משרד הבריאות ושרת החינוך עדיין חלוקים, בנט קורא לצדדים להתפשר: ראש הממשלה נפתלי בנט כינס הערב (יום א') דיון בנושא היערכות מערכת החינוך לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב. "נשמע את הדברים ונקבל החלטות", אמר ראש הממשלה בפתח הדיון.
שתי מחלוקות מפרידות בין עמדות משרדי הבריאות והחינוך: משך הבידוד לתלמידים שבאו במגע עם חולה מאומת, והאם יתבצעו חיסונים ויעודדו חיסונים בתוך מערכת החינוך.
"יפעת, את לא רוצה חיסונים בבתי הספר, וניצן לא מוכן לקצר את ימי הבידוד כי זו עמדת גורמי המקצוע שלו", אמר בנט. "לכן, יש את האפשרות שכל משרד יתבצר בכוח שלו - את תסרבי לחסן, הוא יסרב לקצר. האפשרות השנייה היא שתשבו יחד ובדיאלוג משותף תמצאו פשרות כמו שמצופה מכם. אתם יודעים לעבוד יחד בדיאלוג".
2 צפייה בגלריה
  שאשא ביטון והורוביץ
  שאשא ביטון והורוביץ
שרת החינוך שאשא-ביטון ושר הבריאות הורוביץ
(צילום : עמית שאבי ,קובי קואנקס)
במקביל, משרד הבריאות מציע מתווה שלפיו יבוצע פיילוט במערכת החינוך החרדית שמתחילה את פעילותה כבר ב-9 באוגוסט. במסגרת הפיילוט, תלמידים שבאו במגע עם חולה מאומת יעברו בדיקת קורונה במשך שבוע ברצף.
מלבד השרים הרלוונטיים, השתתפו בדיון גם מנכ"לי המשרדים, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס וגורמי מקצוע נוספים.
"אנחנו פה בשביל לשמוע את התכניות של משרד החינוך עם משרד הבריאות - איך אנחנו פותחים שנת לימודים כסדרה". אמר ראש הממשלה בנט. "המטרה שלנו, כמו שכולם יודעים, היא לא לפגוע בכלכלה, לא לפגוע בחינוך ולא לפגוע בשגרת החיים.
"אני כן אגיד שכדי להגיע לזה, ואני חושב שעכשיו זה זועק בכל העולם, ברור שאנחנו צריכים לחסן את הציבור הישראלי כמה שיותר. אני רואה מה עושים בארצות הברית, בצרפת ובאנגליה בענייני המרצת חיסונים. בסופו של דבר אנחנו גם יודעים שצריך מסה קריטית כדי לחסום את המגפה, אז צריך להמריץ את כולם".

למידה פרונטלית ובדיקות מהירות

מוקדם יותר פרסם משרד החינוך את תוכנית העבודה שגיבש לקראת שנת הלימודים החדשה ברקע העלייה בתחלואה בקורונה. התוכנית, שטעונה עדיין את אישור הממשלה, מבקשת לקיים את הלימודים באופן רגיל ככל הניתן - עם כיתות מלאות, ימי לימוד מלאים ובדיקות קורונה שוטפות.
"הלימודים יתקיימו ברצף ובשגרה מהגן ועד לכיתות י"ב, כולל החינוך הבלתי פורמלי", הודיעו במשרד החינוך וציינו כי יערכו בחינה משותפת עם משרד הבריאות בעניין פיילוט לצמצום ימי הבידוד ל-48 שעות בלבד עבור תלמידים ומורים שנבדקו ונמצאו שליליים. "צוותי החינוך, התלמידים ויתר הבאים בשערי מוסדות החינוך יקפידו על כללי הבריאות וההיגיינה, ויתנהלו בכפוף לשיעורי התחלואה והנהלים הנדרשים במקומות הרלוונטיים".
התוכנית של המשרד כוללת פתיחה של כל מוסדות החינוך ברחבי הארץ, ללא קשר לצבע הרשות במודל הרמזור, ללמידה פרונטלית. במקרה שהרשות מגיעה לצבע כתום, הודיעו במשרד הבריאות כי בית הספר יבצע פעולות משלו לצמצום מגעים, בהן מגן חינוך, בדיקות מהירות, מעבר לקבוצות קטנות ושילוב של למידה מרחוק - ומנהלי המוסדות יפעלו בהתאם לשיקול דעתם.
"סגירת מוסד חינוכי תיעשה רק בהינתן עלייה משמעותית בתחלואה במוסד החינוכי, בהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות", הודיעו במשרד וציינו כי הצהרונים ומערך ההסעות יפעלו כרגיל. פעילויות בלתי-פורמליות ימשיכו להתקיים ברשויות כתומות ואדומות בשטחים פתוחים.
2 צפייה בגלריה
נחמן אש מנכ"ל משרד הבריאות בתדרוך עיתונאים
נחמן אש מנכ"ל משרד הבריאות בתדרוך עיתונאים
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש. הסתייג מתוכנית משרד החינוך
(צילום: לע"מ)
במשרד הבריאות מתחו ביקורת על הצגת פרטי התוכנית. מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש אמר בהתייחסו לסוגיה: "אנחנו נמצאים בעבודה משותפת עם משרד החינוך לאורך הימים האחרונים כדי לגבש את התוכנית לפתיחת שנת הלימודים. בהודעה שפורסמה יש כמה נקודות שעוד לא סגורות ושאנחנו צריכים ללבן. יש היום דיון משותף".
פרופ' אש ציין כי בין משרד הבריאות למשרד החינוך יש גם הסכמות: "הגענו להבנה שכאשר רמת התחלואה באזור עולה, כלומר כשהיישוב הופך לכתום ולאדום, יהיה צמצום של הכיתות בהתאם לתהליך שייקבע בהובלה של המוסד. ההנחיה היא לצמצם את המגעים במצבים כאלה, כלומר - שהתלמידים ילמדו במסגרות יותר קטנות".