הפוליטית, אני קורא לממשלת ישראל לעצור את השינויים במערכת החקיקה, ולפתוח אותם לדיון רחב יותר", אמר טורק לאחר האישור בקריאה ראשונה של שני סעיפים מרכזיים במהפכה המשפטית.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רה"מ נתניהו ושר המשפטים לוין לאחר אישור הקריאה הראשונה בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהודעת נציב זכויות האדם של האו"ם נאמר כי השינויים "מציבים סכנות ברורות ליעילות של מערכת המשפט להגן על החוק, על זכויות האדם ועל העצמאות המשפטית". לדברי טורק, "השינוי המוצע בהרכב הוועדה לבחירת שופטים יעמיק עוד יותר את ההשפעה של הממשלה על תהליך בחירתם. אני מודאג שאם השינויים הללו יאושרו, הם יחלישו את ההגנה על זכויות האדם בכלל, ובמיוחד על הקהילות הפגיעות ביותר - ערבים-ישראלים, מבקשי מקלט ואנשי קהילת הלהט"ב".
מלשכת ראש המממשלה נמסר כי "מועצת זכויות האדם של האו"ם היא גוף מוטה וחסר השפעה. במקום לגנות את ההפרות החוזרות ונשנות של זכויות אדם באיראן, בסוריה, ברשות הפלסטינית ובמקומות רבים נוספים בעולם, יש במועצה מי שהחליטו היום לבקר את מדינת ישראל על כך שהחלטנו לבצע רפורמה שרק תחזק את הדמוקרטיה בישראל. איזה אבסורד".
שר החוץ אלי כהן אמר בתגובה להודעת נציב האו"ם כי "כל קשר בין הנציב לזכויות אדם של האו"ם לזכויות אדם הוא מקרי בהחלט. לא נקבל הטפות מוסר ממי שמתעלמים מהפרות בוטות של זכויות אדם בסוריה, באיראן, ברשות הפלסטינית ובעזה, ותוקפים את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, יותר מכל מדינה אחרת. מדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטיה חזקה ומשגשת, שתשמור על זכויות הפרט".
3 צפייה בגלריה
וולקר טורק
וולקר טורק
"השינויים יחלישו את ההגנה על זכויות האדם". וולקר טורק
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"מועצת זכויות האדם של האו"ם - אחד הגופים הכי מעוותים ואנטי-מוסריים בעולם". ארדן
(צילום: AFP)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מסר בעקבות הודעת הנציב כי "נציב מועצת 'זכויות האדם' של האו"ם, שאחראי על אחד הגופים הכי מעוותים ואנטי-מוסריים בעולם - הוא האחרון שיכול ללמד את ישראל דמוקרטיה מהי. לאמירתו אין שום תוקף משפטי או מוסרי, ואין לו זכות להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל".
לדברי ארדן, "מועצת זכויות האדם היא גוף שבו ישראל מופלית לרעה באופן קיצוני כבר שנים רבות, גוף שבו מוקמות נגד ישראל ועדות חקירה אנטישמיות ושישראל מעולם לא הכירה בסמכותו המוסרית. אני מציע לנציב לעסוק בהגנה על זכויות האדם בסוריה, ברצח הנשים והמפגינים באיראן, ברדיפת הקהילה הגאה ברשות הפלסטינית וברשימה ארוכה של ארגוני טרור ועוולות קשות של משטרים אפלים, שמהם הוא והמועצה שלו מתעלמים דרך קבע, לפני שהוא מתערב ומטיף מוסר לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".
בשעת לילה מאוחרת אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 47 מתנגדים את החלק הראשון של חוקי המהפכה המשפטית. לפי ההצעה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד.
עוד אושר בקריאה ראשונה כי שופטים המועמדים לעליון יזומנו לשימוע בוועדת החוקה, תוצב דרישה למינימום אישה אחת מכל רשות בוועדה לבחירת שופטים, והוועדה תוכל להתכנס במינימום של חמישה חברים. לאחר ההצבעות בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר: "לילה גדול ויום גדול".
ריאיון עם נשיא המדינה יצחק הרצוג
(במאי: בני כרמלי, צילום: סנטרל הפקות)

נשיא המדינה יצחק הרצוג, שלא הצליח עד כה לרתום את הצדדים לניסיונות ההידברות והגעה לפשרה, אמר הבוקר בתגובה לאישור הסעיפים המרכזיים בתוכנית להחלשת מערכת המשפט: "זה בוקר מאוד קשה כי יש תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם", אמר הנשיא הרצוג בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות".
הנשיא אמר עוד: "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". לדבריו, "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון, רוב העם רוצה מתווה מוסכם".
ריאיון עם שר המשפטים יריב לוין
(במאי: בני כרמלי, צילום: סנטרל הפקות)

שר המשפטים לוין, אחד ממובילי המהפכה המשפטית, אמר לאחר אישור הסעיפים בכנסת: "זה בוקר של תקווה גדולה, של נחישות להמשיך ברפורמה". בזמן דבריו בוועידת "האנשים של המדינה" התחוללה סערה באולם, כאשר חלק מהנוכחים מחאו לו כפיים, ואחרים בחרו להפגין נגדו, צעקו וקראו בוז בזמן הריאיון. הוא הגיב למפגינים: "למה אתם צועקים בוז? לא תרתיעו אותנו ולא תשתיקו אותנו. אתם רוצים להשתיק אותנו? זו הדמוקרטיה שלכם?".
לוין אמר עוד: "הייתי נותן לנשיא את הטלפון כדי לתת לו את ההודעות שאני קיבלתי. האנשים בישראל מודאגים בגלל מה שהם שומעים, בגלל האופן שבו מתווכים להם את הרפורמה. אבל יש בעם ישראל גם המוני אנשים, רוב אזרחי ישראל, שקמו לבוקר אחרי לא הרבה שינה, כי הם צפו בדיון בכנסת ולא יכלו לעזוב את הטלוויזיה - כדי לראות שהשינוי הזה שהם כיוונו אליו וייחלו לו עשרות שנים אכן מתרחש. עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה, של שמחה ושל נחישות להמשיך ולהשלים את הרפורמה הזאת".