אחרי רצף של תבוסות בהצבעות דרמטיות במליאת הכנסת, בקואליציה של נפתלי בנט ויאיר לפיד מנסים לאסוף את השברים כדי לבחון אם יש היתכנות להמשך קיומה של הממשלה. "אני חושב שחברי רע"מ עשו טעות פטאלית, אני מאוכזב מג'ידא רינאווי זועבי", אמר הבוקר (שלישי) לאולפן ynet סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ), אחרי שחברת מפלגתו וח"כ מאזן גנאים (רע"מ) הצביעו נגד הארכת התקנות ביהודה ושומרון - ובכך תרמו להפלת החוק.
ההתפרקות בתוך הקואליציה החלה אמש כשהחוק להארכת התקנות בהתנחלויות נפל ברוב של 58 מתנגדים מול 52 תומכים. כמה שעות לאחר מכן לא הצליחה הקואליציה לאשר מחדש את מינויו של מתן כהנא (ימינה) לתפקיד שר הדתות. ההצבעה הסתיימה בתיקו 55, כשאת האצבע המכריעה נגד המינוי הניפה ח"כ עידית סילמן, שבפעם הראשונה מאז הכרזתה על פרישתה מהקואליציה הצביעה נגדה.

1 צפייה בגלריה
חברי הכנסת רינאווי זועבי וגנאים
חברי הכנסת רינאווי זועבי וגנאים
חברי הכנסת רינאווי זועבי וגנאים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
"החיבור הזה שהוא בלתי אפשרי מתקיים כבר שנה ובהצלחה מרובה", אמר הבוקר סגן השרה גולן. "כל שבוע נחווה משבר ונמשיך הלאה. למה? כי זו ממשלת הצלה לאומית ואני מקווה שכל מרכיבי הקואליציה ימשיכו להבין שהחלופה היא זוועתית. החלופה של ימין מושחת יחד עם ימין קיצוני זה הדבר הכי הרסני למדינת ישראל".
- ברגע האמת, הצד השמאלי של הקואליציה לא עמד בלחץ. "אני כמובן מצר על כך. אני חושב שזו טעות חמורה, אני חושב שחברי רע"מ עשו טעות פטאלית. הרי החוק הזה והצורך לחדש אותו מדי חמש שנים, אין בו הפתעה. כשנכנסו לקואליציה, היה ברור שיגיע היום ונצטרך להצביע בנושא הזה. כשעוד היו 61, היה ברור שגם ב-61 צריך פה כל אחד ואחת כדי להעביר את החוק הזה ולקחנו על עצמנו לבלוע את הצפרדע הזו ולהמשיך הלאה כי אין ברירה. מול החלופה השלטונית האפשרית, זה המצב הכי טוב".

- איך תמשיכו למשול אם אתם לא מצליחים להעביר כלום. "ממשלה לא תלויה רק בחקיקה אלא בראש ובראשונה תלויה בעשייה. הממשלה הזאת עושה עבודה מצוינת בכל המשרדים. גם במשרד לענייני דת של מתן כהנא, הוא ימשיך לעשות שם עבודה מצוינת. זו ממשלת בשורה למדינת ישראל, יהודים וערבים, ימין ושמאל".
- ח"כ אורבך אמר לח"כ גנאים שהניסוי איתם נכשל. "אני לא חושב שזה נכון, זה נאמר בעידנא דריתחא. צריך לשים את הדברים האלה שנאמרים בסערת הרגש בצד. בסופו של דבר הבאנו הישגים עצומים מתוך הקואליציה הזו, מתוך השותפות הזו. זה מה שרוב אזרחי ישראל רוצים, שרוב מתון יהודי ורוב מתון ערבי יובילו את המדינה ולא הקיצוניים שבקיצוניים שמצד אחד משקף אותם בן גביר ומצד שני סמי אבו שחאדה. לא אלה יכולים להוביל את ישראל".
- ברמה האישית התאכזבת מרינאווי זועבי. "אני מאוד מאוכזב, אני חושב שזו שגיאה. אני מבין את הלחץ ואת הנסיבות שמאוד מקשות על ח"כים ערבים להצביע בעד החוק הזה, אבל אנו צריכים לומר שאין פה שינוי מצב קיים, זה המצב שקיים מ-67'. אין לנו אינטרס, לנו אנשי השמאל שדורשים להיפרד מהפלסטינים ותומכים בעיקרון שתי המדינות, אין לנו כרגע חלופה הגיונית לחוק הזה מחר בבוקר. עתיד יהודה ושומרון יוכרע ברמה המדינית-לאומית ולא על ידי חקיקה".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר במשדר בהתייחסו לכישלון הקואליציה בהצבעות: "אני מזהה שיש בעיה לקואליציה הזו בקביעת רגע המוות שלה. פרפורי הגסיסה האלו פוגעים בכולנו. החוק היחיד שהקואליציה העבירה בלילה הוא חוק ממשלתי בנוגע למיסוי של תמ"א 38 כשסילמן הצביעה בעד. רק בזכות הקול שלה החוק הממשלתי הזה עבר".
- יאיר גולן אומר שבסוף הממשלה עובדת ומצליחה לקדם דברים. "יאיר גולן לא כל כך חזק בהיסטוריה, מזהה תהליכים היסטוריים במקומות שהם לא נמצאים. עכשיו יודעים שיש לו גם בעיה עם אזרחות. הבעיה שהוא לא יודע זה שבמדינה דמוקרטית ובישראל בפרט - הממשלה מכהנת מכוח אמון הכנסת. הממשלה זו איבדה גם את אמון הציבור וגם את אמן הכנסת. לממשלה שלא מסוגלת להעביר חקיקה שהיא עצמה מגדירה כחיונית אין זכות קיום".
- יש סיכוי לממשלה אחרת בכנסת הנוכחית? "אני לא חושב שהסיכויים תלויים בשאלה מי מתגושש מעל בימת הכנסת. יש בקואליציה אנשים שטענו במשך הרבה זמן שיש להם אחריות על ישראל ושהם לא רוצים לגרור אותה לעוד סבב בחירות ולעוד שנה בלי תקציב. למרות הקמת ממשלת תומכי טרור, אם נשאר בהם רגש לאומי - הם יכולים לבוא בכל רגע ולהקים ממשלת ימין לאומית בכנסת הזאת".