ראש העיר ניו יורק אריק אדמס הכריז אתמול (יום ו') על מצב חירום, בעקבות הגעתם של אלפי מהגרים לעיר בחודשים האחרונים. אדמס אמר שהעיר מתקשה להתמודד עם גל המהגרים, משאביה אוזלים והיא זקוקה לסיוע בהקדם.
מחודש אפריל יותר מ-17,000 מהגרים לא-חוקיים נשלחו לניו יורק ולמעוזים דמוקרטיים אחרים. הם הגיעו באוטובוסים לניו יורק ממדינות דרומיות שנשלטות על-ידי הרפובליקנים - טקסס, אריזונה ופלורידה. הרפובליקנים רוצים להגביר את הלחץ על הממשל של ג'ו ביידן לשנות את מדיניות ההגירה בגבול ואת היחס למסתננים שמגיעים ממקסיקו.
3 צפייה בגלריה
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס מהגרים מבקשי מקלט ב טקסס לפני נסיעה ל שיקגו ו ניו יורק
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס מהגרים מבקשי מקלט ב טקסס לפני נסיעה ל שיקגו ו ניו יורק
ראש העיר אריק אדמס, ומהגרים בטקסס - לפני העלייה לאוטובוס לניו יורק
(צילום: רויטרס ,AFP)
"משבר הומניטרי שנגרם על-ידי בני אדם מכניע עיר שמתאוששת ממגפה עולמית ממושכת", אמר אדמס. "אנחנו על פי תהום. אנחנו צריכים עזרה – וצריכים אותה עכשיו". אדמס אמר שעד סוף השנה הפיסקלית הנוכחית ניו יורק מתכננת להשקיע מיליארד דולר בסיוע למהגרים שמגיעים לעיר – רבים מהם תלויים בסיוע ממשלתי, מכיוון שהחוק הפדרלי אוסר עליהם לעבוד בארה"ב. בין המהגרים יש משפחות רבות עם ילדים שזקוקים לסיוע רפואי.
אדמס, איש המפלגה הדמוקרטית, אמר שמאז ומתמיד ניו יורק מקבלת את פניהם של המהגרים שמגיעים אליה. "הניו יורקרים תמיד דאגו לאחינו ולאחיותינו המהגרים. אנחנו רואים בהם את עצמנו. אנחנו רואים בהם את הצאצאים שלנו. אך בשעה שלחמלה שלנו אין גבולות, למשאבים שלנו יש".
3 צפייה בגלריה
מתקן לאכלוס מהגרים ב ניו יורק
מתקן לאכלוס מהגרים ב ניו יורק
מתקן לאכלוס מהגרים בניו יורק
(צילום: EPA)
לפי ראש העיר, מדי יום מגיעים לניו יורק בממוצע חמישה או שישה אוטובוסים של מהגרים. רבים מהאוטובוסים הושכרו על-ידי רפובליקנים מטקסס ומאריזונה, ששולחים את המהגרים שהסתננו מגבול מקסיקו לערים ומדינות בשליטת הדמוקרטים בצפון. גורמים רשמיים בניו יורק מעריכים שכשליש ממהגרים שמגיעים לניו יורק רוצים לגור במקום אחר.
"הניו יורקרים כועסים. גם אני כועס. לא ביקשנו את זה. מעולם לא היה שום הסכם שאנחנו ניקח על עצמנו את התמיכה באלפי מבקשי מקלט", אמר ראש העיר אדמס. הוא הדגיש שעירו תמשיך לעשות כל שביכולתה כדי לעזור למהגרים.
3 צפייה בגלריה
מהגרים מסתננים מ מקסיקו ל ארה"ב
מהגרים מסתננים מ מקסיקו ל ארה"ב
מהגרים מסתננים ממקסיקו לארה"ב
(צילום: רויטרס)
מערך המקלטים של ניו יורק עמד השנה תחת לחץ גדול בגלל עלייה במספר הנזקקים. במקלטים שמיועדים לחסרי בית, אחד מכל חמישה אנשים הוא מהגר. העיר פתחה 42 מקלטים זמניים חדשים – בעיקר באכסניות ובבתי מלון. אדמס אמר שהרשויות יבנו מרכזים הומניטריים נוספים.
ראש העיר קרא למדינת ניו יורק ולממשל הפדרלי לסייע במימון הסיוע למהגרים, ובחקיקה פדרלית שתאפשר למבקשי מקלט לעבוד כחוק בהקדם. בנוסף קרא ליישם מדיניות פדרלית ש"תפזר" את מבקשי המקלט ברחבי ארה"ב – "כדי להבטיח שכולם ממלאים את החלק שלהם".