ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט הכריזו אמש (ראשון) כי הלימודים בבית הספר יימשכו גם בחודש יולי, אך לא הציגו מתווה ברור לכך. ההורים והמורים נותרו מבולבלים, עם התהייה אם מדובר בהכרזת בחירות, או בהחלטה שהמערכת תוכל לעמוד בה. העיקרון המנחה במתווה שאמור לגבש משרד החינוך ולהציג היום, הוא שרק מורים המעוניינים ללמד יעשו זאת, תמורת תוספת שכר, בדומה למתכונת של "בית הספר של החופש הגדול". בשנים קודמות הוא היה נהוג עד כיתות ג', וכעת המתווה יכלול לפי ההבטחה את כיתות א' עד י"א.
נתניהו אמר אמש: "שר החינוך ואני מביאים מתווה עקרוני להארכת שנת הלימודים עד חודש יולי. אנחנו חייבים לתת לילדים את ההזדמנות להשלים את מה שהם החסירו. נדאג לזכויות המורים, נדאג לתשלום מלא עבורם, זה עליי".
3 צפייה בגלריה
אריק קפלן ובנו שחר
אריק קפלן ובנו שחר
"כסף אפשר להחזיר, אבל חינוך לא". אריק קפלן ובנו שחר
הכוונה היא שבחודש הנוסף יעסקו בהעשרה ובמקצועות ליבה שבהם נוצרו פערים, בדומה ללימודי ההשלמות הנערכים מדי שנה גם כך. אחת השאלות שעולות מן המתווה היא מדוע לקיימו בחודש יולי, ולא באוגוסט - וכך ליצור רצף לימודי לפני חגי תשרי (ראש השנה חל ב-6 בספטמבר, כך שיוותרו רק שלושה ימי לימוד מלאים בפתיחת השנה הבאה).
ראשי שני ארגוני המורים כבר הדגישו כי מבחינתם שנת הלימודים תסתיים במועדה. "עמדת הסתדרות המורים לא השתנתה - שנת הלימודים תסתיים בחטיבות הביניים ב-20 ביוני, בגני הילדים וביסודיים ב-30 ביוני", הבהירה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. ואילו יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז אמר כי "שנת הלימודים בעל-יסודי תסתיים ב-20 ביוני". עם זאת הוא הוסיף: "אני קורא ומבקש מהמורים להירתם ולהגיע בחודש יולי כדי לסגור את הפערים".
זאת ועוד, אחרי מסיבת העיתונאים התברר גם כי אף ששר האוצר ישראל כץ השתתף בה, משרד האוצר לא היה מעורב בתוכנית. כתבנו גד ליאור עדכן כי לא נעשתה שום בדיקה כמה תעלה התוכנית ומהיכן יגיע התקציב.
3 צפייה בגלריה
אמית איתן בבית הספר
אמית איתן בבית הספר
מחכים לחזור לבית הספר. לימודים בבית ספר במעלה אדומים ביוני
אריק קפלן מירושלים, שבנו שחר לומד בכיתה ז', תומך בתוכנית. "אני מברך על כל יום נוסף שהילדים שלנו יהיו בבית הספר", הוא אומר. "הנזקים הרגשיים והחברתיים שהם ספגו בשנה הזו קשים, וזה עוד לפני שמדברים על הלימודים. אפשר להחזיר כסף, אבל חינוך אי אפשר, ולכן היו חייבים להחזיר את הילדים שצריכים מסגרת וחברה".
קפלן חושב שעל המורים להתחסן כדי שלא יהיו הרבה בידודים בתקופת החזרה ללימודים. "אני מצטער על זה שאי אפשר לחייב את המורים לעבוד ורוצה לקוות שהסתדרות המורים תתגייס לעניין מצד אחד, ושתקבל מנגד ובצדק שכר על העבודה בקיץ. ככה נדע שאלו לימודים אמיתיים ולא 'ישראבלוף', ושאלו לימודים פרונטליים ולא בזום. אם לא היינו עושים את זה עכשיו ונזכרים בזה במאי-יוני אז היו אומרים אין לנו זמן להיערך, לכן אם זה ייצא לפועל טוב שמתחילים לדבר על זה עכשיו", הוא מתעודד.
ריקי חסון משכונת פסגת זאב בבירה, אם לילדה בכיתה ז', סבורה שהתוכנית לא מספיקה. "כדאי לבטל בכלל את חופשת הקיץ, כי הם לא למדו במהלך השנה. הילדים נפגעו חברתית ואני חושבת שכדאי שהם ילמדו לאורך כל הקיץ כדי להשלים פערים", היא אומרת.
חסון מצפה שהלימודים יהוו חלק אינטגרלי של השנה הלימודית וימשיכו רצף מסוים, לכן היא מקווה שלא יקראו להם אפילו "בית הספר של החופש הגדול". לדבריה, "כשאתה קורא למשהו 'חופשה' אתה באופן אוטומטי הופך אותו לכזה. הפערים של הילדים מאוד גדולים. אנחנו גם נכנסים לתקופת חגים - כמה כבר נשאר להם ללמוד עד חופשת הקיץ?".
3 צפייה בגלריה
שרי גלזר
שרי גלזר
"זו כלכלת בחירות". שרי גלזר
(צילום: אייל מרילוס)
"אני שומעת שהמורים לא רוצים בתוכנית. כנראה שהם לא היו מספיק בבית, אז הם צריכים עוד. הילדים פספסו המון והדור של הבת שלי יצר לעצמו פער גדול. חייבים להחזיר את החיים למסלולם גם במערכת החינוך כי זה העתיד שלנו", היא מבהירה.
לצד ההורים ששמחים מההחלטה, יש הורים שפחות מאמינים בה. שרי גלזר מרחובות, אם לשיר בכיתה ה' ולרוני הלומדת בכיתה ג', לא מאמינה שהתוכנית תתקיים כפי שהוצגה אם בכלל. "זה לא מפתיע ששלושה שבועות לפני הבחירות הוא שולף גלולה מתוקה להמתיק להורים את התחושה שאחרי הסגרים המרובים. התוכנית הזו היא חלק מכלכלת בחירות. אני מאוד אופתע אם התוכנית לא תצומצם לשבוע בלבד".
רונן מהרצליה, אב לתאומים בני 11 לא רואה את התוכנית יוצאת לפועל. "תוכנית שכזו תעלה הרבה כסף, שלא בטוח שיוקצה לה. עד יולי הרבה דברים יכולים לקרות, ולדעתי אף אחד מהם לא יהיה שהילדים שלנו ילמדו בבית הספר בקיץ".
פורסם לראשונה: 23:05, 28.02.21