יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב, בתגבור שלוש פלוגות מילואים של מג"ב שגויסו שלשום, נפרסים היום (ראשון) החל משעות הבוקר במוקדי החיכוך בבירה, לקראת אירועי יום ירושלים. שוטרים במדים וסמויים נפרסו בין היתר בעיר העתיקה ובהר הבית. כבר הלילה צעדו עשרות יהודים עם דגלי ישראל בעיר העתיקה ובסילואן-עיר דוד. במקביל, תלו ערבים דגלי פלסטין וצעדו איתם ברחבי מזרח ירושלים. בתיעוד יוצא דופן נראה רעול פנים פלסטיני מיידה אבנים ובהמשך מטיל את מימיו על גג מסגד בהר הבית.
היום מאפשרת המשטרה עליית יהודים להר הבית ללא קשר למצעד הדגלים, כמדי יום, תוך התחשבות בהתפתחויות במקום - וגם לח"כ איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, אושר לעלות להר הבית. מאות יהודים החלו להיכנס להר הבית כבר בשעה 07:00 בבוקר. יהודים שקראו "שמע ישראל" והשתחוו בהר הבית הורחקו מהמתחם. אלפים הגיעו במקביל לכותל המערבי.
בחמאס אמרו בתגובה: "ישראל שואפת לכפות עובדה מוגמרת במסגד אל-אקצא כדי לחלק אותו בזמן ובמרחב. אנשינו נלחמים היום מלחמת קודש באל-אקצא, שכן ישראל ומתנחליה לא יוכלו לחדור לעומקו. ההתנגדות לא יכולה לעמוד בחיבוק ידיים מול הפרות ישראל, שנראה כי לא הבינה היטב את מסרי ההתנגדות. אנו קוראים להמונים הערבים להתאחד עם העם הפלסטיני ולהשתתף איתו במערכה לשחרור פלסטין".


11 צפייה בגלריה
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
שוטרים בהר הבית, הבוקר
11 צפייה בגלריה
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
שערי המסגד שננעלו
11 צפייה בגלריה
פלסטינים מתבצרים במסגד אל אקצא
פלסטינים מתבצרים במסגד אל אקצא
הפלסטינים שניסו להתבצר באחד המסגדים
11 צפייה בגלריה
פלסטינים מתבצרים במסגד אל אקצא
פלסטינים מתבצרים במסגד אל אקצא
(צילום: Al qastel)
11 צפייה בגלריה
אבנים בהר הבית
אבנים בהר הבית
אבנים שהושלכו לעבר הכוחות בהר הבית
( צילום: דוברות משטרה)
11 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית
ח"כ בן גביר בהר הבית

מצעדי דגלים צפויים גם ביפו, בראשון לציון, בלוד ובערים נוספות. המשטרה מסרה כי היא ערוכה לטפל בהפרות סדר, אם יתפתחו, או בירי של טילים מרצועת עזה בזמן המצעד, כפי שקרה בשנה שעברה - בפתיחת מבצע "שומר החומות". אם תישמע אזעקה, המשטרה תכוון את הקהל לתפוס מחסה באמצעות נתיבי מילוט ורמקולים.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר הבוקר בנקודת המשטרה בכותל המערבי: "משטרת ישראל נמצאת היום בהיערכות שיא לקראת אירועי יום ירושלים בכל רחבי הארץ כאשר מרבית הכוחות המבצעיים שלנו פרוסים בדריכות מבצעית וכוננות גבוהה, מוכנים לכל תרחיש. אנחנו בשליטה מלאה בכל הגזרות ומול כל האירועים וגם מספר האירועים הנקודתיים שהיו מהבוקר, טופלו באופן מידי ומקצועי.
"ישנו איסוף מודיעיני משמעותי שמאפשר לנו פעולות מנע בכל רחבי הארץ והפעלה חכמה של כוחות התגובה. אנחנו לא נאפשר לאף גורם מסית ופורע לחבל באירועי היום ולהפר את החוק והסדר. חשוב שמול הניסיונות לפרובוקציות מצד פורעים, יעמדו שוטרים ולוחמים שפועלים במקצועיות, רגישות ונחישות".

