זולי ולירון מור, הדודים של אביגיל עידן בת ה-4 שנחטפה לעזה ב-7 באוקטובר לאחר שהוריה נרצחו ושבה בעסקת החטופים, סיפרו אמש (חמישי) ל-ynet על הביקור המשפחתי שלשום בבית הלבן - שבמהלכו נפגשו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
4 צפייה בגלריה
זולי ולירון מור ביחד עם אביגיל עידן בבית הלבן
זולי ולירון מור ביחד עם אביגיל עידן בבית הלבן
משפחת מור עם אביגיל בבית הלבן. "זכות גדולה״
(באדיבות המצולמים)
"הסברנו לנשיא ביידן על המשמעות מבחינתנו לכך שאנחנו רוצים לראות את כל החברים שלנו, את כל החטופים, בבית", הם סיפרו. "הוא היה קשוב מאוד, הוא לא פוליטיקאי רגיל. הוא אמר שהוא עושה מאמצים גדולים. זו הייתה חוויה מדהימה ומרגשת. כל זה התאפשר בזכות הדודה שלנו ליז, שיש לה אזרחות אמריקנית. אביגיל הייתה מקסימה כמו שהיא יודעת להיות. לא כל יום מקבלים את הזכות להיות בבית הלבן".
לירון היא אחותה של סמדר, אמה של אביגיל שנרצחה בכפר עזה ב-7 באוקטובר ביחד עם בעלה, צלם ynet רועי עידן. אביגיל נחטפה, ולאחר ששוחררה מהשבי אומצה על-ידי לירון וזולי. על השתלשלות האירועים שהובילה למפגש סיפרו השניים: "הכול התחיל עוד כשאביגיל הייתה בשבי, וגם כשחזרה דובר על מפגש עם ביידן. האמת שלא האמנו שזה יקרה. אנחנו בחופשה משפחתית בארה"ב וזה התאפשר ככה תוך כדי".
לדבריהם, "ביידן הוא איש מקסים, מרגש ומיוחד. הוא התייחס לכולנו בשוויון, ולא רק לאביגיל. עשינו סיור בכל הבית הלבן, בכל החדרים. הוא סיפר לנו הרבה על המשפחה שלו. הילדים ציירו לו ציורים והוא הבטיח למסגר אותם בחדר שלו. זו חוויה עצומה, מעמד מדהים. בסוף הביקור קיבלנו מזכרות ומתנות לילדים, כמו כובעים וסוכריות M&M's עם חתימה שלו".
4 צפייה בגלריה
אביגיל עידן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
אביגיל עידן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
״היה קשוב מאוד, הוא לא פוליטיקאי רגיל". אביגיל ונשיא ארה"ב
(מתוך טוויטר)
הם סיכמו: "המפגש איתו נתן לנו תקווה, הרבה תקווה. גם הילדים הרגישו ככה. לפני המפגש הכנו אותם, הסברנו להם עליו ועל חשיבות המעמד. הוא באמת אדם מיוחד, זכינו להכיר אותו מקרוב".
ביידן עצמו התייחס אתמול למפגש עם אביגיל, וכתב בחשבון ה-X שלו, לצד תמונתם של השניים, כי "בשנה שעברה השגנו את שחרורה של אביגיל, בת 4 שהוחזקה בידי חמאס. היא ילדה יוצאת דופן ומתאוששת מטראומה שלא ניתן לתאר. הזמן שלנו יחד אתמול היה תזכורת לעבודה שעומדת לפנינו כדי להבטיח את שחרורם של כל החטופים שנותרו".
ליז הירש נפתלי, דודתה של אביגיל, שיתפה בשיחה עם ynet על מאחורי הקלעים של הפגישה עם הנשיא ביידן. לדבריה, אנשיו פנו אליה ברגע ששמעו שאביגיל ומשפחתה נמצאים בביקור בארה"ב. ״היה ברור שהוא רוצה לפגוש את אביגיל ולחגוג את הניצחון הזה שהיא משוחררת", אמרה. "היה לו חשוב לראות אותה במו עיניו. לנו ברור שבגלל המדיניות שלו היא בחוץ״. לדבריה, למרות שמחת הילדים בחדר, לביידן היה חשוב להבהיר למבוגרים שנכחו במפגש כי העבודה שלו לא נגמרה כאן - ושהוא יביא את כל שאר החטופים הביתה.
