מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיב אחר הצהריים (רביעי) לזעם בישראל בעקבות הדברים שאמר אתמול, במהלך דיון במועצת הביטחון - אך לא הביע התנצלות. בהצהרתו אמר גוטרש כי המתקפות של חמאס "לא היו בוואקום", ויצאו לפועל אחרי 56 שנים "של כיבוש חונק".
בישראל קראו להדחתו של גוטרש אחרי האמירה המקוממת. שר החוץ אלי כהן והשגריר באו"ם גלעד ארדן, הגיעו לישיבה במועצת הביטחון והיו אמורים לפגוש את גוטרש לאחר מכן - אך ביטלו את הפגישה איתו. השגריר ארדן אמר כי הוא מעדיף שגוטרש לא יגיע לישראל במהלך המלחמה.

2 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
גוטרש בשבוע שעבר במעבר רפיח
(צילום: Mahmoud Khaled/Getty Images)
2 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
(צילום: AP Photo/Mohammed Asad)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
גוטרש אמר היום לכתבים: "אני בהלם מהסילוף של חלק מההצהרה שלי, כאילו שאני מצדיק את מעשי הטרור של חמאס. זה שקר, זה היה ההפך". גוטרש אמר כי הוא מאמין שהכרחי להציג את הדברים כפי שהם, "במיוחד מתוך כבוד לקורבנות ולמשפחות שלהם".
עוד קודם לכן ניסה מזכ"ל האו"ם להרגיע את הסערה סביבו וכתב היום בטוויטר: "התלונות של העם הפלסטיני לא יכולות להצדיק את המתקפות המזוויעות של חמאס. המתקפות הנפשעות האלה לא יכולות להצדיק ענישה קולקטיבית של העם הפלסטיני".
בתגובה להצהרתו של גוטרש אחר הצהריים אמר שגריר ישראל גלעד ארדן: "זו חרפה לאו"ם שהמזכ"ל אינו חוזר בו ואינו מסוגל אפילו להתנצל על דבריו הברורים מאתמול. הוא חייב להתפטר. המזכ"ל שוב מעוות ומסלף את המציאות, הוא אמר אתמול בבירור, שמסע הטבח והרצח של חמאס 'לא קרה בוואקום'. כל אדם מבין והבין היטב שמשמעות דבריו היא - האשמה של ישראל במעשי חמאס, או לכל הפחות גילוי הבנה והצדקה של המזכ"ל לטבח.
"מזכ"ל שלא מבין שלרצח של חפים מפשע לא יכולה להיות שום הצדקה ושום 'רקע', לא יכול להיות מזכ"ל. עצוב שזה האיש שעומד בראש האו"ם, שאמור להילחם בטרור ובזוועות. אני קורא לו שוב להתפטר. ישראל תפעל כדי להעביר מסר ברור לאו״ם ולעומד בראשו- לא נקבל את המשך ההטייה והשנאה כלפי ישראל בגוף שבראשו הוא עומד".
בראיון לאולפן ynet אמר היום השגריר ארדן: "אנחנו צריכים לזעזע הפעם את האו"ם, כי שנים רבות גם הדרג ה'מקצועי' של האו"ם, המזכ"ל, מאוד מוטה. הסוכנויות של האו"ם מייצרות תמונת מצב שקרית מהשטח. הן מקבלות את הטענות של הפלסטינים כמו שהן, למרות שכולם יודעים שבעזה שולט חמאס. כשמשרד הבריאות הפלסטיני אומר שהטיל שפגע בבית החולים הוא ישראלי או שיש עכשיו חמשת אלפים הרוגים ברצועה, אז האו"ם מדווח כאילו זו אמת".
כשנשאל על מנופי הלחץ של ישראל מול האו"ם אמר ארדן: "צריך להפסיק ולדבר איתם בשפה דיפלומטית. ברגע זה ממש תת המזכ"ל לעניינים הומניטריים, מרטין גריפיתס, רוצה להגיע לארץ וצריך ויזה. אני, בתיאום עם משרד החוץ, הודעתי להם על סירוב. הוא לא יוכל להגיע לפה לאזור. הסוכנויות שלהם כל הזמן צריכות להכניס אנשים חדשים, בטח בזמן כמו עכשיו. הן יקבלו סירוב".