ח"כ יועז הנדל, המועמד לכנסת ה-24 מטעם רשימת תקווה חדשה, התייחס בריאיון לאולפן ynet לאמירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שנשאל הבוקר בריאיון לרשת ב' איך הוא מסביר את מניין קורבנות הקורונה בישראל והשיב "תשאל את פקה פקה, שאשא שאשא" - בהתכוונו ליו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון. "עצוב לשמוע את ראש הממשלה הופך את העניין לבדיחה בזמן שרבים מהישראלים מאבדים את הפרנסה שלהם ויש פה כל כך הרבה מתים, זה עצוב מאוד, בעיקר בגלל היחס והממלכתיות".
"בלי קשר לזה, ההתייחסות של נתניהו לשאשא ביטון, ד"ר לחינוך, היא קטסטרופה בעיניי - לא כך מתייחסים לא ליריב ולא לידיד", הדגיש ח"כ הנדל.
"משהו משתבש אצלו", הנדל הוסיף לתקוף את נתניהו, "הוא מאבד קווים אדומים. פונה לאש"ף כדי שיתערבו בבחירות בישראל ומתייחס ליריבה פוליטית בצורה מיזוגנית ומכוערת, וכך גם לכלל אזרחי ישראל – כמעט 6,000 מתים ואצל נתניהו זה 'פקה פקה'".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
"נתניהו מאבד קווים אדומים". הנדל
(צילום: הדר יואביאן)
- אפשר לבקר אותו על ה'פקה פקה', אבל אי אפשר להאשים אותו במיזוגניה. "לא? נתן אשל - הגיבוי שנתן לו הוא תקין? זה לא אירוע שמבטא השקפת עולם והתייחסות? כששואלים את רה"מ מה דעתו על ה-me too , בהקשר של נתן אשל, הוא מדבר כאילו שהוא לא מכיר את התופעה – הוא יודע כל דבר שקורה במדינת ישראל, הוא יודע שהוא רוצה חסינות ולא אומר, הוא יודע גם על me too, הוא הכיר את זה במו עיניו כשבאתי עם הפרשה והוא לא רצה לטפל בזה - וכולנו מכירים את התוצאות. הוא יודע הכול.
"ההתייחסות שלו מכוונת, הדבר היחיד שהוא צריך לעשות זה לקחת אחריות - גם אני מוכן לקחת אחריות", הוסיף, "אבל לא ייתכן שראש ממשלה בישראל, שיש תחתיו כל כך הרבה אנשים שנושאים אליו את עיניהם, ועסקים ובתי ספר וכאוס כללי, לא לוקח אחריות ודווקא תוקף את היריבים הפוליטיים שלו".
3 צפייה בגלריה
שאשא ביטון ובנימין נתניהו
שאשא ביטון ובנימין נתניהו
ההתייחס"קטסטרופה, לא כך מתייחסים לא ליריב ולא לידיד". הנדל על אמירת נתניהו נגד שאשא ביטון
(צילום: EPA, עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אבל שאשא ביטון חרטה על דגלה לפתוח כמה שיותר, יש לכם ביקורת על ניהול רה"מ אבל אתם לא אומרים מה כן צריך לעשות. "אני ישבתי בממשלה ואמרתי את הדברים האלה, דיברתי על אכיפה דיפרנציאלית, על יציאה מהסגר באופן הזה, דיברנו על מחדל נתב"ג. הכול מופיע בפרוטוקולים אי אפשר לרמות את הציבור. נתניהו בחר שלא לעשות את זה -  נתניהו, רגב, כץ – זה בכלל לא משנה. בסוף אנחנו אחרי סגר שלישי, מקדם ההדבקה עולה, יש בלגן בנתב"ג. אנשים לא מצליחים להגיע לכאן כדי להצביע וזו פגיעה בזכויות אזרח.
"כששואלים את נתניהו על המתים, הבעיות והאתגרים החברתיים והכלכליים, הוא מנסה להעביר את האחריות ממנו והלאה. שייקח אחריות על מה שקרה, שלא ימרח אותנו בתוכניות שלא יכולות לעבוד", תקף הנדל.
איזה תוכניות לא יכולות לעבוד? "הוא עכשיו מייצר תוכנית ליולי שאף אחד לא יודע איך הן יעבדו, מה המקור התקציבי, והאם המורים בכלל מסכימים".
