"הימים לא הופכים לפשוטים. גם אם יחזירו את הילדים, את מי ישאירו מאחור?": ענבל צח, ששלושה מבני משפחתה נרצחו בשבת הנוראית על ידי מחבלי חמאס, ושבעה נוספים, בהם שלושה ילדים נחטפו מקיבוץ בארי, סיפרה ל-ynet Live על התחושות הקשות בשבוע הרביעי למלחמה: "אנחנו לא יודעים איפה הם מוחזקים וממה הם עלולים להיפגע".
7 צפייה בגלריה
נווה ו יהל שהם
נווה ו יהל שהם
נווה שהם בן ה-8 ואחותו יהל גני בת ה-3, שנחטפו עם הוריהם לעזה

הטרגדיה של המשפחה קשה מנשוא: שושן הרן (67) נחטפה, ובעלה אבשלום נרצח, יחד עם אחותה לילך קיפניס וגיסה אביתר. בתה של שושן, עדי שהם (38), נחטפה עם בעלה טל (38) ושני ילדיהם הקטנים, יהל גני (3) ונווה (8). בנוסף, נחטפה שרון אביגדורי (52), אחות של אבשלום (גיסתה של שושן), יחד עם בתה נעם (12).
ענבל, בת הדודה של טל, סיפרה על הדאגה והמתח כשמתחילות לרוץ שמועות, וקראה לציבור לא להפיץ מידע לא מאומת: "הטלפונים מתחילים לצלצל בלי הפסקה, את מתחילה לצפות - ואז מבינה שלא. ואחר כך צריך לבנות את כל האנרגיות מחדש. אני רוצה להשמיע את הקול של מי שלא יכול להשמיע את קולו - כל שמועה פשוט מורידה את האנרגיות".
7 צפייה בגלריה
כדור של נווה שהם
כדור של נווה שהם
"לפני יומיים מצאו בבארי את הכדור של נווה, ונעל כדורגל אחת"
7 צפייה בגלריה
שושן הרן שבעלה נרצח עם נווה ו יהל שהם
שושן הרן שבעלה נרצח עם נווה ו יהל שהם
שושן הרן עם נכדיה
"לפני יומיים מצאו בבארי את הכדורגל של נווה, שלא קרה לו כלום, ונעל כדורגל אחת", סיפרה. כשנשאלה לגבי השמועות והאפשרות לעסקה שבמסגרתה ישוחררו ילדים חטופים, השיבה: "יש לנו שבעה חטופים. את מי נשאיר? ילדה בת שלוש לא יודעת מה זה לקום בבוקר בלי אמא שלה. יחזירו את הילדים ואז מה? בלי ההורים? מבין 240 חטופים, אין לנו את ההסמכה לחרוץ דיני נפשות".
ענבל ביקשה גם לגלות רגישות כלפי המשפחות שזוכות לקבל את יקיריהן בחזרה: "המשפחה של החיילת שחזרה (אורי מגידיש), תנו להם רגע לנשום ולהבין מה קורה לפני שהולכים אליהם. המשפחה קיבלה את החיילת שלהם, הם יתראיינו וייתנו את המידע, אבל תנו להם רגע".
אמש נודע כי תושבי רצועת עזה שנפצעו יפונו למצרים לקבלת טיפול בבית חולים שדה שהוקם, בזמן שהחטופים הישראלים טרם זכו לביקור של הצלב האדום. "הבנתי שפצועים בעזה מפונים למצרים. איך? אני לא מבינה איפה המצרים בסיפור שלנו? לתמוך, לעזור, לילדים והמבוגרים שזקוקים לתרופות. אני לא מבינה הרבה, אבל לדעתי זה פשע מלחמה וחייבים לצעוק את זה לעולם.
"צריך לזכור שאנחנו יושבים לנו פה והילדים שנחטפו נלקחו בפיג'מות, אנחנו לא יודעים אפילו אם יש להם בגד חם, ובטח תרופות, כי הצלב האדום לא הוכנס. אנחנו לא יודעים שום דבר, אם קרה להם משהו במהלך החטיפה, אם הם עם אמא או סבתא".
7 צפייה בגלריה
שרון אביגדורי נעם אביגדורי
שרון אביגדורי נעם אביגדורי
שרון ונעם אביגדורי
כשאת שומעת על הפעילות הקרקעית, יש חשש? "נכון. כי אנחנו לא יודעים איפה הם מוחזקים ואם הם עלולים להיפגע בטעות, מכוחותינו או לא מכוחותינו, קשה להגיד, אבל הסיפור של נחשון וקסמן, שבסופו של דבר רצחו אותו כשהכוחות הישראלים הגיעו, זה מפחיד את כל המשפחות".
מאחורי הקלעים יש הרבה אנשים שעובדים ומנסים להגיע לעסקה. "זה עדיין 26 ימים, והצלב האדום לא פגש אפילו אחד מהם. זה הדבר הראשון לפני שנותנים אוכל, מים ודלק לצד השני. לא לומדים להיות משפחה שכולה ולא משפחה חטופה. את לומדת את האירוע ומבינה שהפנים שלהם צריכים להיראות כדי שלא ירדו מהתודעה הלאומית".
אנחנו עוד מעט חודש באירוע, יש מקום חוץ מהמטה שהוקם שהמשפחות יכולות להגיע אליו? "אנחנו נעזרים במטה בתל אביב, מראים הרבה נוכחות בכיכר החטופים ברחבת בית אריאלה. אף אחד לא מלמד אותך איך להתנהל ומה להגיד, אתה לומד את זה באירוע מתגלגל".
7 צפייה בגלריה
בני משפחה של ענבל צח
בני משפחה של ענבל צח
מהקמפיין להשבת בני משפחתה של ענבל צח

מירב רביב, שארבעה מבני משפחתה נחטפו גם הם, ובן דודה נרצח במתקפת הטרור, נמצאת כעת בקנדה, ונפגשה עם ראש הממשלה ג'סטין טרודו ועם פוליטיקאים בכירים נוספים, במטרה לשמור את נושא החטופים על סדר היום.
"נפגשנו עם ראש הממשלה, יו"ר הפרלמנט, ראש האופוזיציה ועוד אנשי מפלגה. המטרה היא לא להוריד את זה מסדר היום, והייתי גם במדריד. טרודו גם צייץ על זה שנפגש איתנו. מדובר בפשע נגד האנושות, הסיפורים הם מזעזעים, אנחנו מסבירים כל הזמן שחמאס זה דאעש ושזו בעיה של העולם ולא רק שלנו", סיפרה. "אי-אפשר לדבר על הפסקת אש - זה לא הגיוני לחטוף ילדים מהמיטות ולדרוש הפסקת אש".