"הם שרים פה בשער שכם וזה מעצבן"

לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים הגיע הבוקר אוטובוס עם 50 צעירים ממחנה הפליטים שועפט. בכוונת הצעירים הפלסטינים להישאר באזור במשך כל היום. אחמד, אחד מהם, אמר ל-ynet: "רק אלוהים יודע מה יקרה היום, יכול להיות גרוע יותר. למה יהודים יכולים להיכנס דרך שער שכם עכשיו ואנחנו לא? זה המקום שלנו, אל-אקצא שלנו. מה אתה היית חושב אם מישהו היה נכנס אליך הביתה? בן אדם דופק עם הרגל את דלת הבית שלך".
איברהים, גם הוא תושב מחנה הפליטים שועפט, אמר: "למה מרביצים לאנשים? בגלל שאנשים אומרים אללה אכבר? הגענו בלי אבנים, בלי כלום. יהיה בלגן, בינתיים שקט. אם ייכנסו פה הרבה יהודים, יבואו גם הרבה ערבים. הם שרים פה בשער שכם וזה מעצבן".
תושבי שכונת בית אורות הסמוכה לא-טור ולקמפוס הר הצופים דיווחו כי במהלך הלילה הושלכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר בתים וכוחות הביטחון. נזק נגרם לחלונות אחד הבתים.

השערים הצפוניים של הר הבית יישארו פתוחים במהלך היום לטובת מוסלמים. מהשערים שברחוב הגיא לא תתאפשר כניסת מוסלמים כדי למנוע חיכוך בזמן מעבר הצעדה. בשעות הבוקר המוקדמות נכנסו כוחות משטרה להר הבית ונעלו עם שלשלאות ברזל את שעריו של אחד המסגדים במתחם - שבו ניסתה להתבצר קבוצה קטנה של צעירים שהתכוונו להתעמת עם הכוחות היום. כמה מהצעירים רגמו את הכוחות באבנים. אין נפגעים. עם זאת, רעולי פנים נכנסו בהמשך למסגד וירו זיקוקים ללא השפעה על ביקורי היהודים. בינתיים נשמר השקט היחסי במקום.
בכיכר צה"ל תסנן המשטרה את המשתתפים כדי לעמוד בהגבלה הבטיחותית של מספר המשתתפים שנקבעה על ידי המשטרה, בשיתוף הקרן למורשת הכותל, בעקבות אסון מירון. לפי ההגבלה, מספר הנוכחים המרבי בכל רגע נתון ברחבת הכותל יהיה 16 אלף בני אדם. זאת, בהתאם למספר הפתחים ושטח המקום.

11 צפייה בגלריה
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
(צילום: ארגון בידינו)
11 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם, לקראת מצעד הדגלים
(צילום: עמית שאבי)

8,000 מהמשתתפים יעברו דרך שער שכם ו-8,000 נוספים דרך שער יפו. כאשר יתפנה מקום, יאפשרו כניסה של חוגגים נוספים. במקביל, תיערך לאלפי החוגגים הרקדה המונית מתחת לחומות העיר העתיקה, מעל קניון ממילא.
במסגרת ההיערכות עצרה המשטרה יותר מ-100 בני אדם במעצרי מנע, רובם תושבי מזרח ירושלים וצפון הארץ. אמש, ובעקבות הערכת מצב שערך מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, יחד עם גורמי שב"כ וגורמים נוספים, אושר כאמור לח"כ בן גביר לעלות להר הבית.
אחרי צאתו מהמתחם והגעתו לכותל המערבי, אמר ח"כ בן גביר: "אני מצפה שהמשטרה תפעל ביד קשה. נדהמתי לראות שם עשרות שרצו לכיוון שלי בקללות וצעקות. כמובן שלא מצמצתי, כמובן אמרתי להם 'עם ישראל חי'. תפקיד המשטרה לעצור אותם ולזרוק אותם מהר הבית. לא יכול להיות שהמשטרה תאפשר למתפרעים להיות בהר הבית, לא יכול להיות שכל יהודי שעולה יקללו אותו 'איטבח אל יהוד', צעקות וקריאות לאומניות וגזעניות. המשטרה צריכה לאכוף את החוק בהר הבית, באתי לכאן כדי להבהיר להם שאנחנו בעלי הבית במדינת ישראל. הם מבינים את המסר".
כרגע אין בידי המשטרה התרעות ממוקדות לגבי כוונה לבצע פיגועים, וכל חשד שעולה מטופל נקודתית ומיידית. במשטרה ערוכים גם להסתה ברשתות החברתיות לחבל במצעד ולהגיע לאזור העיר העתיקה והר הבית. במחנה הפליטים דהיישה ליד בית לחם נפצע הלילה מסתערב של משמר הגבול באורח קל ממטען שהושלך לעברו במהלך פעילות למעצר חשוד. הלוחם פונה לקבלת טיפול בבית החולים שערי צדק בירושלים.

