הפסד שני לקואליציה: מינויו של ח"כ מתן כהנא לשר הדתות לא אושר הלילה (בין שני לשלישי) לאחר שלא הושג רוב בהצבעת אמון במליאת הכנסת. 55 ח"כים הצביעו בעד ו-55 ח"כים, בהם ח"כ עידית סילמן מימינה, הצביעו נגד. רה"מ בנט ביקש להכריז על ההצבעה זו כהצבעת אמון כדי להעמיד את סילמן במבחן, שכן בעקבות התנגדותה יוכלו להכריז עליה כפורשת. מוקדם יותר הארכת התקנות בהתנחלויות נפלה ברוב של 58 מול 52. ynet העביר את ההצבעה בשידור חי.
כהנא צייץ בתגובה: "מכה קלה בכנף". בהמשך אמר בהקלטה שהושמעה בגל"צ כי הוא "חושב שסילמן הוכיחה במעשיה שהיא אינה רואה את עצמה כחלק מסיעת ימינה. אני מניח שיהיה לזה השלכות בהמשך".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ סילמן במליאת הכנסת
(צילום: רפי קוץ)
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הפסד שני דרמטי לקואליציה. רה"מ בנט במליאה
(צילום: AP)
התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע, ובאופוזיציה חלקו שבחים להחלטתה של סילמן להצביע נגד המינוי. "סילמן, את אלופה!", צייץ ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. ח"כ עמיחי שיקלי, שהוכרז כפורש מימינה, צייץ: "סילמן, אלופת עולם, ככה נראית מנהיגות".
הכרזה על ח"כ כפורש מסיעתו משמעה שבבחירות הבאות לא יוכל להתמודד במסגרת אחת המפלגות שמרכיבות כיום את הכנסת. עד כה סילמן, אף שהודיעה שהיא עוזבת מהקואליציה, לא הצביעה נגדה, ואף הגיעה לישיבות סיעת ימינה, כדי להימנע מצעד שכזה.
מוקדם יותר אמש, לאחר שהקואליציה החליטה לקדם את הצעת החוק ללא רוב מוצק, האופוזיציה הפילה את הארכת התקנות בהתנחלויות בסיוע שני חברי קואליציה שהתנגדו ושורת ח"כים שנעדרו מההצבעה. כעת יצטרך שר המשפטים גדעון סער להעלות את ההצעה פעם נוספת לקריאה ראשונה כדי שהחוק הישראלי - ובעיקר הפלילי - ימשיך לחול על האזור.
58 ח"כים הצביעו נגד הארכת התקנות, בהם מאזן גנאיים (רע"מ), ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) ועמיחי שיקלי (שפרש מימינה), ו-52 תמכו. חברי הקואליציה התנפלו על גנאיים בצעקות של ממש לאחר הצבעתו - אך לפי גורמים ברע"מ, חברי המפלגה ידעו על המהלך ולא יתכוונו לפעול נגדו. חברי הכנסת מנסור עבאס (רע"מ), עידית סילמן (ימינה), וליד טאהא (רע"מ) ואימאן חטיב יאסין (רע"מ) לא הצביעו בעד החוק, ונעדרו מהמליאה. ניר אורבך (ימינה) קרא לעבר חברי רע"מ: "אתם לא רוצים להיות שותפים, הניסוי איתכם נכשל".
בתום ההצבעה בירך מרכז האופוזיציה יריב לוין על התוצאות, ואמר כי מדובר בעוד צעד לעבר סופה של הממשלה. "ממשלה שלא מסוגלת להעביר חוקים ציוניים וביטחוניים בסיסיים אין לה זכות קיום. אני קורא לחברי הכנסת שנבחרו בקולות ימין - שובו הביתה, ויחד נקים ממשלת ימין אמיתית".