מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס היום (ראשון) לשקט שנשמר ביישובים הערביים ובערים המעורבות מאז תחילת המלחמה. "צריך להגיד מילה טובה על התנהגות מופתית ואפס אירועים, ככל שיש מוקדים הם מטופלים ברמה המקומית", אמר המפכ"ל בדיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת תחת הכותרת "היערכות לתרחיש 'שומר החומות'".
כמה ימים לאחר תחילת המלחמה, אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור בשדרות כי הוא הנחה את המפכ"ל "להיערך לאירועי 'שומר החומות 2' - שלדעתי בפתח', בהתייחסו להפרות הסדר שאירעו ברחבי המדינה בזמן מבצע 'שומר החומות' ב-2021. שבתאי אמר היום בוועדה: "יש קשר עם המנהיגות המקומית ברמה הטריטוריאלית ואנחנו בהידברות, ובמקביל אנחנו מוכנים לכל תרחיש".
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
המפכ"ל אמר עוד: "יש מספיק כוחות שיכולים לתת מענה, אם נצטרך לפעול מציע שלא ינסו אותנו. ב'שומר חומות' הופתענו כי לא ידענו כלום ודרך הרשתות החברתיות נדלק השטח. היום אנחנו מנטרים על -ידי מערך המודיעין הגלוי והסמוי ואנחנו נותנים מענה ויודעים לנתח מגמות ולהיערך אליהם מבעוד מועד. אני נפגש עם הרבה ראשי רשויות, עכו ולוד הן דוגמה כיצד אפשר לשפל ולהתייעל כחלק מלקחי 'שומר החומות'. הערים הללו מרושתות במצלמות ובשיח עם התושבים אנחנו במקום אחר".
1 צפייה בגלריה
הועדה לביטחון לאומי
הועדה לביטחון לאומי
המפכ"ל שבתאי בדיון
(צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
שבתאי אמר בפתח דבריו בדיון כי הוא "רוצה להצדיע לשוטרים וללוחמים שהגנו בגופם על האזרחים והבית. אזרחים רבים ניצלו בזכות ניסיונם של השוטרים ואלמלא הם כנראה שהמחבלים היו ממשיכים במעשי הזוועות ברחבי המדינה. משטרת ישראל לצערי איבדה שוטרים ולוחמים רבים. אנו נמצאים בתקופה שונה מאירוע 'שומר חומות', שם היו 'הפרות סדר'. אנחנו נמצאים במלחמה".
בהתייחסו לבהלת צילומי הבתים מאז תחילת המלחמה, אמר המפכ"ל: "אני רוצה להרגיע את הציבור. אנחנו פרוסים יותר, ערוכים יותר ומוכנים יותר לכל תרחיש. קיבלנו מעל 2,400 תלונות בקרב הציבור על אנשים חשודים שמצלמים - כולם טופלו. אנחנו לא מקלים ראש בשום אירוע. יש לנו מפקדים מקצועיים, יש לנו שוטרים לוחמים, מילואימניקים ומתנדבים אמיצים ונחושים אנחנו דרוכים ומוכנים.
"היום למשטרה יש יותר כוח אדם, יש לנו פלוגות מילואים שאותן אנחנו משמרים לשלב מתקדם יותר. אנחנו יותר מיומנים ומצוידים לאירועים שכאלה. מאז 'שומר חומות' הקמנו מפקדות משימתיות שהתאמנו לאירועי הפרות סדר ולאירועי השתלטות כאלה ואחרים. יש כרגע מערך של פלוגות מילואים שפרוש בשטח וכל גדודי הטירונים בשלב מתקדם פרושים ומוכנים ביחידות ואת היחידות המיוחדות. יש את הימ"מ שעם ישראל חייב לו המון, החטיבה הטקטית. ב-7 באוקטובר היו קרוב ל 300 לוחמים תוך שעה מתחילת האירועים בכל הגזרות שנלחמו".

שבתאי ציין כי 527 כיתות כוננות הוקמו וחומשו בנשק. "צריך להגיד מילה טובה למשרד לביטחון לאומי שכן הצליחו להביא נשק", אמר שבתאי. "אנחנו במגמה של זיווד כיתות הכוננות וחימוש בכלי נשק לכיתות הכוננות. ככל שיגיע עוד נשק נוכל לחלק אותו לכיתות הכוננות הנוספות תוך הכשרה מינימלית. עשינו דיון משותף עם פיקוד העורף ואין לנו בעיה לקבל את כל אותם חיילי מילואים לכיתות הכוננות, זה טוב שיהיו הרבה כיתות כוננות וכוח אבל צריך להיזהר עם זה. מי שמפקד טריטוריאלית היא משטרת ישראל. צריך לדעת מה מותר ומה אסור ולהיזהר מלהיות עם יד קלה על ההדק.
"כל גוף שרוצה להתאגד, אין לנו בעיה להכיל אותם וניתן למצוא מתווים שמתאימות לאותן קבוצות, לדוגמה: בעולם החרדי אנשים שרוצים לבוא ולהתנדב ואנחנו בשיח איתם. לא ניתן יד לשום קבוצה של פלנגות לפעול. לא יעלה על הדעת שכל אחד שנושא נשק במדינת ישראל יטפל באירוע. בנושא הזה צריכים להיות זהירים. אני בעד כיתות כוננות וחלוקת נשק אבל בזהירות ובצורה מסודרת. בנושא אימון הכיתות צריכים לעבור תהליכים משימוש בנשק וכיצד לפעול בכל תא שאתה נמצא בו וזה חלק מההכשרה".