במצעד הדגלים השנה צפויה נוכחות גדולה יותר של משתתפים מכל שנה, בשל אירועי השנה שעברה. חברי כנסת ואישי ציבור נוספים הודיעו שישתתפו במצעד. הצעדה תחל בשעה 17:00, כאשר עשרות אלפים ירקדו בשני מוקדים - ברחוב קינג ג'ורג' יחל מסלול הגברים וברחוב בצלאל יתרכז המסלול של הנשים. ב-17:45 הצעדה תצא דרך רחוב אגרון בשני מסלולים, כאשר הגברים ימשיכו לכיוון כיכר צה"ל, לשער שכם ודרך רחוב הגיא לכותל. הנשים יצעדו דרך שער יפו והר ציון לכותל.
בשעה 19:00 תתקיים הרקדה ברחבת הכותל המערבי ל-16 אלף המשתתפים הראשונים. במקביל, ברחוב יצחק קריב תתקיים הרקדת ענק והמשך ריקודים לממתינים להיכנס לכותל המערבי, עקב מגבלת הקהל. ב-19:45 יתקיים אירוע הסיום בכותל המערבי בהשתתפות הרבנים הראשיים, רבנים נוספים ואישי ציבור.
דריכות גבוהה נרשמה גם באוגדת איו"ש, שבה כבר פרוסים גדודי תגבור בשל כוננות "שובר גלים". צה"ל ייערך בגדה בכוחות נרחבים לאפשרות של הפרות סדר במוקדי החיכוך, וכך גם באוגדת עזה ובחיל הים מול גדר הגבול ומול חופי רצועת עזה. גם בחיל האוויר תגברו את סוללות כיפת ברזל ברחבי הארץ לאפשרות של ירי רקטות. במערכת הביטחון העבירו מסרים לחמאס דרך מצרים כי צה"ל יגיב בעוצמה אם ישוגרו רקטות מעזה, אך ההחלטות יתקבלו בהתאם להערכות המצב.
11 צפייה בגלריה
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם, לקראת מצעד הדגלים
(צילום: עמית שאבי)
המצעד היום הוא אחד המבחנים המרכזיים של ממשלת בנט-לפיד, שמסכם תקופה מתוחה מאוד שכללה את הרמדאן, ימי הזיכרון והעצמאות, ומסתיימת ביום ירושלים. אם תצלח את המשבר ניתן לומר שעברה בהצלחה את התקופה הרגישה הזאת בלי מלחמה ובלי ניתוקי יחסים והחזרת שגרירים להתייעצות.
לכך גם יש ללא ספק השלכות על המשך יציבות הקואליציה, אבל בממשלה מבינים שזה לא נגמר עד שזה נגמר - ולוקחים בחשבון גם תרחישי הסלמה שיהיו מעין שידור חוזר של מבצע שומר החומות, שהתחיל לאחר מצעד הדגלים בשנה שעברה, שלא עבר בשער שכם, מה שלא מנע מחמאס לשגר טילים לעבר ירושלים.
ישראל העבירה מסרים לחמאס ולפיהם כל ניסיון לפגיעה באזרחי ישראל ייענה בתגובה קשה. ישראל דחתה בקשות מצד שורה של גורמים בינלאומיים לשקול שינוי של מתווה הצעדה והודיעה שהמתווה יהיה במסלול המתוכנן. ישראל הסבירה את עמדתה בנושא ונתנה את הדוגמה של מה שקרה בשנה שעברה כאשר רה"מ דאז בנימין נתניהו נכנע, שינה את התוואי וחמאס ראה בזה סימן של חולשה וירה על ירושלים.
11 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: EPA)
כל הנציגויות הישראליות בעולם העבירו מסרים אחידים: מצעד הדגלים מתקיים כבר יותר מ-30 שנה באותו מתווה - הוא לא עובר בהר הבית, יש לישראל זכות מלאה להניף דגל ישראל בבירתה ובכל מקום כמו לכל מדינה אחרת, זהו יום של חגיגה ולא של עימות ואין שום שינוי בסטטוס-קוו.
רה"מ נפתלי בנט אישר ביום שישי באופן סופי את מתווה המצעד דרך שער שכם, לאחר שכבר אושר בדיונים קודמים על ידי שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב. בנט קיים דיון מבצעי לקראת יום ירושלים והמצעד, שבו קיבל עדכון מקיף אודות ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח על מנת לאפשר את ציון יום ירושלים וקיום מצעד הדגלים באופן סדור ובבטחה.
ראש הממשלה סיכם כי המצעד יתקיים כסדרו ועל פי המתווה המתוכנן, כפי שמתקיים זה עשרות שנים. לפיכך, הוא יסתיים בכותל ולא יעבור בהר הבית, שם הפעילות תימשך כרגיל. הערכות מצב והתייעצויות בנושא יתקיימו באופן שוטף, בכל הדרגים, במהלך היום.
פורסם לראשונה: 23:29, 28.05.22