4 צפייה בגלריה
סמדר ורועי עידן ז"ל עם הילדים מיכאל, עמליה ואביגיל
סמדר ורועי עידן ז"ל עם הילדים מיכאל, עמליה ואביגיל
סמדר ורועי עידן ז"ל עם הילדים מיכאל, עמליה ואביגיל
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
״ישבנו איתו יותר משעה״, היא שחזרה. ״הדבר הראשון שהוא עשה כשנכנסנו לחדר זה לדבר עם הילדים של המשפחה. הם הביאו לו ציורים מיוחדים כמתנת תודה על כל מה שעשה, והוא דיבר איתם בשפה פשוטה והסביר שגם הוא חווה טראומה ושכול״, אמרה. ב-1972 ביידן איבד את אשתו הראשונה ובתו בתאונת דרכים קטלנית, ולדברי הירש נפתלי הנשיא ״דיבר עם הילדים על האובדן האישי בצורה שהם יכלו להבין״. היא אמרה שילדי המשפחה הרגישו מאוד בנוח לצד ביידן, ושאביגיל במיוחד הרגישה בבית ואכלה את ממתקי ה-M&M’s המיוחדים של הבית הלבן בצבעי אדום-כחול-לבן.
״החיוך של ביידן בתמונות אומר הכול, הורגש כמה הוא אוהב את הילדים. הוא באמת רואה את תפקידו כנשיא כזה שמגן על ילדים בהווה ובעתיד - וזה מה שהופך אותו למנהיג מדהים. הוא נתן להם סיור במשרד ונתן לאביגיל להתרוצץ ולזחול מתחת לשולחן, ופשוט לחגוג את מי שהיא. היה אפשר לראות את השמחה שלה בעיניים״, היא הוסיפה.
הירש נפתלי, תורמת ותיקה של המפלגה הדמוקרטית, גם התייחסה לטענות מיעוט מחוקקים רפובליקנים על כך שהקשרים האישיים שלה עם ביידן הובילו ליחס מיוחד כלפי אביגיל בזמן שהייתה בשבי, ועל האפשרות שתוזמן לשימוע בפני הוועדה שחוקרת את האפשרות להדחתו של הנשיא. "זאת שאלה לא הולמת כשאנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להציל חיים. אביגיל היא ילדה בת 4 שהוריה נרצחו ב-7 באוקטובר, והיא נלקחה כבת ערובה למשך 51 ימים. זה לא הזמן לשאלות וחקירות כאלה כשאנחנו מתעסקים בהצלת חיים״, אמרה. "אני לא מתעסקת בדברים האלה, אנחנו עוסקים עכשיו רק בלשרוד אחרי הטראומה שלנו".
4 צפייה בגלריה
זולי ולירון מור ביחד עם אביגיל עידן בבית הלבן
זולי ולירון מור ביחד עם אביגיל עידן בבית הלבן
זולי ולירון מור בבית הלבן. "הביקור נתן לנו תקווה״
(באדיבות המצולמים)
בכיר בבית הלבן סיפר אתמול כי בפגישה שהתקיימה שלשום עם משפחתה של אביגיל, הנשיא "פשוט נתן לה לשחק כמו שילדה בת 4 עושה. היא שיחקה בחדר הסגלגל וזחלה מתחת לשולחן עם התמונה המפורסמת של קנדי כילד". לדבריו, במהלך הפגישה שארכה יותר משעה אביגיל גם "יצאה למדשאת הבית הלבן, רצה ושיחקה בגן השעשועים כשהנשיא היה עם המשפחה ודן איתה במאמצים שאנחנו עושים כדי לשחרר את החטופים". עוד הוא אמר כי היה חשש אמיתי בוושינגטון כי בת ה-4 לא תשוחרר במסגרת עסקה.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן הודיע שלשום על קיום המפגש עם המשפחה, ואמר כי הפגישה עם אביגיל "הזכירה לנשיא שיש עוד אמריקנים ואחרים שמוחזקים בידי חמאס, ושאנחנו חייבים לעבוד כל יום כדי להשיב אותם. אביגיל ובני משפחתה עדיין חיים עם הטראומה של אובדן יקיריהם וההחזקה בשבי, אבל זה היה גם רגע משמח, כי היא חזרה בשלום למשפחתה. מבחינת הנשיא, המפגש גם היה תזכורת כמה חשוב לעשות כל מה שניתן כדי להחזיר את החטופים מרצועת עזה ולהגיע להפסקת אש".
הוריה של אביגיל, צלם ynet רועי עידן ואשתו סמדר, נרצחו כאמור על-ידי מחבלי החמאס בכפר עזה בטבח 7 באוקטובר. שני אחיה הגדולים של אביגיל, מיכאל (9) ועמליה (6), התחבאו בארון בביתם וניצלו. לוחמי יחידת הקומנדו יהל"ם חילצו אותם מהמקום, בעוד שאביגיל נחטפה לרצועת עזה יחד עם השכנים, משפחת ברודץ'.
אביה של אביגיל עוד הספיק באותו בוקר לתעד את הרחפנים שבהם השתמשו המחבלים ברגעיה הראשונים של מתקפת הטרור. מאז תחילת המלחמה התייחס ביידן כמה פעמים לאביגיל, המחזיקה באזרחות אמריקנית, ובירך על חזרתה. "אביגיל חופשייה, והיא בישראל עכשיו", הכריז. "תודה לאל שהיא בבית. הלוואי שהייתי שם כדי להחזיק אותה".
פורסם לראשונה: 23:59, 25.04.24