דן מרידור, שר המשפטים לשעבר מטעם הליכוד, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "מבול החקיקה והמינויים" של הקואליציה העתידית מהווה "החלשה דרמטית של מערכת המשפט והמשטרה". מרידור אמר כי "החקיקה תאפשר שלטון בלי מצרים שיביא לפגיעה ביחידים. זה ההפך הגמור מדמוקרטיה. זה מה שהיה פעם הקוד הגנטי של הליכוד. מנחם בגין הוא זה שדרש שבית המשפט יהיה מעל לכנסת בשאלות זכויות אדם ויכול לבטל חוקים".
- יכול להיות שבית המשפט חרג מהסמכות שהגורמים האלה ראו בה איזונים ובלמים? "אני חושב שמערכת המשפט הייתה מאוד חזקה מקום המדינה. בסך הכל מערכת המשפט היא מהמוצלחות בעולם, תראי את פסקי הדין כדוגמה לבית משפט עצמאי וחזק, זה מגדיל את מהותו של הרוב, זו מהותה של הדמוקרטיה. כל השיח של 'לשלוט ולמשול' - כל דיקטטור שולט, אך דמוקרט שולט במה שהחוק קבע. כך אומרים בדמוקרטיה - איזונים ובלמים. בית המשפט אמור לקבוע זאת".
2 צפייה בגלריה
דן מרידור
דן מרידור
"השיח הכהניסטי והגזענות הפכו להיות רלוונטיים, נהיה מדינה אחרת". דן מרידור
(צילום: יואב דודקביץ)
מרידור הדגיש: "ישראל בדרך לאבד את האיזונים והבלמים. נתניהו זכאי עד שיוכח אחרת, אך כדי לקבל חסינות הוא נתן לגיטימציה לגזענות כדי להשיג רוב. זאת אחרי הליכוד דאג להוצאת הכהניזם מהמשחק על ידי שינוי בחוק. יש פה שינוי רציני של ערכי המדינה. יש פה שיח שלא היה בארץ הרבה זמן. דובר על עונש מוות לפרקליטים".
- נתניהו יצא נגד דבריו של בנו יאיר, אתה לא מאמין לו? "לא אתייחס לדבר אחד. יש הרבה אמירות מסוכנות. אנשים שאומרים שלא צריך לקיים כל פסק דין, שיפטרו את היועמ"שית. זה דבר שעוד לא היה לנו וזה מסוכן. גם מינויו של יריב לוין, עם דעתו הידועה על מערכת המשפט ידועה הוא חלק מכל זה.

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אליקים רובינשטיין, אמר בריאיון ל-ynet radio כי הוא מזועזע מההסכמה לביטול עילת ההסתה לגזענות, כפי שנקבעה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית. "זה די פשוט, באמת. זה מאפיין של מדינה יהודית - מי יותר מאיתנו סבל מגזענות? אני לא מבין איך חותמים על דברים כאלה", אמר.
רובינשטיין ציין כי הוא מכהן כיו"ר היחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים, שסומנה גם היא ברשימות הסימון של מפלגת נעם. "אנחנו עוסקים בגזענות נגד יוצאי אתיופיה, נגד ערבים, נגד חרדים, נגד גם לפעמים יוצאי חבר המדינות, וכעת כל אלה שנפסלו מפני שהם מסיתים לגזענות יקבלו עכשיו תעודת כשרות מהמדינה".
2 צפייה בגלריה
אליקים רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet
אליקים רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet
"מסיתים לגזענות יקבלו עכשיו תעודת כשרות מהמדינה". אליקים רובינשטיין
(צילום: נדב אבס)
- בן גביר טוען שהסעיף הפך לבדיחה כי בג"צ פסק בעקביות נגד הימין הקיצוני ובעד המפלגות הערביות. "אגיד בגילוי נאות שאני עצמי גם כיועץ משפטי ביקשתי מבג"צ ראיות לפסילת עזמי בשארה בזמנו, ודעתי לא התקבלה. זו הייתה ישיבה נגד ארבעה ב-2003, וכשופט הייתי בדעת יחיד לפסול גם את הימין הקיצוני וגם את חנין זועבי. היועצת המשפטית הנוכחית גלי בהרב מיארה היא אשת מקצוע הגונה ומנוסה. אפשר להתווכח איתה על חוות דעת כזו או אחרת, אבל כל המהלכים שאנחנו רואים סביב ההסכמים הקואליציוניים ובכלל לא באים לתקן ולשנות ולעשות דבר יותר טוב. מדובר בהרס מוסדות המדינה".
בהתייחס למינויו הצפוי של יריב לוין לשר המשפטים, רובינשטיין אמר כי "הוא הביע לאורך השנים דעות מאוד קשות כלפי המערכת, והוא צריך לעמוד עכשיו בראשה. צריך מדי פעם לבוא בגישה שיש כאן עובדי ציבור נאמנים. זה לא אומר שהכל יופי ושאין צורך מדי פעם לבדוק את עצמנו. צריך ענווה והתבוננות, אבל להרוס זה קל ולבנות הרבה יותר קשה". בנוגע לקריאות של לוין ואחרים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי, אמר רובינשטיין: "אפשר בדברים מסוימים לעשות שינויים, אבל המודל הנוכחי עובד. אם זה לא שבור, למה לתקן?".
היום, בהמשך לשלל גופים אחרים, פרסמו עשרות משרדי עורכי דין הודעה לפיה גם אם תשונה החקיקה שאותה מובילה הציונות הדתית, "משרדינו לא ייצגו לקוחות ולא יעשו עסקים עם גורמים וחברות, אשר יפלו בני אדם מטעמי גזע, דת, לאום, מין או נטייה מינית".
בהודעה, עליה חתום בין היתר גם משרדו של ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי, נכתב: "אנו מאמינים ומקווים, כי ללקוחותינו, כמו גם לחברות ונותני השירותים עמם אנו מתקשרים, ערכי יסוד משותפים, ובאמצעות שיתופי פעולה ואיחודי כוחות נוכל לעזור ולשמר חברה שוויונית, סובלנית ומכבדת, במדינת ישראל".
גוף נוסף שהצטרף לרשימה הארוכה הוא מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. המנכ"לית, ד"ר ליאת בן-דוד, כתבה: "מכון דוידסון הוא גוף מגוון ומכיל שלא ישתף פעולה עם גופים ואנשים שיינקטו באפליה מכל סוג שהיא. אנו נמשיך בפעילותינו החינוכית בתחום המדע, המכלילה את כל האוכלוסייה במדינת ישראל, מתוך אמונה שעתידנו תלוי באחווה, שוויון ובאהבת האדם באשר הוא".