עימות בין פלגי יהדות התורה: מפלגת דגל התורה, שבראשה עומד ח"כ משה גפני, תקפה הערב (שבת) את יו"ר אגודת ישראל ומי שעומד בראש רשימת יהדות התורה - ח"כ יצחק גולדקנופף, שמתכנן לשמש חבר בקבינט המדיני-ביטחוני לראשונה מאז הקמת יהדות התורה.
"דגל התורה מתנגדת לקבלת תפקיד שר שנושא באחריות לכל פעולות הממשלה, כולל החלטות נגד ההלכה", כתבה המפלגה בהודעה מטעמה. "על אחת כמה וכמה בהיותו חבר בקבינט, שם החלטות מתקבלות לאחר שהשרים יודעים על כל הפעולות שנעשו קודם, ובמיוחד כשמדובר בחיי אדם".
1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול דווח שגולדקנופף צפוי לוותר על מקומו בקבינט המדיני-ביטחוני. זאת בעקבות מחאתם של חברי הפלג הליטאי ביהדות התורה על כך שהליכוד חתם על הסכם עם אנשי אגודת ישראל – הפלג השני במפלגה – מבלי לסגור את הקצוות ולהגיע להסכמות גם איתם.
עם זאת, מלשכתו של גולדקנופף נמסר כי "ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו מדברים בעד עצמם. ככל ויהיה שינוי נעדכן על כך".
על פי ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין אגודת ישראל לבין הליכוד, גולדקונופף אמור להיות הנציג הראשון של יהדות התורה שיכהן כחבר מן המניין בקבינט המדיני-ביטחוני. עם זאת, אתמול שלח גפני מכתב נוקב אל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שבו צוין בין היתר כי המנהיג הרוחני הבכיר של יהדות התורה, הרב גרשון אדלשטיין, לא מסכים לחברות בקבינט.
"התפלאנו לשמוע שנחתם הסכם למרות שנושאים עקרוניים שהיו בינינו טרם לובנו ולא הגענו להסכמות", כתבו חברי הכנסת מדגל התורה במכתב שהעביר גפני. במכתב שעליו חתומים גם ח"כ אורי מקלב, ח"כ יעקב אשר וח"כ לשעבר יצחק פינדרוס שעשוי לשוב לכנסת במסגרת החוק הנורבגי, נכתב עוד כי "את המו"מ ניהלנו ביחד עם שותפינו מאגודת ישראל כפי שנהגנו תמיד, ולמרות שלא פעם התגלעו בינינו חילוקי דעות בסעיפים שונים, עשינו כל מאמץ מצידנו על מנת להגיע כגוש אחד ובמטרה אחת, כשלעיתים הסכמנו על דברים אף שלא הייתה דעתנו נוחה מהם. פעלנו מתוך גישה אחראית לאורך כל המו"מ".
הח"כים ציינו כי גילו נספחים שצורפו להסכם החתום, ובהם סעיפים שאליהם התנגדו - כמו גם תפקידים וחברויות בגופים שמהם נמנעו מאז ומתמיד, דוגמת הקבינט המדיני-ביטחוני. "להחתמה נפרדת זו יש משמעות רבה. אי לכך, על דעת רבותינו, אנו דורשים לפתוח במו"מ מחדש שיכלול גם נושאים שהעלו נציגי דגל התורה במו"מ", כתבו הארבעה.
ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה כולל יותר מ-120 סעיפים, שרובם עוסקים בתחומי הדת והמדינה, הכלכלה והחינוך החרדי. בהסכם הוחלט בין היתר כי ממשלתו של נתניהו תחוקק חוק יסוד: לימוד תורה, תחוקק חוק שיעקוף את פסיקת בג"ץ הנוגעת לנשות הכותל, תתקן את חוק השבות ותפעל נגד מסחר בשבת. לפי ההסכם, ליהדות התורה יהיה וטו בסוגיות דת ומדינה, וגם בנושא בעלי חיים.