נציבות זכויות האדם של האו"ם תציג הערב (שישי) את התחקיר מטעמה שקובע כי ישראל אחראית למותה של העיתונאית הבכירה מאל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, בחילופי האש במחנה הפליטים ג'נין בחודש שעבר.
רבינה שמדסאני, דוברת בנציבות, אמרה בצהריים כי הממצאים שבידי הנציבות מראים כי הקליע נורה מאזור שבו התרכזו לוחמי צה"ל - וכי לא מדובר באש חסרת הבחנה של הפלסטינים שגרמה למותה של אבו עאקלה. "אנו מודאגים מאוד מכך שהרשויות הישראליות לא ערכו חקירה פלילית בנושא", אמרה שמדסאני. משרד החוץ צפוי להגיב לממצאים עם הצגת התחקיר.
2 צפייה בגלריה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
זהו לא התחקיר הראשון שמתפרסם בנושא. רשת CNN והעיתון "וושינגטון פוסט" טענו גם הם שהעיתונאית נהרגה מאש צה"ל. הפלסטינים, נזכיר, טרם הציגו הוכחה חותכת לכך שהקליע שפגע בעיתונאית נורה על-ידי צה"ל. בתמונה שפרסמה אל-ג'זירה בשבוע שעבר נראה קליע עם סימון ירוק - בדומה לתחמושת הנפוצה בקרב קלעים בצה"ל - אך במחנה הפליטים ג'נין וברשות הפלסטינים בכלל מרבית התחמושת גנובה ממחסני הצבא. כך או כך, הפלסטינים מסרבים למסור את הקליע לישראל לטובת בדיקה בליסטית.
בצה"ל אמרו בתגובה כי "בהמשך לתחקירים המוצגים בימים האחרונים באופן מוטה, צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע ממנו נורתה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עקאלה. הרשות הפלסטינית מקיימת מעת לעת חקירות משותפות בשיתוף ישראל. הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם.
"נזכיר כי מדובר באירוע מבצעי במסגרת מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין שבו התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים. מאז קרות האירוע, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. השבוע אף הורה הרמטכ"ל על הרחבת תחקיר אירועי הירי בהם נהרגה אבו עאקלה ביום 11 במאי 2022. בתוך כך, החליט להרחיב את צוות התחקיר, על מנת להעמיק בבחינת תיעוד אירועי הלילה. לשם כך, צורף לצוות התחקיר המבצעי קצין בכיר בעל מומחיות טכנולוגית ייחודית מאגף המודיעין.
2 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
ההלוויה של אבו עאקלה בירושלים
(צילום: AP)
"תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון ולא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י חייל צה"ל בשוגג. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים גם במהלך חילופי אש או זירת קרב ומקפיד הקפדה יתרה על חופש התנועה והעיתונות".
שר הביטחון בני גנץ אמר בתגובה לתחקיר כי "משפחתה וחבריה של שירין אבו עאקלה ראויים לדעת את האמת בנוגע לנסיבות מותה – וזאת יהיה ניתן לקבוע אך ורק על ידי בדיקה בליסטית של הקליע שממנו נפגעה ולא על ידי תחקירים חסרי אחיזה במציאות כמו זה שהפיצה נציבות האו"ם לזכויות אדם".
"צה"ל פועל לילה ויום מול טרוריסטים צמאי דם המבקשים לרצוח ישראלים, תוך שהוא עושה מאמצים רבים בכדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים וחוקר כל אירוע באופן יסודי ומקיף", הוסיף גנץ. "באירוע שבו נהרגה אבו עאקלה נורתה אש רבה וחסרת הבחנה לעבר כוחות צה"ל שהשיב באש לעבר מקורות הירי. גם היום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידי ישראל את הקליע שפגע בה. כך צריך לנהוג כל מי שרוצה לדעת את האמת".
שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בטוויטר בעקבות הודעת הנציבות כי "אני לא יודע על בסיס איזה תחקירים נציבות זכויות האדם של האו"ם קבעה שעיתונאית אל-ג'זירה נהרגה מירי צה"ל, אבל מדובר בקביעה נבזית שלא יכולה להיות מקובלת עלינו. מדינת ישראל הציעה פתרונות שיכלו לסיים את האירוע הזה אבל באופן לא מפתיע הצד השני לא היה נכון להם. השיקולים המוזרים שלהם לא מעניינים אותי, צה"ל צריך להמשיך ולפעול כשהוא יודע שיש לו גב פיקודי ומדיני מלא-מלא".
כמו כן, בשבוע שעבר הודיעה המשטרה בשעת לילה מאוחרת על סיום התחקיר שנערך בעקבות המהומות בהלוויית העיתונאית - אך לא פרסמה את ממצאיו. "התחקיר בסדר ואין מסקנות אישיות", טענו גורמים במשטרה. לשאלת ynet על פרסום מסקנות התחקיר השיב דובר המפכ"ל, סנ"צ ברוך הוניג: "זהו בינתיים".