מבטיחים לנו שזה יקרה, רה"מ אמר "עליי". "שמעתי אותו כמה פעמים אומר 'עליי', אני מזכיר לך שאני זה שדחף לממשלת אחדות כי הוא אמר 'עליי' וחתמנו איתו על הסכם. לא מספיק הסכם, שום דבר לא יקרה. כל תוכנית כזאת היא סתם, אוויר חם. נתניהו צריך להתעסק באתגרים שקורים עכשיו, לא בעוד כמה חודשים. הוא מורח אותנו, וכששואלים אותו שאלות רציניות – יש חיסונים אבל תראה כמה מתים, תראה כמה עסקים נסגרים נסגרים, כמה מובטלים – הוא אומר 'פקה פקה שאשא שאשא'.
"במדינת ישראל צריך אכיפת חוק וסדר, משילות", הוא הוסיף, "אגב אני מתעסק עם הנגב והגליל, עשור של הזנחה מביא אותנו לכאוס מוחלט שם, לא ייתכן ששואלים אותו על כך והוא מתעלם והכול נעלם. הכאוס בנגב זה לא שלו".

הנדל מתח ביקורת גם על התוכנית נגד האלימות והפשיעה בחברה הערבית. "הוא ראש ממשלה הרבה שנים, כל התוכניות האלה שהוא נזכר בהן תמיד יום לפני בחירות ואז יום אחרי לא עושה כלום - אף אחד לא קונה את זה, כולל החלת החוק והנושאים שלו מימין. זה לא עובד, הוא מורח אותנו. אני חושב שהוא בהיסטריה בגלל הסקרים וככה הוא מתנהג".
הנדל התייחס לסקרים, שלפיהם תקווה חדשה עומדת על 13 מנדטים, והוסיף: "נתון מעניין שראינו הבוקר הוא שגדעון סער ובנימין נתניהו ראש בראש בהתאמה למועמדות לראשות ממשלה, הבדל של אחוז אחד".
בסקרים זה לא משתקף, לפיד מוביל בגוש הזה. כשהיית בכחול לבן הוא היה מועמד לרוטציה, למה פתאום עכשיו הוא לא מתאים? "להזכיר שזה נכשל שלוש פעמים? רצינו להחליף את נתניהו וזה נכשל. אי אפשר להחליף ראש ממשלה ממרכז-שמאל, ולפיד הוא עוד יותר שמאל. אפשר להחליף רק מימין, רוב הישראלים מבינים את זה. השיטה הישראלית היא קואליציונית, רק מי שמסוגל להרכיב קואליציה יכולה להחליף את הממשלה. ראינו את זה עם כחול לבן שבאו עם 36 מנדטים – אם אין מספיק מנדטים שיכולים להמליץ על רה"מ, אין ממשלה והולכים לבחירות".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
"לפיד שמאל, עם בנט אין סיכוי, רק את סער לא מחרימים"
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
יש סיכום עם בנט מאחורי הקלעים? "אין סיכומים עכשיו, אבל יכולות להיות שותפויות עם כולם. סער הוא היחיד שמסוגל לייצר קואליציה מימין ומשמאל, אף אחד לא מחרים אותו. ללפיד אין מספיק ממליצים".
אולי אף אחד לא מחרים אותו, אבל אחרים בקואליציה המתוכננת שלו - כל אחד מחרים את השני. "כל מי שמקבל את ההסדר המכונן של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, אפשר לעשות את זה איתו. אני אומר את זה אחרי שנתיים קשות בפוליטיקה, שבהן ניסינו להחליף את נתניהו ולא הצלחנו כי אי אפשר לעשות את זה ממרכז-שמאל".
איזו יציבות ומשילות תהיה אתכם, מרצ והחרדים? "אני מציע לא לבנות קואליציות. בסוף יש פה כמה שחקנים מרכזיים, בנט יהיה שותף בכיר ולפיד יכול להיות שותף בכיר וגם אחרים. יש כמה הרכבים של קואליציה שיכולים לעבוד אבל לראשונה גדעון סער יכול לחבר מימין ושמאל. זה לא היה בעבר, אז לא משנה מי מעל תקווה חדשה - אני מקווה שנשלים את הפער".