מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, מסר אחר הצהריים (יום ראשון) תדרוך על רקע העלייה הנמשכת בתחלואת הקורונה בישראל והטלת מגבלות התו הירוק החדשות. הוא אמר כי המתווה שהציג משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים עדיין לא מוסכם על משרד החינוך, והזהיר שוב את הטסים לחו"ל מפני שינוי במדיניות הממשלה. ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
 יפעת שאשא ביטון נחמן אש
 יפעת שאשא ביטון נחמן אש
שוב עימות בין השרה למשרד הבריאות. פרופ' אש ושאשא ביטון
(צילום: עמית שאבי)
בתחילת דבריו התייחס פרופ' אש לכך שב-29 ביולי ייכנס לתוקף מחדש התו הירוק, שיחול במתחמים רבים שבהם יותר מ-100 איש, ואמר כי "אנחנו עושים זאת כדי להימנע מצעדים קשים יותר בשלבים מתקדמים. ההצלחה של התו הירוק תלויה גם בציבור - הקפדה על ההנחיות הקיימות היא חיונית".
פרופ' אש התייחס גם למתווה שהציג משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, ואמר כי "אנחנו נמצאים בעבודה משותפת עם משרד החינוך לאורך הימים האחרונים כדי לגבש את התוכנית לפתיחת שנת הלימודים. בהודעה שפורסמה יש כמה נקודות שעוד לא סגורות ושאנחנו צריכים ללבן. יש היום דיון משותף". בעבר טענה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שמשרד הבריאות עושה לה דה-לגיטימציה, ובדיוני הקבינט היא מותחת תדיר ביקורת על גישתם של המומחים כלפי הקורונה.
פרופ' אש ציין כי בין משרד הבריאות למשרד החינוך יש גם הבנות: "הגענו להבנה שכאשר רמת התחלואה באזור עולה, כלומר כשהיישוב הופך לכתום ולאדום, יהיה צמצום של הכיתות בהתאם לתהליך שייקבע בהובלה של המוסד. ההנחיה היא לצמצם את המגעים במצבים כאלה, כלומר - שהתלמידים ילמדו במסגרות יותר קטנות".

3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
החוזרים מחו"ל יתמודדו עם הגבלות שונות כשישובו? נתב"ג
(צילום: קובי קואנקס )
מנכ"ל משרד הבריאות שב וחזר על קריאותיו לציבור להתחסן ולהימנע מטיסות לא חיוניות לחו"ל. "העלייה בתחלואה היא כלל-עולמית", אמר. "הסיכון להידבק בטיסות לחו"ל - גם במדינות עצמן וגם בדרך אליהן - הוא גדול. אנחנו לא רוצים שאנשים יידבקו בנסיעות האלה ויביאו תחלואה לארץ".
לאחר מכן הזהיר פרופ' אש: "אני ממליץ לכל מי שמתכנן נסיעה לחו"ל לקחת בחשבון שייתכנו שינויי מדיניות בחזרה לארץ. גם כשמזמינים את הכרטיסים וגם כשטסים, צריך לקחת את זה בחשבון".
פרופ' אש התייחס גם לדיון סביב הצורך במנת חיסון שלישית כדי להגדיל את כמות הנוגדנים בגוף לנגיף. "אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים כדי להגיע למסקנה", אמר. "ככל שנגיע למסקנה שיש דעיכה ביעילות החיסונים, נשקול את מתן המנה השלישית. אנחנו עוקבים אחר נתונים של הדבקות מצד מחוסנים".
לאחר מכן אמר פרופ' אש כי על אף שישנה עלייה במספר המאושפזים והחולים במצב קשה, אין עלייה דומה במספר המונשמים והמחוברים לאקמו. "יכול להיות שזו תוצאה של הגנת החיסונים, אבל זה קצת מוקדם מדי לומר את זה", אמר.
על העלייה העקבית במספר החולים הקשים אמר פרופ' אש כי עדיין אין למשרד הבריאות רף מסוים שמעליו יהיה צורך להקשיח את ההגבלות. "זה תלוי בגורמים נוספים", אמר. "למשל, בקצב עליית התחלואה. ככל שהקצב יהיה מהיר יותר נצטרך להוסיף הגבלות גם במספרים נמוכים יותר. צריך לבדוק גם מי הם אותם חולים קשים - צעירים או מבוגרים? ככה שיש פרמטרים נוספים שמשפיעים על נקודת הזמן שבה נחליט על הגבלות נוספות".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
מתוך 966 נדבקים, 137 חזרו מחו"ל. בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: AFP)
התוכנית של משרד החינוך לשנת הלימודים הקרובה עדיין טעונה את אישור הממשלה, אך בכל זאת בחר המשרד לפרסם אותה היום. התוכנית מבקשת לקיים את הלימודים באופן רגיל ככל הניתן - עם כיתות מלאות, ימי לימוד מלאים ובדיקות קורונה שוטפות.
התוכנית של המשרד כוללת פתיחה של כל מוסדות החינוך ברחבי הארץ, ללא קשר לצבע הרשות במודל הרמזור, ללמידה פרונטלית. במקרה שהרשות מגיעה לצבע כתום, הודיעו במשרד הבריאות כי בית הספר יבצע פעולות משלו לצמצום מגעים, בהן מגן חינוך, בדיקות מהירות, מעבר לקבוצות קטנות ושילוב של למידה מרחוק - ומנהלי המוסדות יפעלו בהתאם לשיקול דעתם. לקריאת פרטי התוכנית המלאה לחצו כאן.
אתמול אובחנו 966 ישראלים כחיוביים לקורונה, מהם 137 שחזרו מחו"ל. מדובר במספר מאומתים נמוך משהיה בימים האחרונים, אך נובע ממיעוט הבדיקות בשבת. בסך הכול פוענחו אתמול כ-54 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 1.77%.
מנתוני משרד הבריאות, המעודכנים לחצות, עולה כי 97 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ במצב קשה. 17 חולים מחוברים למכונות הנשמה – 53% אינם מחוסנים. עם זאת, יש לזכור כי שיעור המחוסנים בגילי הסיכון עומד על כ-90%, כלומר על כל תשעה מחוסנים בגילים 50 ויותר יש אדם שאינו מחוסן. עוד עולה כי מאז תחילת החודש נפטרו בישראל 28 חולי קורונה – שניים מהם אתמול. בסך הכול נפטרו בישראל 6,459 חולים מאז פרוץ המגפה.
מהנתונים עולה גם כי קריאותיו של ראש הממשלה נפתלי בנט להתחסן לא הועילו - ורק 2,479 ישראלים הגיעו בסוף השבוע כדי לקבל את מנת החיסון הראשונה. 9,384 קיבלו את המנה השנייה. 1.1 מיליון זכאים עדיין לא התחסנו.